Veringsadvies Gratis !

Gestart door Hakinnen, 26 juli, 2006, 00:20:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hakinnen

Citaat van: "WhomBom"Ik weet nu ook waarom ik vandaag geen vrij kon krijgen  :x  dik 120 mensjes te eten gegeven vandaag  :shock:

maar goed, misschien kan iemand me "remote assisten", de gsxr schokbreker werd te veel gezeik om erin te krijgen (kwam tegen de "wip" van het linksysteem, was langer dan de originele dus moest ik ook andere dogbones pakken, de airbox moest ingedeukt worden enz.) dus, heb ik een rgv250 schokbreker gekocht, die even lang dan de originele is, en gewoon past (als het goed is  :roll: )

alleen even een paar vraagjes:

-aangezien de RGV een kiloke of 20 lichter is dan de gs, en ik ook geen vedergewicht ben zal ik de veersvoorspanning redelijk hoog moeten zetten? of is zon RGV veer standaard al strak, omdat het toch een circuit fietsje is?

-wat is op onderstaande foto de ingaande, en wat de uitgaande demping? (dacht zelf het tonnetje uitgaande en het wieltje onderaan de ingaande?)


en als laatste wat is een redelijke basis om qua afstelling mee te starten? (het wieltje onderaan gaat van 1 tot 4, het tonnetje gaat van helemaal op H tot.... best wel ver naar S (bij 18 kliks dacht ik stop maar voordat ik wat mol  :roll: )


anyone?


kee..

als eerste...er is geen standaard basisafstelling..zet gewoon alles "ergens in het midden" en ga rijden.

Boven (bij het tonnetje :lol:  )is compressie.  Beneden = reboud.
andersom dus als jij dacht.  boven= ingaand

over dit:
Citeer
aangezien de RGV een kiloke of 20 lichter is dan de gs, en ik ook geen vedergewicht ben zal ik de veersvoorspanning redelijk hoog moeten zetten? of is zon RGV veer standaard al strak, omdat het toch een circuit fietsje is?

hier sla je de "plank" ff mis..
de veervoorspanning heeft geen invloed op de stugheid van de veer op een shock. veervoorspanning = geometrie = rijhoogte.
ik heb ff geen tijd om het allemaal uit te leggen..je vraagt me er maar eens naar.
Ik heb geen data van RGV shocks anders kon ik je vertellen wat de veerwaarde van de standaardshock is..
Maar ga er maar vanuit dat ie aan de slappe kant is tenzij gemonteerd op een "lichte" RGV met een redelijk lichte rijder

:wink:

DeWitte

Citaat van: "Hakinnen"de veervoorspanning heeft geen invloed op de stugheid van de veer op een shock. veervoorspanning = geometrie = rijhoogte.
ik heb ff geen tijd om het allemaal uit te leggen..

nou doe mij eens een plezier en leg dat ffkes uit: weliswaar oppe beemer maar als ik de veervoorspanning verhoog wordt de mijne zowel voor als achter stugger :yes6rs: ik doe dat als ik bagage/duo meeneem en de moto wordt "stabieler". Zo gauw ik weer solo rij gaat ie weer de 3-4 kliks terug naar "normaal" anders heb ik het "gevoel" dat ie achter stuiterd :?:

edit de demping zet ik bij duogebruik ook een halve slag Harder en solo ook weer terug. voor mijn "gevoel" werkt dat perfect al jaren :wink:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

QuattroFrits

Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "karz"Ik denk dat het ene deel technofoob is en niet durft te experimenteren.

ff dan een heel krasse stelling:  :shock:  "dan hoor je niet op een motorfiets thuis"

shoot :wink:


:shock: Dan horen dus duizenden niet op een motorfiets thuis. :shock:

Ook de techneut in de winkel mag iets verdienen. :wink:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

Hakinnen

Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "Hakinnen"de veervoorspanning heeft geen invloed op de stugheid van de veer op een shock. veervoorspanning = geometrie = rijhoogte.
ik heb ff geen tijd om het allemaal uit te leggen..

nou doe mij eens een plezier en leg dat ffkes uit: weliswaar oppe beemer maar als ik de veervoorspanning verhoog wordt de mijne zowel voor als achter stugger :yes6rs: ik doe dat als ik bagage/duo meeneem en de moto wordt "stabieler". Zo gauw ik weer solo rij gaat ie weer de 3-4 kliks terug naar "normaal" anders heb ik het "gevoel" dat ie achter stuiterd :?:

edit de demping zet ik bij duogebruik ook een halve slag Harder en solo ook weer terug. voor mijn "gevoel" werkt dat perfect al jaren :wink:

ja..had me dat gisteren ff gevraagd..mijn waarde dwars..

die wordt niet stugger..slechts voor je gevoel.
wat ie wel wordt is hoger en gebruik makend van een "ander werkgebied in je veerweg"
om je shock zit een veer..die veer heeft een vaste waarde..als je meer preload (veervoorspanning)  toepast maak je die veer niet harder..gaat niet..je kunt de veer niet harder maken.


ff heel simpel ...
enige wat je doet is "load"op de veer zetten..de veer wordt "op voorspanning" gezet en wilt uiteraard zoals het iedere zichzelf respecterende veer betreft weer uitveren en terug naar zijn oorspronkelijke uitgeveerde positie..is het immers een veer voor.
Echter..als die veer weer wilt gaan uitveren kan dat niet naar beneden want daar zit het wiel en het asfalt..echter,..uitveren doet ie toch en als het niet naar beneden kan dan maar naar boven...je motor wordt hoger , je rijhoogte verandert en de veer zal in een hoger werkgebied van de shock functioneren.

pre-load (veervoorspanning)  is voornamelijk geometrie en heeft voornamelijk invloed op de "rijhoogte"..

alé..heb ff geen tijd om het uit te leggen:

CiteerWhen you tighten the adjusting collar on a shock or increase the preload length by tightening the adjuster on the fork, you are indeed increasing the initial force exerted by the springs. This decreases sag, making the bike ride higher. It does not, however, increase the spring rate.

ff geduld..leg het wel eens helemaal uit.

of vraag het schmetzke ff...die heeft gecrosst en weet ongetwijfeld wat veervoorspanning doet


;)

Raaz

Citaat van: "QuattroFrits"
Citaat van: "TTigertje":yes6rs:  :yes6rs: stonden paar feauteaux op RTL

:shock: RTL4, RTL5, RTL+, zeg het maar ik zou niet weten welke zender. :rofl:  :rofl:  :rofl:

Sport7, ZDF, RaiUno, BRT en KETNET!!  :roll:

Was idd gezellig gisteren en geslaagd event!

DeWitte

na Schmetzke leg eens uit over veervoorspanning :wink: vlgs Haki zou jij van de hoed en de rand weten..

na 8)
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Schmetzke

Citaat van: "Hakinnen"

of vraag het schmetzke ff...die heeft gecrosst en weet ongetwijfeld wat veervoorspanning doet

;)

Kan het echter niet veel beter uitelggen als jij al gedaan hebt  :wink:

Kan er wel iets aan toevoegen wellicht.

"Pre-load" lompletterlijk vertaald: "voor-lading" Je stelt je vering dus af op het gewicht van de berijder, dit omdat je gebruik wenst te maken van je hele schokbreker (het dempingsgedeelte dus, binnenin je veer). Stel je je preload te licht af dan zal de veer helemaal doorzakken, je maakt dan slechts gebruik van het onderste gedeelte van je schokbreker. Zoals gezegt wil je dit niet, je wil hem helemáál gebruiken, niet alleen het onderste gedeelte. Ook is je rijhoogte te laag, wat al dan niet ongewenste gevolgen heeft op de geometrie. Stel je je preload te zwaar af, dan zal je juist alleen gebruik maken van het bovenste gedeelte van de veer. Ook dat wil je niet, want de motor zal bijna niet meer veren, en bovendien is je rijhoogte weer (nadelig) beinvloed.

Bekijk het als volgt... Een veer heeft bijvoorbeeld een waarde van 16 kg/cm. Je zal op de veer 16 kg moeten plaatsen om de veer 1 cm in te drukken. Met de preload verander je deze waarde NIET, echter kun je er wel "gewicht op zetten" door de preload te veranderen.

Stel je voor, kabouter plop en dikke bolle Hub willen op dezelfde motor rijden, zonder het typeveer te veranderen. We willen steeds gebruik maken van het middelste gedeelte van de schok, dus we zullen wel "iets" moeten aanpassen, en dat "iets" is dus de preload.

Kabouter plop weegt slechts 48 kg. Dat wil zeggen dat de veer (16 kg/cm): 48/16=3 cm zal inveren als hij op de motor gaat zitten. Dat is mooi, want onze motor heeft 8 cm veerweg. Hij zit dus precies in het midden van de veerweg, zodat hij zijn hele schokbreker kan gebruiken. (dit is niet helemaal waar, want in theorie zul je op ongeveer 80% van je veerweg moeten zitten, maargoed). In het geval van kabouter plop hoeven we dus niets aan te passen aan de preload.

Nu komt dikke bolle Hub, en hij wil ook eens op de motor rijden. Hub is bol en erg zwaar, maar liefst 96 kg. Onze veer zal 96/16=6 cm inveren. Er blijft dus opeens niets meer over van onze veerweg  :cry: De motor zal onder het gewicht bezwijken en je zal slechts gebruik kunnen maken van het onderste gedeelte van de veer. Echter, als we de preload van de veer aanpassen, dan zal de motor omhoog komen zodat we weer op het middelste gedeelte van de schokbreker terecht komen.
Draaien we de veer bijvoorbeeld 1 cm in, dan zal de veer ook 1 cm omhoog komen (want 96-16= 80, 80/16=5).

Conclusie: De preload stel je in naar het gewicht van de berijder en zijn bagage of uitrucsting. De afsand dat de motor "inzakt" zonder berijder wordt in prof. termen de "static sag" genoemd. De afstand dat de motor inzakt met berijder erop wordt de "race sag" genoemd.

Bij SuperMotard wil je bijvoorbeeld ongeveer 100mm racesag en 10mm static sag. Dit is ook een persoonlijke voorkeur. Zelf geef ik de voorkeur aan wat minder racesag (ongeer 85mm).

Waarom een Racesag?
Simpel voorbeeld: het aanremmen van een bocht. Bij het aanremmen van een bocht zal de kont van de motor omhoog willen. Heb je te weinig racesag (achter), dan zal de motor (bijna) niet kunnen uitveren, met als gevolg een loskomende (stuiterende) en oncontroleerbare achterkant. Dat wil je niet, je wil dat de demping van je schokbreker dit opvangt. Daarom nemen we een racesag, dan heeft de schokbreker voldoende "ruimte" om het uitveren op te vangen.

Tot zover mijn bijdrage.

TTigertje

Van dit soort topics worden we toch ècht niet dommer!  :worship-cool:
hat we're dealing with here is a complete lack of respect for the law.

DeWitte

wat is een racezak?? :mrgreen: loopt dat nie lastig :rofl: of is dat zowiets als een puntzak of punthoofd ??

:rofl:

edit; bedankt voor je uitleg :wink:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Bakkertjedeeg

Gaat goed met Bitubo op de racebaan. Gisteren diverse fietsjes op Bitubo zien staan. Ga zo door mijn jongen!!

Hakinnen

Citaat van: "Bakkertjedeeg"Gaat goed met Bitubo op de racebaan. Gisteren diverse fietsjes op Bitubo zien staan. Ga zo door mijn jongen!!


thanks bak..
de "racingcrew" van "Team motorservice Veghel" soms?

Babyblauwe fietsen??

Bakkertjedeeg

Citaat van: "Hakinnen"
Citaat van: "Bakkertjedeeg"Gaat goed met Bitubo op de racebaan. Gisteren diverse fietsjes op Bitubo zien staan. Ga zo door mijn jongen!!


thanks bak..
de "racingcrew" van "Team motorservice Veghel" soms?

Babyblauwe fietsen??

Onder andere. :yes6rs: