Karels voor de Zwijnen: het Verdere Oosten

Gestart door DeWitte, 17 juni, 2006, 06:39:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

Door Karel Hubert:
CiteerIk weet niet hoe ver uw blik reikt. Misschien houdt uw wereld op bij het ongetwijfeld dubbel aanwezige vensterglas. Wellicht houdt uw Europese burgerzin halt bij de provinciegrens. En het is zelfs mogelijk dat u ook enige interesse heeft in de rest van de wereld. In alle gevallen kán het u niet ontgaan zijn dat er steeds meer eigenaardige auto's over straat gaan.

De tijd dat alleen Europese fabrikanten enigszins fatsoenlijke automobielen konden maken, is al een tijdje voorbij. De tijd dat Amerikaanse concerns het voor het zeggen hadden ook. General Motors is zowat failliet, Ford in grote problemen en Chrysler weinig subtiel ingelijfd door Mercedes. Hoe slechts het gaat met de Amerikaanse autobouwers, mag blijken uit het feit dat het Chevrolet-embleem op de neus van Daewoo's geplakt wordt in een poging tenminste ergens geld aan te verdienen. U was toe aan een Daewoo, maar retteketet, het is een Chevrolet. Zoiets.
Inmiddels laat de Japanse auto-industrie en dan vooral Toyota zien hoe het moet. Als u boven de 50 bent, kunt u zich ongetwijfeld nog herinneren hoe hard we met z'n allen hebben gelachen toen die eerste Japanse wagentjes op de wegen verschenen. Maar inmiddels zien ze er vaak aardig uit, zijn ze hyper-betrouwbaar en zorgen ze voor stralende gezichten bij de boekhouders. Het land van de grijnzende zon, dus.
De positie van meewarige autootjesmaker is triomfantelijk overgenomen door Korea. Maar ook dat land is zich in hoog tempo aan het ontdoen van het imago als producent van goedkope, maar naargeestige transportmiddelen. Hyundai, dochter Kia, Ssang-Yong en Daewoo maken steeds betere, steeds Europese ogende auto's, niet in de laatste plaats dankzij de inschakeling van Europese designers. En de Koreanen zijn – zoals de Japanners eerder – druk doende in Europa en de VS fabrieken neer te zetten. Zoals je de auto thuis maakt, maak je 'm nergens.
En dus is er plaats voor een nieuwe nummer laatst. China. Bizar geprijsde ondingen komen binnenkort met scheepsladingen naar ons toe. En de komende 15 jaar zal de Chinese auto-industrie precies de ontwikkeling doormaken die de Japanse en Koraanse broeders hebben beleefd. Zodat er weer plaats komt voor een beginner. Leuke kans voor Groenland.
Is wat de auto-industrie meemaakt een voorbode van wat de motormakers te wachten staat? Wat de Japanse industrie op tweewielergebied heeft uitgehaald, is natuurlijk honderd maal indrukwekkender dan wat bij de auto's gebeurd is. Honda, Yamaha, Suzuki en Kawasaki hebben de Europese motorfietsindustrie gescalpeerd, onthoofd, gevierendeeld en in het pak gestoken. Maar waar blijven de Koreanen, de Chinezen? Meer dan wat scooters uit Taiwan is er eigenlijk niet te melden. Misschien dat er in de motorfietsindustrie te weinig te verdienen is. Feit is: ze komen niet.
Ik ben daar blij mee. Japanse motorfietsfabrikanten hebben hun bijzondere positie te danken aan hun innovatie en technische kwaliteiten. Ze hebben vrijwel vanaf het begin voor een voortdurende stroom bétere motorfietsen gezorgd. Als ze de Europese industrie in de jaren '60 écht waren gaan imiteren, hadden ze olielekkende, verouderde stampers gemaakt. Maar de eerste CB750 van Honda was het tegendeel van een imitatie. Ook de Japanse auto-industrie heeft – na een korte aanloop – voor technologische progressie gezorgd.
Dat kan je van de Koreaanse auto-industrie niet zeggen. En de Chinezen maken zo mogelijk nog smakelozere kopieën van bestaande dingen. Het zou fijn zijn als ons dat op motorfietsgebied bespaard blijft. Aan één Ural hebben we voor altijd genoeg.

Bron oliepeil

leuk stukkie :wink:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Herr Tod

Nou... het begin is er al, Chinese pocketbikes :rofl: By Chinese people, for Chinese people! :mrgreen:
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


May Day

Citaat van: "Dwars"Maar waar blijven de Koreanen

Bron oliepeil

leuk stukkie :wink:
Euh, Hyosung?
edenon: 15 + 16 maart
Pannoniaring: 18 t/m 20 mei
Zolder: 23 juli
Spa-francorchamps: 13 + 14 aug
Assen: waarschijnlijk juni
Brno: waarschijnlijk oktober

DeWitte

don't shoot the messenger :wink: oftewel ik heb het nie geschreven
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

DeWitte

door Karel Hubert:

CiteerBij tijd en wijle kan het gebeuren dat u zich als een hardhorende debiel, bedplassende kleuter of seniele ouwe zak aangesproken voelt, als u weer eens per ongeluk met reclamecampagnes geconfronteerd wordt. De reden daarvoor is simpel: de meeste reclamemakers beschouwen consumenten als doof, onzindelijk of in de war en soms schrijven ze het complete trio aan verheffende kwaliteiten toe aan wat Koning Klant genoemd, maar als Prinsje Kutviool beschouwd wordt.


Zo nu en dan mogen de leden van het reclamegilde zich ook bemoeien met het bedenken van op de motorrijder gerichte uitingen. Ik weet niet of u oud genoeg bent om zich de flitsende actie 'Valhelm Hoofdzaak' te herinneren, maar daar is de onzin zo'n beetje mee begonnen. Campagnes van de overheid blijken verbijsterend weinig effect te hebben, met uitzondering wellicht van de uit Vlaanderen gejatte BOB-presentatie, maar dit terzijde. Het communicatiebudget moet ergens aan besteed worden, moeten we maar denken. Maar als het aan mij ligt NIET aan de meest idiote campagne die ik de laatste decennia ben tegengekomen. RIJ MET JE HART! Wel nondeknetter nog aan toe, dat is wel het láátste wat we willen! Elke ouwe trut die met haar Hyundai Primula in totaal isolement zonder te kijken en van links komend een voorrangskruising optuft, rijdt overduidelijk met haar broos tikkende hart! Automobilisten die onder het rijden de krant zitten te lezen of zitten te trekken, rijden helemaal met hun hart. Gekken die rechts inhalen met de muziek op 10 en twee mobiele telefoons tegen hun vette oren geperst, verrichten hun handelingen vanuit diepe emoties. Het zijn met nadruk de klunzen en dwazen die besodemieterd door het verkeer tuffen die met hun haart rijden.
Wat er nodig is, vrienden, is een campagne RIJ GODVERDOMME MET JE HERSENS! Ik begrijp dat het zinloos is om dat te roepen tegen mensen die overduidelijk geen grijze massa onder het schedeldak verbergen maar een soort smurrie. Zoals je destijds al helemaal niet hoefde uit te leggen waarvoor een helm nou eigenlijk was aan de mensen die het ding niet droegen: als er niks in het bolletje zit dat de moeite van het beschermen waard is, ach, dan is een alpinopet ook prima.
Het past in deze tijd dat er steeds meer slappe emoties de boventoon voeren, dat mensen die de zaken rationeel benaderen ogenblikkelijk als ijskoude, emotieloze engerds 'zonder gevoel' worden afgeschilderd. Wetenschapsredacteuren in tal van bladen (hulde, Elsevier!) schrijven zich de blaren op de vingers om telkens weer uit te leggen hoe de wereld in elkaar zit, maar ze hebben daarbij miljoenen 'emotionele' misverstanden te bestrijden. We zijn hard op weg een volk van snotterende, Valentijnsdag beminnende, zeikerds te worden die het gevoel oneindig veel belangrijker vinden dan het verstand. Omdat ze van het een veel te veel hebben en van het ander veel te weinig. En omdat je het ene gratis bij je geboorte krijgt en je voor het ander moeite moet doen. Leren en zo. Deze akelige hartverscheurende campagne past in die trend. Er zit zelfs een wegscheurende motorfiets in het tv-spotje waarop hoofdschuddend gereageerd wordt. Nou, die man die daar het gas opendraait, rijdt helemaal met zijn hart, hoor, kleuterjuffen! Ik mag hopen dat hij een paar seconden later de bedenker van de campagne heeft geschept.

bron oliepeil

CiteerRIJ GODVERDOMME MET JE HERSENS!
:stupid:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

QuattroFrits

:roll: Je hart heb je altijd bij je, dus je rijdt altijd met je hart.
Volgens mij is dat hetzelfde voor de hersens en of je die gebruikt ????? :roll:

houdt je gedachte bij het verkeer zou dan volgens mij beter klinken en zijn. :oops:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

HD4ever

Citaat van: "Dwars"Door Karel Hubert:
.......
Japanse motorfietsfabrikanten hebben hun bijzondere positie te danken aan hun innovatie en technische kwaliteiten. Ze hebben vrijwel vanaf het begin voor een voortdurende stroom bétere motorfietsen gezorgd. Als ze de Europese industrie in de jaren '60 écht waren gaan imiteren, hadden ze olielekkende, verouderde stampers gemaakt........

Leuk verhaaltje, maar ...gemakshalve wordt hier maar even eraan voorbij gegaan dat er ook veel motorijders zijn die gek zijn van 'olie lekkende verouderde stampers'.
De motor hobby is voor veel mensen meer dan alleen een hi-tech buikschuiver onder je de kont te hebben. Zelfs nu zijn er nog mensen die graag zo'n olielekkende, verouderde stamper willen hebben. Denk maar eens aan Harley Davidson alhoewel dat olie lekken bij hun tegenwoordig ook al lang voorbij is.  :)
Ik kijk niet om naar een CBRZZRRR of hoe die dingen tegenwoordig heten, maar bij een lekkende BMW R52, Matchles of een stok oude Guzzi blijf ik met plezier staan kijken. Voor iemand van de oudere generatie motorijders is, in tegenstelling tot veel jongere rijders, bijvoorbeeld carbon fiber bekleding ook niets meer dan plastic rommel en zien ze liever staal op een brommer, zoals bij die oude motoren werd gebruikt.  :yes6rs:
Voor mij mogen ze de 'namaak' Royal Enfields uit India hier weer massaal importeren, ook al is het technisch gezien huilen met de pet op bij die dingen. Ook voor een slecht gebouwde motor is er altijd een liefhebber en je kan niet alle motorijders op een hoop gooien.  Het wordt beslist tijd voor een tweede Ural.  :lol:
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

Motzippaldy

Proud on the South  

Desmo-devil

Ben het helemaal eens met HD4ever. Gelukkig zijn er nog motorfietsen waar je lekker aan kan sleutelen en die niet perfect zijn. Waarbij je nog de nodige creativietijd en inzicht moet hebben om het ding aan het lopen te houden. Want waar moet dat naar toe. Kijk naar de moderne auto,s van tegenwoordig. Een en al electronica en alles is afgeschermd. De garage verteld jou wanneer je terug moet naar de garage, alles wordt uitgelezen en er wordt je haarfijn verteld wat je allemaal niet goed gedaan hebt met de auto . En ojee als je niet op tijd bent voor de beurt dan vervalt de garantie . Accu losgooien betekend ontregelde computer. Lampje vervangen, kan niet daarvoor moet je naar de dealer. Hallo van wie is die duurbetaalde auto eigenlijk ?
Neem de scootertjes van tegenwoordig, overal worden zogenaamde breekbouten gebruikt die afbreken als het sleutelmoment bereikt is. Wat overblijft is een bout die helemaal spits is en waar je niets mee kan doen.
Puur en alleen maar om het zelf sleutelen te voorkomen. Als dat ook de toekomst is van de motoren dan hoeft het voor mij niet meer.
Dan liever een of andere chinees waar je zelf nog wat kan en vooral mag aan doen !!!

HD4ever

Citaat van: "Desmo-devil"Want waar moet dat naar toe. Kijk naar de moderne auto,s van tegenwoordig. Een en al electronica en alles is afgeschermd. De garage verteld jou wanneer je terug moet naar de garage, alles wordt uitgelezen en er wordt je haarfijn verteld wat je allemaal niet goed gedaan hebt met de auto . En ojee als je niet op tijd bent voor de beurt dan vervalt de garantie . Accu losgooien betekend ontregelde computer. Lampje vervangen, kan niet daarvoor moet je naar de dealer. Hallo van wie is die duurbetaalde auto eigenlijk ?

Zo'n auto heb ik helaas ook. :D  Losse accuklem gehad. Springt de automatische versnellingsbak in 'veilige modus' en kun je alleen nog in 2e versnelling rijden. Programmeren €65,-. Accu vervangen. Computer ontregeld. Programmeren weer €65,-. Is dat ding aan de beurt toe. Begint bij starten het hele klokkenspel op het dashboard geluid te maken en te knipperen.
Kortom,  Fuck off met je hi-tech rommel. Die auto is inderdaad van mij en ik bepaal wat en wanneer iets, in veilige modus moet springen en wanneer hij aan een grote beurt toe is.  :fuckyou:
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

karz

Citaat van: "HD4ever"
Zo'n auto heb ik helaas ook. :D  Losse accuklem gehad. Springt de automatische versnellingsbak in 'veilige modus' en kun je alleen nog in 2e versnelling rijden. Programmeren €65,-. Accu vervangen. Computer ontregeld. Programmeren weer €65,-. Is dat ding aan de beurt toe. Begint bij starten het hele klokkenspel op het dashboard geluid te maken en te knipperen.
Kortom,  Fuck off met je hi-tech rommel. Die auto is inderdaad van mij en ik bepaal wat en wanneer iets, in veilige modus moet springen en wanneer hij aan een grote beurt toe is.  :fuckyou:

SHiek he, ene met een nieuwe dodge ram had dat ook, maar die moest dan 3 x zijn sleutel omdraaien om dat verhaal weer te resetten zodat alle versnellingen weer werkte.  Had ik met mijn oude W200 nooit last van  :lol:
sometimes the same is different, but mostly it's the same.