kortste afstand die je met een nieuwe band hebt afgelegd....

Gestart door Richard K., 24 mei, 2006, 22:45:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Richard K.

gisteren: 18 kilometer, toen schroef erin gereden en einde oefening....... :banghead4rv:

wie biedt meer?
R1200RT .. nou ja.. 2x dan ...& zumo 660

DeWitte

wel eentje binnen 1 week :cry: schat zo ongeveer na een km of 100 een stuk bandijzer erin. :cry:  Daar wordt je idd niet vrolijk van. Band kon je dus weggooien begrijp ik??  :(

als ie met een plug oid nog te repareren is valt het nog mee toch? (alhoewel dat zelden mijn voorkeur heeft) toch niet het van je heb ik me laten vertellen, het risico op een klapband neemt echt flink toe?? of is dat onzin?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Desmo-devil

Is me ook gebeurd een spijker in mijn nieuwe achterband op de eerste dag dat ik er mee reed.

Ik heb de band weggegooid en vervangen door een nieuwe  Plug is imo alleen een noodoplossing . Ik rij daar iig niet mee !!

Schmetzke

Citaat van: "Richard K."gisteren: 18 kilometer, toen schroef erin gereden en einde oefening....... :banghead4rv:

Binnenband erin en rijden met die handel.

DeWitte

Citaat van: "Schmetzke"
Citaat van: "Richard K."gisteren: 18 kilometer, toen schroef erin gereden en einde oefening....... :banghead4rv:

Binnenband erin en rijden met die handel.

Maf :? :banghead4rv:  een binnenband in een tubelesband ?? :roll: ja in me 2cv :roll:  maar toch niet bij een motor
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Schmetzke

Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "Schmetzke"
Citaat van: "Richard K."gisteren: 18 kilometer, toen schroef erin gereden en einde oefening....... :banghead4rv:

Binnenband erin en rijden met die handel.

Maf :? :banghead4rv:  een binnenband in een tubelesband ?? :roll: ja in me 2cv :roll:  maar toch niet bij een motor

Whoei. En waarom niet meneer dwars?

20 jaar geleden had men nog nooit gehoord van het begrip tubeless, en ik rij ook met binnenbanden in m'n tubeless Michelin's en Pirelli's.
Vormt GEEN ENKEL probeem, ook niet bij zwaardere en snellere motoren (SS en SBK daargelaten)

DeWitte

Citaat van: "Schmetzke"
Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "Schmetzke"
Citaat van: "Richard K."gisteren: 18 kilometer, toen schroef erin gereden en einde oefening....... :banghead4rv:

Binnenband erin en rijden met die handel.

Maf :? :banghead4rv:  een binnenband in een tubelesband ?? :roll: ja in me 2cv :roll:  maar toch niet bij een motor

Whoei. En waarom niet meneer dwars?

Omdat het afgeraden wordt door bandenfabrikanten: het gevaar voor klapbanden zou significant toenemen doordat er meer warmte (wrijving) in het karkas van de TL (tubeless) kan ontstaan. Daarbij zijn de velgen er niet geschikt voor.  :!: Daarom dus wordt het bij motoren en auto's sterk afgeraden. Net zoals pluggen (je weet nl nooit waar en of de band zodanig is beschadigd dat het gevaar kan opleveren)
Het zijn (binnenband monteren in een TL, pluggen of spuitbussen met schuim) NOODOPLOSSINGEN om thuis te komen In een TT (tubetype) band moet er zelfs een binnenband: o.a. bij enduro's etc omdat die banden meer "klappen" moeten opvangen en daarbij de snelheden lager liggen en de velgen er geschikt voor zijn :wink:

CiteerBron:Technische informatie Michelin.
Tubeless banden:nooit een binnenband in een tubeless buitenband monteren.
Een dergelijke tubeless band wordt op een speciale tl velg gemonteerd(dit geldt niet voor de zogenaamde tubeless/tube type banden).
Tube type banden:
-het wordt afgeraden om buitenbanden met een binnenband op tubeless velgen te monteren.
-monteer in iedere nieuwe buitenband een nieuwe binnenband.
Bij evt reparatie:demontage van de buitenband is onvermijdelijk ter beoordeling van de staat waarin de band verkeert en van het type reparatie dat toegepast moet worden.
Banden die de volgende beschadigingen vertonen,mogen niet meer worden gebruikt:
-vervormde of zichtbare hieldraad.
-loslaten van rubber of koordlagen.
-vouwen in het rubber of van de koordlagen
-beschadiging als gevolg van vette of agressieve vloeistoffen
-het rubber aan de binnenzijde van de band is aangevreten of marmeringen van het binnenrubber als gevolg van rijden met onvoldoende bandenspanning.
Zeer belangrijk:
-het is beslist noodzakelijk dat u,na demontage en alvorens de reparatie uit te voeren,de binnenkant van de band controleert.
Sporen van marmeringen in de zone zijwand/loopvlak zijn het bewijs van het rijden met onvoldoende bandenspanning,met als gevolg de kans op onzichtbare en onmogelijk te repareren beschadigingen van de diverse onderdelen van het karkas.Deze beschadigingen kunnen zich later tijdens het rijden manifesteren.
In een dergelijk geval is de band niet te repareren.

Bron:Metzeler seminar 2000

Reparatie van motorbanden is altijd af te raden.Zelfs als de band door een mooie gladde spijker is doorstoken betekend dit dat vocht en vuil in de band kunnen dringen waardoor de karkaslagen aangetast kunnen worden.De periode tussen beschadiging en constatering is meestal niet bekend.
Verder moet men om een plug te monteren het bestaande gat glad maken met een vijl waarbij de draden van het karkas zeker beschadigen.
Wat zeker ook gevaar met zich meebrengt is de schade die veroorzaakt kan zijn door het rijden met een lekke band.
Dit is niet altijd goed zichtbaar maar kan tot zeer gevaarlijke situaties leiden.
Reparaties door middel van anti lek spuitbussen moeten als noodreparaties beschouwd worden,ook de spuitbussen die lekrijden voorkomen zijn geen aanrader.Omdat de berijder niet weet dat de band beschadigd is zal deze ook niet gecontroleerd worden.De functie van het ventiel gaat door dergelijke middelen drastisch achteruit.

:yes6rs:

zal wel allemaal onzin commerciƫle zijn he??
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Herr Tod

It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


Schmetzke

Citaat van: "Herr Tod"Aansprakelijkheid :wink:

Juist.  :yes6rs:

Voor de rest moet je fijn alles doen wat de fabrikant je verteld meneer Dwars.
Jij rijd je nieuwe banden zeker ook 500 km in he  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:   :banghead4rv:

Theorie en praktijk  :wink:

DeWitte

Citaat van: "Schmetzke"
Citaat van: "Herr Tod"Aansprakelijkheid :wink:

Juist.  :yes6rs:

Voor de rest moet je fijn alles doen wat de fabrikant je verteld meneer Dwars.
Jij rijd je nieuwe banden zeker ook 500 km in he  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:   :banghead4rv:

Theorie en praktijk  :wink:

ja en met jou praktijkervaring zit het wel snor he Schmetzke :rofl: tis geen kwestie van dat ik alles doe wat een fabrikant mij verteld: Leg ik je nog wel eens uit als je groot bent :mrgreen:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Schmetzke


DeWitte

tis geen kwestie van verliezen G  :wink: je moet met argumenten komen en niet alleen met geslachtsdelen gooien :idea:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Schmetzke


DeWitte

Citaat van: "Schmetzke"Ik weet waar ik het over heb, jij niet  :wink:

en waar is dat dan op gebasseerd??? kom op: als jij zgn. van de hoed en de rand weet vertel dan.... zo slaat je verweer nergens op :?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Schmetzke

Tadaa gevonden (Schmetzke heeft altijd gelijk, blijkt nu ook weer)

Continental:
Citeer
# ALL Continental tyres labelled TL can be fitted to rims/wheels marked Tubeless. They can also be fitted on Tubed Type rims/wheels with a correctly sized Continental inner tube.
# If Sport Attack, Road Attack and ContiForce tyres (Z rated radials) are fitted on Tubed Type rims/wheels with Continental inner tubes, the maximum speed is then restricted to 130 mph (210 km/h, from Z to H speed rating).

Mijn uitleg, het verschil tussen TT (tubetype) en TL (tebeless) banden:

De flank van de band (waar de band de velg raakt) is bij een TL glad, bij een TT geribbeld. Geribbeld heeft altijd de voorkeur omdat de band dan meer grip op de velg heeft. Dat is met name van belang tijdens heftig accelereren en remmen. Door de ribbels gaat een TL band echter lekken, vandaar dat de flank van de band glad is bij een TL band. Monteer je een binnenband in een TL band, dan kan het gebeuren de buitenband incl. binnenband zich verdraaid t.o.v. de velg, met als gevolg afscheuring van de ventiel. Echter, bij een convertionele motor zijn de krachten op de velg nooit groot genoeg om de velg te laten doorslippen, vandaar dat het geen ruk uitmaakt.