Hoofdmenu

Moto Guzzi 85 jaar

Gestart door suzuki-girl, 24 mei, 2006, 07:13:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

B-Witch

Het Italiaanse motormerk Moto Guzzi bestaat 85 jaar. Het begon voor Moto Guzzi op 15 maart 1921 in Mandello del Lario. Het bedrijf werd opgestart door Carlo Guzzi en Giorgo Parodi.
--------------------------------------------------------------------------------

De eerste machine van het merk met de adelaar was de 8 HP Normale. Het model had 8 pk en haalde een topsnelheid van 80 km/u. Daarna volgde nog een reeks succesvolle machines, waaronder de Guzzi G.T. (ook bekend als de 'Norge') en de Airone 250.



Op het gebied van de racerij was Moto Guzzi al snel een begrip. In 1921 behaalde het merk gelijk hun eerste overwinning. Het merk zou het tot en met 1957 volhouden en behaalde een groot aantal overwinningen.
Na de Tweede Wereldoorlog ging het merk door en bracht een paar succesvolle motoren op de markt. De Guzzino 65, beter bekend als de Cardellino, was tien jaar lang het best verkochte model van Europa. Daarna volgde de Galletto in 1950 en in 1956 de Lodola.

In 1950 plaatste Moto Guzzi een windtunnel in hun fabriek in Mandello del Lario. Guzzi was hiermee het eerste motormerk dat gebruik ging maken van een windtunnel. Het merk haalde daar successen mee met onder andere de Otto Cilindri. Deze motorfiets haalde een topsnelheid van 285 km/u. Voor de jaren vijftig een ongekende snelheid.



Eind jaren zestig introduceerde Moto Guzzi de eerste 90° V-Twin motorblok. Deze werd snel symbool voor de Moto Guzzi. De V-Twin kwam in verschillende vormen terug bij verschillende modellen, waaronder de Guzzi V7, V7 Special en de V7 Sport.
In 1973 raakte Moto Guzzi in financiële problemen en werd het bedrijf overgenomen door de Argentijn Alejandro de Tomaso. Moto Guzzi werkte vanaf dat moment met een zeer beperkt budget.

Op 14 April 2000 werd het bedrijf overgenomen door Aprilia en eind 2004 werd Moto Guzzi onderdeel van de Piaggio Group, omdat de Aprilia samenging met de Piaggio Group. De overname pakte goed uit voor Moto Guzzi. Het betekende het eind van de cashflow problemen van het Italiaaanse merk.



Moto Guzzi kan nu weer nieuwe modellen ontwikkelen en produceren. In 2005 presenteerde men de Breva 1100, de Norge 1200 en de Griso 1100. De laatste aanvulling van het programma zijn de Breva 850 en de Griso 850.

bron: motorxperience
You may own the bike, but the bike possesses you.

DeWitte

2 van mijn favo Guzzi's

de California  8) (1 vd meest ondergewaardeerde toerbikes imo)





en de Le Mans 8) kende vroegah een gast die had zo ene in z'n keuken staan in de winter :lol: naast de keukentafel, ja totdat z'n vrouw dreigde uit te trekken :rofl: (de aanstelster :mrgreen:)

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Desmo-devil

Ik ken iemand uit Bunde die heeft 5 of 6 Guzzi's Le mans van verschillende bouwjaren allemaal gerestaureerd en in topconditie. Ziet er mooi uit allemaal op een rijtje, maar ik persoonlijk vind ze oerlelijk.