Uit Tonnie's Grote Verhalenboek

Gestart door Busaberke, 04 juli, 2006, 15:05:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Road Racing Tonnie

<<<<<<Een zwarte bladzijde voor BMW het jaar 1968<<<<<<<<<<

Vanaf 1954 tot en met 1967 is BMW onafgebroken Wereldkampioen geweest, in de edele tak van de motorsport, zijnde het zijspanwegrace gebeuren, en dacht men het ontwikkelen van meer vermogende blokken, op een laag pitje te kunnen zetten, edoch had men niet, op een geniale prive technicus gerekend, die zelfs met BMW in 1960 Wereldkampioen, is geworden, we praten hier over, Helmuth Fath, uit het kleine plaatsje in het Odenwald, zijnde Ursenbach.
Midden jaren zestig is hij begonnen met het zelf ontwikkelen en bouwen van een viertakt blok, zijnde een 4 in lijn viertakt 16 klepper, om op termijn de competitie aan te gaan met BMW.
En wat niemand voor mogelijk hield is het Helmuth gelukt, ondanks dat hij
weinig financiele middelen had, maar een inzet en karakter, waar je echt stil van wordt, onvoorstelbaar wat een doorzettingsvermogen had hij, ben nog steeds daarvan diep onder de indruk.
Toen het blok raceklaar was, heeft hij hem de naam URS gegeven, de letters die voorkomen uit zijn plaats URSenbach.
En in 1968 heeft hij een formidabele prestatie geleverd, door als constructeur van het blok, ook de Wereldtitel te veroveren als coureur, zoiets zijn er maar weinigen gegeven, en moest BMW een diepe buiging maken, in 1971 is de coureur Horst Owesle ook hiermee Werledkampioen geworden, onder de naam Munch URS, daar Helmuth alles had overgedaan aan Friedel Munch, je weet wel v/d beroemde Munch motoren
En Munch heeft met dat blok,ook  een soloracer gebouwd, met de drivers Karl Hoppe-Ferdinand Kaczor-John Ekerold o.a
Met deze motor heeft Kaczor, voor veel spektakel gezorgd, in Daytona, waar hij superieur was, alleen er was een probleem, de banden konden dat geweld niet, en dat gaf een hachelijke situatie.
Terug bij Helmuth, na het viertakt blok, heeft hij evenzo vrolijk nog een 4 cil tweetakt gebouwd, voor de zijspanklasse, echt uniek.
Na deze periode, wat voor Helmuth ontzettend zwaar is geweest, en vele teleurstelling, heeft moet verwerken, is hij monteur geworden, bij b.v Martin Wimmer, en  Phil Read.
Na het winnen v/d WM titel in 1968, heeft de beroemde BMW zijspancoureur  Siegfried Schauzu, een beroep gedaan op de Oostenrijkse viertakt specialist Ludwig Apfelbeck, om op de BMW Apfelbeck cilinder koppen te plaatsen, met twee bovenliggende nokkenassen, en 4 kleppen
met voor iedere inlaatklep een  apart inlaat kanaal met afzonderlijk een Dell Orto carburateur, om zo de competitie aan te gaan, in 1969, met die dekselse URS van Helmuth Fath.
Helaas is Helmuth veel te vroeg overleden, heel erg jammer, voor deze onvoorstelbare unieke techneut.
Volgend jaar ben ik van plan naar het plaatsje URSenbach te gaan, en de motor op het dorpsplein te zetten, (als die er is) en ga ik proberen met de oudere inwoners contact te zoeken, en met hun terug in de tijd, komt goed.






Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

The Dominator

Citaat van: "Road Racing Hayabusa"<<<<<<Een zwarte bladzijde voor BMW het jaar 1968<<<<<<<<<<


Volgend jaar ben ik van plan naar het plaatsje URSenbach te gaan, en de motor op het dorpsplein te zetten, (als die er is) en ga ik proberen met de oudere inwoners contact te zoeken, en met hun terug in de tijd, komt goed.

zeg je nu dat jij zo'n URS hebt en daarmee naar URSenbach gaat of wadde??
color=red]Scuderia Pomodoro Rosso![/color]

//www.pomodoro-rosso.nl

Road Racing Tonnie

Citaat van: "The Dominator"
Citaat van: "Road Racing Hayabusa"<<<<<<Een zwarte bladzijde voor BMW het jaar 1968<<<<<<<<<<


Volgend jaar ben ik van plan naar het plaatsje URSenbach te gaan, en de motor op het dorpsplein te zetten, (als die er is) en ga ik proberen met de oudere inwoners contact te zoeken, en met hun terug in de tijd, komt goed.

zeg je nu dat jij zo'n URS hebt en daarmee naar URSenbach gaat of wadde??

Nou Marcel, ik wou dat het waar was, indien te koop, prijs tussen de 200.000-300.000 Euro. :oops:  :oops:
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

Road Racing Tonnie

***********Een bijzonder iemand, en dat is hij.*************

******************Frank Cope****************

Velen zullen nog nooit van deze Engelsman gehoord hebben, en dat is wel begrijpelijk, maar deze motorhandelaar uit Birmingham, kan het racen niet laten, Frank was een goed coureur, met hele mooie resultaten, niet een Wereldtopper, maar wel uit het goed racehout gesneden, daar waar de Engelsen zo om bekend staan, zoals het deelnemen aan de TT op het eiland Man, waar je een heel groot hart moet hebben.
En Frank racete en racete, maar door, zelfs op zeer hoge leeftijd, hij was inmiddels ruim zeventig jaar. en nam eind jaren zestig, nog deel aan de GP van Bulawayo (Rhodesie) in goed gezelschap van niemand minder dan
Jim Redman (vele malen wereldkampioen)
De race voor Frank, verliep zeer voorspoedig, met zijn Norton, en behaalde een keurige 5e plaats.
Heb dan ook een grote bewondering voor deze op leeftijd zijnde driver.
HULDE HULDE.



Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

Road Racing Tonnie

**************Het is gelukt*************

Mensen die veel hebben betekend in de racerij, is b.v Herman Meyer, uit het Gelderse Laren, Herman was een geniale technicus, en een zeer goede 50cc GP coureur, die zijn eigen 50cc racer bouwde, en die onder de naam Hemeyla aan de start bracht HErman MEYer LAren.
Jaren leek hij v/d aardboden verdwenen, en had een dikke streep onder zijn racegebeuren gezet.
Ben heel lang bezig geweest, om hem te traceren, en had bijna mijn poging opgegeven, ondanks dat ik heel graag met hem een gesprek aan wilde gaan, om uit zijn mond nog het e.e.a te horen, uit die fantastische 50 cc race jaren.
Tot ik deze week een telefooontje kreeg, en die persoon (nog bedankt Martin) mij te kennen gaf, dat hij via via had vernomen, waar hij zou kunnen wonen.
En vanmiddag is het mij gelukt, om tel contact met hem te leggen, en na een wat aarzelend begin, (Herman heeft totaal afstand genomen, van het verleden) werdt hij steeds enthousiaster, en praatte hij hondert uit, en het deed hem hoorbaar zeer goed.
En toen ik dan vroeg, of ik een keer bij hem mocht komen, en terug te gaan in de tijd, en het maken van een paar foto,s, was zijn antwoordt volmondig JA, iets wat hij normaal nooit doet.
Binnenkort maak ik een definitieve afspraak, dus mijn dag kan niet meer stuk, echt SUPER, Herman op voorhand bedankt.

Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

Joepie1958

Je blijft goed bezig tonnie, ga zo door :worship-cool:  :worship-cool:  :worship-cool:
Motorrijden? Je moet maar gek zijn
Lid van de B.T.A.

Road Racing Tonnie

************De angst v/d "Hollanders", LIMBURG****************

Velen zullen wel de edele tak v/d motorsport kennen, hetende Enduro, oftewel, dat de driver en motor, de strijd aangaan op een vooraf uitgezet parcours, van een ca 40 km, en die binnen een bepaalde tijd af te leggen, met daarin een crossproef enz enz, en zo,n route dient dan meerdere keren afgelegd te worden, hulp van buitaf, is niet toegestaan, zodat iedere driver, zelf zijn motor, indien nodig onderweg moet verzorgen.
Vroeger, had men een andere benaming, als enduro hievoor, nl betrouwbaarheidrit, een naam die de lading volledig dekt.
Deze ritten waren zeer populair, in het gehele land, met honderden deelnemers, behalve als er naar het Zuiden moest worden afgereisd, naar het plaatsje Bemelen, dan zakten bij vele "Hollanders" het lood in de schoenen, want die Limburgse klei, vonden ze maar een moeilijk te nemen horde, wat inhield dat er, geen ca 200 deelnemers waren, maar een hooguit 50.
Berucht was altijd het blubberpad bij Houthem, en niet te vergeten de heuvelklims, met vaak net ontdooide loss , en het beroemde bergaf trappetje in het plaatsje Vilt.
Maar gelukkig hebben de echte "Hollandse" diehards altijd gehoor gegeven aan deze, moeilijke maar eerlijke rit, die in de jaren zestig daar altijd plaats vondt.
Helaas, is dit alweer lang verleden tijd, en is er niets meer van overgebleven, in het mooie Limburgse land.
Velen zullen nog met weemoed terug denken aan die tijd, waar men soms puur op karakter (hou ik van), de rit tot een goed einde wist te brengen.
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

The Dominator

Citaat van: "Road Racing Hayabusa"************De angst v/d "Hollanders", LIMBURG****************

Berucht was altijd blubberpad bij Houthem, en niet te vergeten de heuvelklims, met vaak net ontdooide loss , en het beroemde bergaf trappetje in het plaatsje Vilt.

Tonnie,
zijn die toen verreden routes nog ergens terug te vinden?? als het tenminste over openbare (veld) wegen ging misschien nog es wat om de historie te laten herleven (oftwel een excuus te vinden om es lekker in de pratsch te spelen)
color=red]Scuderia Pomodoro Rosso![/color]

//www.pomodoro-rosso.nl

Road Racing Tonnie

Citaat van: "The Dominator"
Citaat van: "Road Racing Hayabusa"************De angst v/d "Hollanders", LIMBURG****************

Berucht was altijd blubberpad bij Houthem, en niet te vergeten de heuvelklims, met vaak net ontdooide loss , en het beroemde bergaf trappetje in het plaatsje Vilt.

Tonnie,
zijn die toen verreden routes nog ergens terug te vinden?? als het tenminste over openbare (veld) wegen ging misschien nog es wat om de historie te laten herleven (oftwel een excuus te vinden om es lekker in de pratsch te spelen)

Nou Marcel, diegene die het nog zou moeten weten, is de beroemde betrouwbaarheids ritten driver, en tevens de uitzetter van deze rit, is niemand minder dan de maastrichtenaar Arno Dreezen, een hele grote naam op di gebied.
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

The Dominator

Citaat van: "Road Racing Hayabusa"
Citaat van: "The Dominator"
Citaat van: "Road Racing Hayabusa"************De angst v/d "Hollanders", LIMBURG****************

Berucht was altijd blubberpad bij Houthem, en niet te vergeten de heuvelklims, met vaak net ontdooide loss , en het beroemde bergaf trappetje in het plaatsje Vilt.

Tonnie,
zijn die toen verreden routes nog ergens terug te vinden?? als het tenminste over openbare (veld) wegen ging misschien nog es wat om de historie te laten herleven (oftwel een excuus te vinden om es lekker in de pratsch te spelen)

Nou Marcel, diegene die het nog zou moeten weten, is de beroemde betrouwbaarheids ritten driver, en tevens de uitzetter van deze rit, is niemand minder dan de maastrichtenaar Arno Dreezen, een hele grote naam op di gebied.

sja, die ken ik niet  :oops:  misschien iemand van hier die m kent??
color=red]Scuderia Pomodoro Rosso![/color]

//www.pomodoro-rosso.nl

QuattroFrits

:oops: Ik zou hem nu niet meer herkennen denk ik, maar vroeger veel met mijn broer aan het crossen geweest op deze route's. :oops:

Volgens mij zijn veel van deze paden niet meer begaanbaar. :roll:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

Road Racing Tonnie

Arno zal nu een 63 jaar zijn, en als Maastrichtenaar een levensgenieter,
was (is) monteur van beroep,  op de motor was hij een terrier, met o.a 2x kampioen van Nederland en vier zilveren medailles in div zesdaagse wedstrijden, ook op de crosspistes, was hij zowel solo, alsmet het zijspan, waar zijn vrouw de bakkenist was, een geduchte tegenstander, en of het nog niet genoeg was, begaf hij zich ook aan de edele sport, zijnde trial.
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

Road Racing Tonnie

Arno zal nu een 63 jaar zijn, en als Maastrichtenaar een levensgenieter,
was (is) monteur van beroep,  op de motor was hij een terrier, met o.a 2x kampioen van Nederland en vier zilveren medailles in div zesdaagse wedstrijden, ook op de crosspistes, was hij zowel solo, alsmet het zijspan, waar zijn vrouw de bakkenist was, een geduchte tegenstander, en of het nog niet genoeg was, begaf hij zich ook aan de edele sport, zijnde trial.
In 1975 is hij tot motorsportman van Limburg gekozen

Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

Road Racing Tonnie

***********Ook die mannen verdienen respect************


Met die mannen mannen bedoel ik, hun die, door dik en dun altijd bezig waren voor "hun" coureur, om de motor tot in de puntjes te verzorgen, en er niet voor terugdeinsden, om een nacht door te sleutelen, als in de traing b.v.een blok in de poeier was gelopen.
En 1 van die supermonteurs is niemand minder dan Gerrit Veldscholten, jarenlang de steun en toeverlaat van Boet van Dulmen, en Marcel Ankone
En binnen afzienbare tijd, ga ik bij Gerrit op bezoek, heb hem al gesproken, en gaan wij weer terug in de tijd, en ik weet zeker dat hij heel veel te vertellen heeft, gezien zijn jarenlange vertoeven op de Int Nat racepistes, als monteur, en natuurlijk vele ups en downs heeft meegemaakt.
Komt goed.
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

DeWitte

:thumbsup: hou ons op de hoogte Tonnie :wink: met veel pics uiteraard
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away