Uit Tonnie's Grote Verhalenboek

Gestart door Busaberke, 04 juli, 2006, 15:05:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Road Racing Tonnie

In aansluitig op het bovenstaande huzarenstuk van Rollie Free met zijn Vincent, een klein stukje geschiedenis, van het fameuze merk.
Het merk opgericht in 1928, door Phil Vincent, nadat hij de restanten van het merk HRD had opgekocht, Phil was een groot technicus, die aangemerkt kan worden als de uitvinder van Cantilever achtervering, en dat reeds op zeer jonge leeftijd.
Zijn eerste motor was een 500c 1 cilinder camschaft, die hij samen met Phil Irving bouwde, en die in 2 versies waren zijnde de tamme uitvoering hetende Meteor, en de voor toen die tijd bloedsnelle meteor, met een top van 150 kmp/u.
Na verloop van tijd, werden twee van deze blokken aan elkaar gekoppeld, en zo onstond er de beroemde V twin, hetende Vincent serieA Rapide die in die tijd de snelste ter wereld waren ( 180km p/u)
Helaas was de versnellingsbak daar niet op berekend, wat voor giga problemen zorgde.
In rap tempo heeft men toen een nieuw blok ontworpen serie B, die wel betrouwbaar was, en waarvan de motor een dragende onderdeel vormde met het frame.
Nadien is er het beroemde Vincent type Black Shadow gekomen, waar Rollie Free, zo,n verpletterende indruk mee maakte.
Andere type,s waar met diep respect over gesproken wordt zijn b.v Gunga Din- en wat te denken van een met compressor uitgeruste Vincent hetende Super Nero, waar b.v George Brown vele records mee heeft gevestigd, maar evenzo op de racepistes.
Maar zoals zovele Engelse merken, kreeg Vincent, het ook heel erg moeilijk, ze hebben nog midden jaren vijftig het type Black Knight en de Black Prince uitgebracht, maar het was toen al een verloren missie.
En in 1956 moest ook dit unieke merk, zijn deuren sluiten.
Maar ook heden ten dage zijn deze Vincent,s gewilde objecten, waar een heel speciaal prijskaartje aanhangt.
Hoop dat het voor jullie een beetje leuk motorleesvoer is, uit  vervlogen tijden.




Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

Steefke™

Ik heb wel al eerder gehoord van het merk Vincent maar wist nog niks over de historie van dit merk. :thumbsup:
Smells like rubber

Road Racing Tonnie

Heb vandaag een zeer oude Cromwell helm gekocht, ga die in de kleuren spuiten van de legendarische karaktercoureur, Billy Nelson, waar ik misschien wel de grootste fan van was, en zijn naam komt iedere dag wel een keer bovendrijven bij mij, foto,s volgen t.z.t.



Nadat ik de helm gekocht had, bij een particulier, vroeg de bejaarde man aan mij, "Tonnie ik heb nog wel het 1 en ander' nou mensen, toen de grote schuurdeur open ging, viel ik van de ene in de andere verbazing,
Wat te denken, van een MV Agusta scooter, bouwjaar 1951 125 cc tweetakt, zijn maar 1 jaar gemaakt, een fiets van het eens zo beroemde motor-automerk NSU, wist zelf niet dat NSU ook fietsen heeft gemaakt.
Daarnaast in een stelling een 18 cc Lohman diesel hulpmotor, helemaal compleet, en wat te denken van een perfect spaakwiel, met daarin een 4 schoenen geremde naaf, evenzo een 2 schoenen gespaakt wiel, afkomstig uit een 50cc racer, op mijn vraag of het te koop is, zei hij, "Tonnie voor jou maak ik een hele mooie prijs" omdat je het graag bij je verzameling wilt, en niet voor de handel, daarna zijn we naar boven gegaan, en gezien de tijdnood, ga ik binnenkort weer met hem verder kijken, want ik heb heel veel dingetjes gezien, die heel erg leuk zijn, zal wat euroke,s meenemen, en dan komt het best goed,.
Bij het weggaan, zei hij, dat hij mij ook nog ging verrassen, met iets moois, nou ben zeer benieuwd, komt goed.
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

Steefke™

Citaat van: "Road Racing Hayabusa"wist zelf niet dat NSU ook fietsen heeft gemaakt.

Wist het ook niet. Toevallig dat ik vorige week zondag bij een oldtimer tractor/auto/brommer evenement een NSU motor op een aanhanger achter een Citoen Traction heb zien staan. Zag er wel leuk uit de combinatie.
Smells like rubber

Road Racing Tonnie

Het jaar 1968, stond in het teken van een geweldige strijd tussen twee fabrieks Yamaha drivers, zijnde Phil Read en Bill Ivy, wat niet alleen op de piste, maar in soms nog hevige mate naast de piste plaatvondt, middels een psychologische oorlogvoering, wat minder prettige vormen begon aan te nemen.
Toen Bill begin 1969 besloot om voor Jawa uit te komen, waar Phil niet ongelukkig mee was, ontlokte dat Phil de uitspraak.
"Ik zal er wel aan moeten denken, dat ik niet in zijn slipstream ga hangen, want de Jawa,s hebben de nare gewoonte om vast te lopen"
Wat een helaas vooruitziende trieste uitspraak, daar Bill in dat jaar tijden de GP van Oost Duitsland, door een vastkleunende Jawa helaas om het leven is gekomen.
Een zeer groot verlies voor de motorsport, (iedere coureur die zijn leven verliest, is altijd een trieste zaak) Bill de grappenmaker, een zeer geziene gast onder de coureurs, was er opeens niet meer.
Bill
R.I.P
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

Road Racing Tonnie

heb een oude Cromwell helm gekocht, DE helm waar in een ver verleden, alle beroemde coureurs wel mee hebben geracet, hij past heel mooi bij mijn verzameling.
heb hem een nieuw kleurtje gegeven, maar de beschadigingen laten zitten, hij is tenminste oud he, 40jaar???.



Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

B-Witch

You may own the bike, but the bike possesses you.

Road Racing Tonnie

*****Het was niet best, wat "onze"jongens lieten zien*****

Wat is er toch aan de hand, met de Dutch drivers, het was Zaterdag een en al treurnis, op de Asser piste, maar niet alleen in Assen.
Is er een oorzaak voor aan te wijzen??????.
Als ik zo vrij mag zijn mijn gedachten daarover de vrije loop te laten, denk ik, dat indien men zo verder gaat, het ook op de lange termijn niet veel beter zal gaan worden, en dat heeft niet alleen te maken, met een mindere PK krachtige motor, daar geloof ik niet in, OK ze zullen wel niet aan het topvermogen komen, van ruim 55 pk, zoals de beste 125 cc drivers, mee de baan op gaan, dat hoeft ook niet, om in de top 15 te eindigen.
In mijn beleving heeft het alles te maken met, karaktervorming, met meteen daaraan gekoppeld, het willen afzien, niet alleen op de piste, maar
de basis ligt, al jaren terug, als men besloten heeft, om op termijn de edele racesport te gaan beoefenen, en vele vele leuke dingen des levens, vaarwel moet zeggen, en maar 1 doel voor ogen hebbende, het gevecht aan te (durven) gaan met de besten der aarde.
Waarom komen er zoveel talenten uit b.v Spanje?, nou daar hebben ze racescholen voor, hele jonge broekies, vanaf 14 jaar, die daar door profesionals gekneed worden, en de geheimen en trucjes geleerd worden.
Maar evenzo wordt er grote aandacht besteed, aan het lichamelijk en geestelijk vormen, van deze mannekes, waarvan er natuurlijk, zeker de eerste drie maanden velen afvallen, maar diegenen die met goed gevolg de stage hebben doorlopen met natuurlijk gekoppeld aan de vele wedstrijden aldaar, die kunnen op termijn het grote GP gevecht best aangaan, en hebben de juiste wedstrijdmentaliteit.
Ik geloof dat Jurgen v/d Goorbergh, daar nu ook mee bezig is, om in Spanje wat op poten te zetten, in samenwerking met De Graaf, (Molenaar)
I.i.g is er veel werk aan de winkel voor hem, want het is al weer veel te lang geleden, dat  `onze`jongens, tot grote prestaties kwamen, want het is nu armoe troef, helaas.
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

Road Racing Tonnie

Vanmiddag een bezoek gebracht, aan iemand, die ik toevalligerwijs leerde kennen, en hij nodigde mij toen uit, om een eens een paar leuke dingen, te komen bekijken, nou wat dacht je van een MV Agusta scooter, bouwjaar 1951, zijn ook maar een jaar gemaakt, en een fiets, van het wereldberoemde auto en motormerk NSU.






Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

Road Racing Tonnie

Heb zelf nog een mooi wiel, 4 schoenen geremd (dubbel Simplex) aldaar gekocht, uit de zestiger jaren, komt bij mijn verzameling te staan.

Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

Road Racing Tonnie

Door een fatale fout, ben ik tijdens een verhuizing, jaren geleden, meer als 400kg motorbladen kwijt geraakt, vanaf eind jaren vijftig, doodzonde.
Een plaatselijke motorclub, die door een schenking van familie, van een overleden clublid, een giga berg aan moterbladen heeft gekregen, en daar niets mee doet, is mij dat aangeboden, nou vanavond is het zover, en ga ik het ophalen, ben zeer benieuwd, hoe oud de eerste jaargangen zijn.
Heb al een plaatsje ingeruimd, en Ma Racing, is op zoek  bij div zaken voor wat mooie kasten, om e.e.a keurig te rangschikken.
kump good.
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

Road Racing Tonnie

~~~~~~~~~~~~~CUP motor~~~~~~~~~~~~

De 1 v-d eerste motorfabricage, vondt plaats in Limburg, en wel in het plaatsje Maashees, onder de rook van Venray.
Rond 1900 begon daar Johannes Cup, met de fabricage van fietsen, onder het merk Concordia, alles werdt in eigen beheer vervaardigd.
Enkele jaren later werdt begonnen, met het bouwen van motoren, en behalve het gieten van het carter en cilinder, wat in Tegelen gebeurde,
was verder alles in eigen beheer, veel motoren zijn er niet gebouwd, maar het verdient zeker aandacht, dat ze daar in Maashees, tot grote dingen in staat waren.
Misschien wel leuk om te vermelden, dat de zoon van Johannes Cuppen, zijnde Jean Cuppen in 1922 naar Amerika is verhuisd, en daar een zeer vooraanstaande functie heeft gekregen bij Harley Davidson
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

Road Racing Tonnie

Vanavond de motorbladen opgehaald, nou dat was een hele kofferbak vol
Ben er zeer content mee, vanaf jaargang 1977, zowel het blad MOTOR alswel Motor 73.
Bij deze wil ik MC Ruurlo heel erg hartelijk bedanken.



Had gisteren een boekenkast gekocht, en alles mooi gerangschikt.
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

Road Racing Tonnie

****** Uit het zuiverste racehout gesneden******


Wie ik hiermee bedoel, is de coureur die jarenlang op de racepistes heeft vertoefd, zijnde Piet Pecht, en in 1972 kampioen werdt in de 50 cc klasse,
het was eind jaren zestig, dat Piet tijdens de training in Tubbergen, ten van kwam, en hij met een ambulance werdt afgevoerd, maar Piet had hele andere plannen, hij wilde racen, en in een ambulance gaat dat nou eenmaal niet, dus wat doe je dan, Piet opende de deur , en vroeg aan de chauffeur om even te stoppen, wat hij ook deed, en zo 'ontsnapte"Piet, en wandelde hij terug naar het rennerskwartier, waar zijn racer inmiddels ook was gearriveerd, en nadat de boel weer gerepareerd was, stapte hij weer vrolijk op de motor, om zijn rondetijden te verbeteren.
Dit was Piet Pecht ten voeten uit, prijs mij gelukkig, dat het inmiddels een hele goede vriend van mij geworden is, daar ik vorig jaar, vele racerelikwieen van hem mocht ontvangen, die een hele mooie plaats hebben gekregen.




Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

DeWitte

stoer blijven die verhalen  8)  :worship-cool:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away