Olie is olie??

Gestart door DeWitte, 08 augustus, 2006, 10:09:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

DeWitte

Wanneer vul je nu Full-Synthethische Olie en wanneer Half-Synthetische Olie: voor de Beemer bijv wordt Half-Synt. Voorgeschreven. Nou lees ik net dat het voor de beemer geen toegevoegde waarde heeft om Full-Synt. te vullen :?

CiteerVolsynthetische is sowieso enkel van nut voor hypersports en dergelijke. Half synthetische is méér dan genoeg voor ons normale mensen op normale moto's. En dat mag zelfs Makro-olie zijn, dat hoeft niet van een gerennomeerd merk te zijn waar de helft van de prijs eigenlijk door de reputatie bepaald is.

En in een BMW-motorblok, dat sowieso een droge koppeling heeft, mag misschien zelfs gewone auto-olie? Ben ik wel eens benieuwd naar.

shoot..... en wat vul jij af en waarom?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Hakinnen

Citaat van: "Dwars"Wanneer vul je nu Full-Synthethische Olie en wanneer Half-Synthetische Olie: voor de Beemer bijv wordt Half-Synt. Voorgeschreven. Nou lees ik net dat het voor de beemer geen toegevoegde waarde heeft om Full-Synt. te vullen :?

CiteerVolsynthetische is sowieso enkel van nut voor hypersports en dergelijke. Half synthetische is méér dan genoeg voor ons normale mensen op normale moto's. En dat mag zelfs Makro-olie zijn, dat hoeft niet van een gerennomeerd merk te zijn waar de helft van de prijs eigenlijk door de reputatie bepaald is.

En in een BMW-motorblok, dat sowieso een droge koppeling heeft, mag misschien zelfs gewone auto-olie? Ben ik wel eens benieuwd naar.

shoot..... en wat vul jij af en waarom?

valvoline 20w50 racing voor de paso en de koningsasser duc..
Motorex volsyntheet voor de 748 racer.

waarom?

omdat ze anders kapot gaan...(ducati he  :mrgreen: )

ik vindt het stukje in de "quote" een beetje onzin eigenlijk.
Er zit kwaliteitsverschil in olie dus is het zaak goede olie te gebruiken.
aangezien we niet iedere week olie verversen (alhoewel..bij de 748 "preventief"na drie circuitdagen.. :oops: ) en er dus geen liters olie per jaar doorheen gaan vindt ik het een beetje "vaag" om op en paar liter olie te gaan bezuinigen...dom imo..makro olie...  :banghead4rv:

:wink:

Desmo-devil

Ik heb eens een artikel gelezen in een motorblad waarbij twee dezelfde motoren ( toevallig  BMW K 100 ) getest werden.
De ene motor kreeg op tijd zijn oliewissel en bij de andere werd totaal geen olie gewisseld.
Na 50.000 km zijn beide blokken helemaal uit elkaar gedraaid  en bekeken en wat bleek, de slijtage verschillen waren minimaal.  Waarmee men stelde te hebben aangetoond dat ook oude olie zijn smerende werking behoud. Ik zal eens zoeken of ik dat artikel nog ergens kan vinden.
Ik weet ook niet of deze test iets zegt over de olie of over de kwaliteit van een K 100.
Ik denk dat het inderdaad wel uitmaakt welke olie er gebruikt is bij deze test. Zelf geloof ik wel in het kwaliteitsverschil van diverse merken en samenstelling, maar ja als Ducati rijder kan je wat dat betreft natuurlijk niets aan het toeval overlaten.

Herr Tod

Dat mensen nog half-syntheet of zelfs mineraalolie kopen vind ik raar. Bij het produceren van een mineraal olie 'neemt' de fabrikant de olie zo uit de kraker en dan is hij klaar. Bij een vol syntheet wordt elk component van de olie gescheiden. Deze componenten worden dan samengevoegd in een nieuw mengsel dat precies voldoet aan de eis die de fabrikant stelt, dus geen overbodige troep meer er in zoals bij een mineraal olie. Ook worden er nog additieven aan toegevoegd van andere stoffen dan olie, bijvoorbeeld gas, dierlijk vet of bot. Deze additieven functioneren als anti-oxidant, detergent, anti-schuim enz. Hierdoor kan ook een viscositeit van bijvoorbeeld 5W-50 en dergelijke gerealiseerd worden.

Ook zal een vol synthetische olie niet 'instorten' bij hoge belasting zoals in een lager. Als dat gebeurt bij bijvoorbeeld een 10W-40 dan kun je de 40 vergeten en heb je een olie die de 'bescherming' biedt van een 10W olie. Omdat een vol syntheet zo dun kan zijn als die koud is zal die het motorblok veel beter beschermen als dit koud is en reduceert dus alle slijtage. Vol syntheet is niet zo gevoelig voor oxidatie en kan daardoor beter tegen hoge temperaturen. Enz enz enz enz enz enz...

:wink:
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


Schmetzke

Citaat van: "Hakinnen"[Motorex volsyntheet

:yes6rs:  :thumbsup:

Om de 2000 nieuwe erin. Motorex 10w50 volsynth  :yes6rs:  :thumbsup:

Inrijden van nieuwe zuigers/motoren altijd met 10w40 HALF synt (of bij hele oude kiebels minerale olie)  :!:

@Nippon

Citaat van: "Schmetzke"
Citaat van: "Hakinnen"[Motorex volsyntheet

:yes6rs:  :thumbsup:

Om de 2000 nieuwe erin. Motorex 10w50 volsynth  :yes6rs:  :thumbsup:

Inrijden van nieuwe zuigers/motoren altijd met 10w40 HALF synt (of bij hele oude kiebels minerale olie)  :!:


:shock:  ben je bang dat de olie zwart wordt  :!:

Schmetzke

Citaat van: "BoxerQ":shock:  ben je bang dat de olie zwart wordt  :!:

Nee ik rij met ééncilinders.
(Waar bovendien ook nog eens vermogen uit komt, in tegenstelling tot de meeste BMW's)

Hakinnen

Citaat van: "Schmetzke"
Citaat van: "BoxerQ":shock:  ben je bang dat de olie zwart wordt  :!:

Nee ik rij met ééncilinders.
(Waar bovendien ook nog eens vermogen uit komt, in tegenstelling tot de meeste BMW's)

zelfde verhaal hier..

wissel ook vaak preventief olie..bij de raceduc zelfs al na drie dagen rijden..das denk ik geen 1000km..


Moest ik ne beemer rijden dan stookte ik waarschijnlijk dezelfde meuk als ik nu in de bus gooi..

DeWitte

Citaat van: "Hakinnen"
Citaat van: "Schmetzke"
Citaat van: "BoxerQ":shock:  ben je bang dat de olie zwart wordt  :!:

Nee ik rij met ééncilinders.
(Waar bovendien ook nog eens vermogen uit komt, in tegenstelling tot de meeste BMW's)

zelfde verhaal hier..

wissel ook vaak preventief olie..bij de raceduc zelfs al na drie dagen rijden..das denk ik geen 1000km..


Moest ik ne beemer rijden dan stookte ik waarschijnlijk dezelfde meuk als ik nu in de bus gooi..

preventief? :roll: nie veel vertrouwen in het materiaal of hoe zit dat: wat ik mij afvroeg dus : waarom Half Synt goed genoeg is voor de beemer en het perse Full Synt moet zijn voor Hypersports: vanwege het materiaal of het vermogen? Kijk de beemer levert toch nog wel meer koppel en veul meer Peekaas dan bijv. de brommert van Schmetzke :yes6rs: (tis een voorbeeld he Schmetzke :wink: nie gelijk over de zeik)
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Schmetzke

Citaat van: "Dwars"Kijk de beemer levert toch nog wel meer koppel en veul meer Peekaas dan bijv. de brommert van Schmetzke :yes6rs: (tis een voorbeeld he Schmetzke :wink: nie gelijk over de zeik)

:rofl:  :rofl:  :rofl:

1150cc 2 cilinder versus 400 éénpitter?

:rofl:  :rofl:  :rofl:

Slaap verder Hubke  :fuckyou:

Het gaat om het vermogen per liter, en het toerental. En 4 cilinders moet je al helemáál niet vergelijken met een Boxer of eenpitter.

Of snap je niet dat een 1000cc 4cilinder met 15k tpm meer te lijden heeft als een lullig boxertje met 60 pk uit 1200cc @ 4000 tpm???

Joepie1958

De grote vraag is natuurlijk hoe vaak je olie ververst 8)
Als je bij auto's kijkt en ziet dat vroegah de verversingsintervallen (en doorsmeren) om de 3.000 k.m. waren, en dat langzaam is opgebouwd naar 30.000 tegenwoordig dan kun je je toch wel op een paar vingers uittellen dat die olie wel wat meer in kunstjes moet kunnen dan die oude single-grade uit de jaren 19langgeleden :shock:
En bij motoren, heeeeel vroeger had je op de H.D.'s (en misschien ook wel op andere merken (B.M.W.)) gewoon total-loss smering, oftewel, je had een tankje met olie en pompte onder het rijden wat olie tussen de bewegende delen, die olie werd dan gewoon op het wegdek gedeponeerd, alwaar dan een mooie laag glanzend spul terecht kwam. Tegenswoordigs laten we de olie in het blok en moet hij dus langer mee dan eventjes.
Mijn advies... Koop een goede motorolie (Advance VSX4), we willen toch allemaal wel 3 ton met het blokje doen (of langer) :yes6rs:  :yes6rs:
Motorrijden? Je moet maar gek zijn
Lid van de B.T.A.

Hakinnen

Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "Hakinnen"
Citaat van: "Schmetzke"
Citaat van: "BoxerQ":shock:  ben je bang dat de olie zwart wordt  :!:

Nee ik rij met ééncilinders.
(Waar bovendien ook nog eens vermogen uit komt, in tegenstelling tot de meeste BMW's)

zelfde verhaal hier..

wissel ook vaak preventief olie..bij de raceduc zelfs al na drie dagen rijden..das denk ik geen 1000km..


Moest ik ne beemer rijden dan stookte ik waarschijnlijk dezelfde meuk als ik nu in de bus gooi..

preventief? :roll: nie veel vertrouwen in het materiaal of hoe zit dat: wat ik mij afvroeg dus : waarom Half Synt goed genoeg is voor de beemer en het perse Full Synt moet zijn voor Hypersports: vanwege het materiaal of het vermogen? Kijk de beemer levert toch nog wel meer koppel en veul meer Peekaas dan bijv. de brommert van Schmetzke :yes6rs: (tis een voorbeeld he Schmetzke :wink: nie gelijk over de zeik)

:(

absoluut veel vertrouwen in het materiaal..megaveel zelfs..
die gaat niet kapot..
ik vreet ne bezem als ik die kapot ga rijden..noway..

mits je 'm warm rijdt en tijdig goed onderhoud doet..

doe je dat niet gaat ie kapot..(en die dombo's die dat niet snappen of te beroerd of te zuinig zijn voor onderhoud gaan dan lopen zeiken over "stucgaaties" ..)..hahaha

tis geen straatfiets of een honda of laagtoerig beemer"scheepsblok"..geen toeren..geen pk's .. of whatever he..

Honda's schijnen ook op circuit het eeuwige leven te hebben..

de mijne niet..Ducati SP blok , dat al erg racegericht is en "niet voor op straat" en bovendien geprepareerd voor circuitgebruik..748cc snelle twin die megaveel toeren draait...

geen onderhoud doen is vragen om (kostbare) problemen. loopt ie "goed naar de filestijnen" da kost dat zeer serieus geld dat ik liever in mijn zak houdt.

competitiefiets met een competitieblok ..das gemaakt voor te presteren en niet voor veel straatkilometers.

die blokken worden (werden)geboren om te racen en dan gelden er andere toleranties en eisen dan "eeuwige duurzaamheid"
het zelfde geldt denk ik voor de snelle husky's en KTM's.
Europees competitiespul...

wederom..het gaat niet kapot..no way..als je je aan de regels houdt..
en das het verschil denk ik..een honda gaat zelfs niet kapot als je je niet aan "de regels "houdt...

is een honda dan beter  denk het wel...ze zijn iig beter in "veel pk's gecombineerd met veel km's..

tsja
als je een ferrari of maserati niet onderhoudt loopt ie ook kapot als je prestaties blijft vragen ..een snelle toyota  daarintegen kan veel beter tegen mishandeling en neemt genoegen met minder onderhoud..

DeWitte

Citaat van: "Schmetzke"
Citaat van: "Dwars"Kijk de beemer levert toch nog wel meer koppel en veul meer Peekaas dan bijv. de brommert van Schmetzke :yes6rs: (tis een voorbeeld he Schmetzke :wink: nie gelijk over de zeik)



1150cc 2 cilinder versus 400 éénpitter?

:rofl:  :rofl:  :rofl:

Slaap verder Hubke  :fuckyou:

Het gaat om het vermogen per liter, en het toerental. En 4 cilinders moet je al helemáál niet vergelijken met een Boxer of eenpitter.

Of snap je niet dat een 1000cc 4cilinder met 15k tpm meer te lijden heeft als een lullig boxertje met 60 pk uit 1200cc @ 4000 tpm???

toch over de zeik  :rofl:  :rofl:  :rofl: wel makkelijk :lol:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

DeWitte

Trouwens mijn vermogen per liter is meer dan toereikend ( of hadden we het niet over drankgebruik ? :mrgreen: )

btw de beemer is tot 120 pk op te schroeven met een paar kleine investeringen ( 1500 pleuro) alleen denk ik dat er dan ook preventief nieuw levenssap in moet. :lol:  Dus toch maar niet, kan toch al niet rijden en rij een standaard al aan gort :twisted:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Hakinnen

Citaat van: "Dwars"Trouwens mijn vermogen per liter is meer dan toereikend ( of hadden we het niet over drankgebruik ? :mrgreen: )

btw de beemer is tot 120 pk op te schroeven met een paar kleine investeringen ( 1500 pleuro) alleen denk ik dat er dan ook preventief nieuw levenssap in moet. :lol:  Dus toch maar niet, kan toch al niet rijden en rij een standaard al aan gort :twisted:

jajoa  hubke..

daar geloof ik nu geen snars van he..van die promopraat van die "tuners"

laten we eens zeggen dat die beemer zo'n 80???(weet ik niet) of 90pk heeft..dan zou je voor 1500 euro 30 pk aan vermogen winnen?

hahaha...die tuner moet je me eens langsturen.

ik denk eerder dat je voor een beetje knappe eprom, een (goed) uitlaatsysteem en wat aanpassingen aan het motormanagment al richting die 1500 gaat..en dan ben je er nog lang niet..

voor vermogen heb je toeren nodig...hoe dan ook..
wil je meer vermogen uit je 1150 zul le moeteninvesteren om het huidige zo optimaal mogelijk te krijgen..inlaat-uitlaat..etc..
wil je serieus meer vermogen (+30pk ) dan zul je echt met je toerental omhoog moeten

torque * RPM =:.............juist