Justitie opent jacht op minibikes

Gestart door Karin, 04 augustus, 2006, 11:07:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Karin

Justitie opent jacht op minibike

Uitgegeven: 4 augustus 2006 09:59
Laatst gewijzigd: 4 augustus 2006 11:34

DEN HAAG - Justitie wil paal en perk stellen aan het gebruik van de minibike. Wie zich de komende tijd met de gevaarlijke kleine motorfietsjes op de openbare weg begeeft, kan rekenen op een totale boete van minimaal 400 euro. Ook wordt het motortje in beslag genomen.

Een woordvoerder van het openbaar ministerie zei vrijdag dat het om een opeenstapeling van bestaande boetes gaat. Ze worden uitgedeeld wegens onverzekerd rijden, het niet dragen van een helm en het veroorzaken van gevaarlijke situaties.


Verboden

De landelijke instructie is woensdag naar alle politiekorpsen gestuurd. Reden voor de extra aandacht is dat er de laatste tijd steeds meer minibikes op de openbare weg verschijnen. Dit is verboden.

De kleine motoren zijn vaak voor een klein bedrag te koop en kunnen soms enorme snelheden halen, met alle risico's van dien. Omdat ze zo goedkoop zijn, blijkt alleen het in beslag nemen niet af te schrikken.

Gevaar

Landelijk verkeersofficier Koos Spee zei vrijdag dat de mensen die ermee gaan rijden een gevaar voor zichzelf zijn en voor de overige verkeersdeelnemers. "We zullen dus hard optreden."

Volgens Spee is het overgrote deel van deze kleine motoren van een zeer lage kwaliteit. "Soms ben je na een paar keer hard remmen je leven al niet meer zeker." Ook is de minibike niet gemakkelijk te besturen vanwege de kleine afmetingen en de lage zit. Andere weggebruikers zien ze al snel over het hoofd.

Eerste dode

Het Openbaar Ministerie maakt zich grote zorgen omdat importeurs de minibikes met duizendtallen tegelijk naar Nederland halen. "We willen niet wachten op de eerste dode", zegt Spee.

De verkeersofficier wil dat de verkoop van de voertuigen verboden wordt. "Daarover praten we met het ministerie van Verkeer en Waterstaat."

Bron www.nu.nl

DeWitte

laten we wel wezen; op de openbare weg horen deze dingen ook nie thuis.  :roll: neemt niet weg dat die Koos Spee een eikel is en blijft :guns:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

QuattroFrits

Spee moet eerst maar eens de brommobielen verbieden, deze lopen langzamer dan een pocketbike en worden daarbij ook nog eens bestuurd door gemiddeld oudere personen zelfs zonder rijbewijs en deze levensgevaarlijke situaties mogen schijnbaar wel. :evil:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

MarcT

Die brommobielen zijn inderdaad een bron van gevaarlijke situaties...maar als je dat gaat verbieden pak je wel van een heleboel mensen hun vrijheid af !  Het is niet de bedoeling dat je vanaf een bepaalde leeftijd binnen moet blijven hoor. Misschien haal je die leeftijd zelf nog wel eens ! :wink:

En pocketbikes ?  Wat proberen mensen daar nou mee te zeggen ?  "Ik ben een idioot ?". Tering zeg, die dingen zijn leuk voor clowntjes in het circus, maar toch niet als serieus vervoermiddel, of zelfs maar plezier-middel... :?

Neemt trouwens niet weg dat ze Spee op een pocketbike het ravijn in mogen rijden. Als het aan hem ligt mogen we alleen nog maar thuis voor de geraniums gaan zitten. :evil:
ho is General Faillure, and why is he reading my harddisk ?

Desmo-devil

Pocketbikes zijn big fun, maar uiteraard niet bedoeld voor de openbare weg, maar voor  een afgesloten terrein of op de kartbaan.
Jammer dat er weer van die eikels zijn die dat niet begrijpen waardoor
anderen hun hobby in de toekomst niet meer mogen uitoefenen.
En ik moet toegeven dat ik steeds meer pocketbikes door de wijk zie rijden dus op deze maatregel kon je wachten en is nog begrijpelijk ook.

AngelInMe

Terecht als je die broekies ziet rijden op die dingen, ja ook bij ons in de wijk... Zonder helm en die dingen halen toch behoorlijke snelheden.

@Nippon

Van mij mogen ze op de openbare weg frontaal geschept worden  :evil:

trollen zijn 't  :guns:

B-Witch

Ze horen eenvoudig weg niet thuis op de openbare weg.
parkeerplaatsen en dergelijke daar gelaten, mits toestemming van de eigenaar van dat terrein verkregen is.
en die boete, nou ja, dat ben je dan zelf schuld als je dat riskeert :wink:
You may own the bike, but the bike possesses you.

rsv2002

Citaat van: "MarcT"Die brommobielen zijn inderdaad een bron van gevaarlijke situaties...maar als je dat gaat verbieden pak je wel van een heleboel mensen hun vrijheid af !  Het is niet de bedoeling dat je vanaf een bepaalde leeftijd binnen moet blijven hoor. Misschien haal je die leeftijd zelf nog wel eens ! :wink:

(...nog meer geleuter...)



Das een leuke discussie op zich: over de brommobielen...

Het verbieden van brommobielen houdt niet automatisch in dat die mensen dan ook meteen binnen moeten blijven... Er zijn ook andere manieren van mobiliteit dan alleen de brommobielen!
Ik vind alleen dat het fenomeen brommobiel zijn doel voorbij is geschoten. Oorspronkelijk bedoeld voor ouderen en mindervaliden, rijden tegenwoordig hele volksstammen van alle leeftijden in zo'n ding. Dus ook mensen die niet in staat zijn om een auto-rijbewijs te halen, jeugd van 16 jaar oud, etc. Terwijl ze zich in het verkeer wel moeten gedragen als een auto! En ik heb wel een rijbewijs nodig heb in mijn auto...
Bovendien zijn de brommobielen op zich ook enorm gegroeid qua formaat. In den beginne waren ze hooguit een meter breed, zoiets als een overdekte rolstoel... En daarmee konden ze op het fietspad, en zich gedragen als een fiets of brommer.
Maar tegenwoordig zijn ze niet veel kleiner meer dan bijv. een Suzuki Alto, of Daihatsu Cuore! En dus moeten ze zich gedragen als een auto! Bovendien zijn ze van veraf of in het donker dus ook moeilijk te onderscheiden, dit kan weer voor gevaarlijke toestanden zorgen!
Brommobielen zijn een giga modegrill geworden. (wel eens naar de prijs gekeken van zo'n ding trouwens? Heb je ook een heel leuk ander (echt) autootje voor...)

Tsja, oplossingen...?
Terug naar de kleine, smalle brommobiel, op het fietspad. Daarmee komt de oorspronkelijke gedachte van de brommobiel weer terug waar ie ooit voor bedoeld was: het mobieler maken van de oudere, mindervaliden.

En, in de huidige situatie nog belangrijker: het instellen van een degelijk rijbewijs voor die dingen. Mensen die niet in staat zijn om een autorijbewijs te halen, horen ook niet in zo'n brommobiel te rijden, vind ik. Dit geldt ook voor mensen die vanwege (bijv. visuele) beperkingen niet in een auto mogen rijden.

Maar goed, ooit zal de overheid ook wel wakker worden, en paal en perk gaan stellen. Ooit komen ze er achter dat het fenomeen brommobiel uit de klauwen is gelopen, dat veel mensen tussen de mazen van de wet zijn doorgegeglipt en zo in de ogen van de overheid oneigenlijk gebruik maken van de brommobiel. Bovendien kost het ze geld, en verzinnen ze allerlei maatregelen om het weer onaantrekkelijk te maken. Zo is het met bijvoorbeeld het grijs kentekenverhaal ook gegaan.

Oeps, toch een heel verhaal geworden...
Oeps, toch ook wel een beetje off topic, zie ik nu...

OK, weer terug naar de pocketbikes... Zou de politie ook zo streng optreden als ze je betrappen op zondagmiddag op een verlaten industrie terrein?
 dirty mind is a joy forever!!!

Youp

Citaat van: "suzuki-girl"Ze horen eenvoudig weg niet thuis op de openbare weg.
parkeerplaatsen en dergelijke daar gelaten, mits toestemming van de eigenaar van dat terrein verkregen is.
en die boete, nou ja, dat ben je dan zelf schuld als je dat riskeert :wink:

precies, maar om ze maar meteen compleet te verbieden... dat slaat ook werkelijk nergens op... dat betekend dus ook dat een kind van 5-6 jaar niet meer met een minicrosser op de baan mag? hoe moet mijn kind straks dan een succesvolle supermotard carriere beginnen?  :cry:

het is trouwens vandaag ook een paar keer op de radio geweest, daar zeiden ze trouwens ook nog : "deze dingen zijn bovendien levensgevaarlijk omdat ze vaak van slechte kwaliteit zijn" wat nou als zo'n ding niet van slechte kwaliteit is? het heeft verdomme niks met de kwaliteit te maken maar met het feit dat je die dingen niet ziet aankomen en de bestuurder ziet zelf ook bijna niks...
opeloos benzine verslaafd...

B-Witch

Het is geloof ik ook niet de bedoeling om ze helemaal te verbieden, alleen mag het niet op de openbare weg, en daarbij, het heeft nog nooit gemogen. :?
zo te lezen heeft dit verder niks te maken met jonge crossertjes enzo die met pa samen de crossbaan opgaan, die mogen rustig hun gang blijven gaan :!:
You may own the bike, but the bike possesses you.

DeWitte

:stupid: net nog gehoord oppe lilaladio: oppe weg magnie oppe baan magwel
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Youp

Citaat van: "suzuki-girl"Het is geloof ik ook niet de bedoeling om ze helemaal te verbieden, alleen mag het niet op de openbare weg, en daarbij, het heeft nog nooit gemogen. :?
zo te lezen heeft dit verder niks te maken met jonge crossertjes enzo die met pa samen de crossbaan opgaan, die mogen rustig hun gang blijven gaan :!:

ik quote uit de openingspost

CiteerDe verkeersofficier wil dat de verkoop van de voertuigen verboden wordt. "Daarover praten we met het ministerie van Verkeer en Waterstaat."
opeloos benzine verslaafd...

The Dominator

Citaat van: "rsv2002"
Bovendien zijn de brommobielen op zich ook enorm gegroeid qua formaat. In den beginne waren ze hooguit een meter breed, zoiets als een overdekte rolstoel... En daarmee konden ze op het fietspad, en zich gedragen als een fiets of brommer.
Maar tegenwoordig zijn ze niet veel kleiner meer dan bijv. een Suzuki Alto, of Daihatsu Cuore! En dus moeten ze zich gedragen als een auto! Bovendien zijn ze van veraf of in het donker dus ook moeilijk te onderscheiden, dit kan weer voor gevaarlijke toestanden zorgen!

nou en voor je t weet plakt er een of andere onverlaat een 45km sticker op mn smart.....  :twisted:  :twisted:  :twisted:  anyway, voor mij mochten die dingen ook van de rijweg af, maarja das zelfde discussie als brommers die wat ist nu 35-40 mogen ook op de rijbaan rijden (en je opt gemak met 80 links voorbij steken)

on topic: pocketbikes op de straat, ik moet ze niet tegenkomen, komt moraalriddergevoel weer naar boven en zal ze er zeker op aanspreken zo niet een kleine maatregel nemen om mn woorden een beetje kracht bij te zetten :mrgreen: mag natuurlijk niet voor eigen rechter spelen, maar lucht wel op............
color=red]Scuderia Pomodoro Rosso![/color]

//www.pomodoro-rosso.nl

DeWitte

Citaat van: "The Dominator"nou en voor je t weet plakt er een of andere onverlaat een 45km sticker op mn smart

kijk zoiets zou ik nou nooit doen :mrgreen:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away