160 is beter, veiliger en schoner

Gestart door DeWitte, 18 augustus, 2006, 19:40:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

DeWitte

Alle Nederlandse oplossingen ten spijt, duidelijk is dat het verkeer zich hierdoor niet aan banden laat leggen. Onze oplossingen werken vaak zelfs averechts. 'Dat kan anders,' dacht de Oostenrijkse regering. 'Flexibele snelheden op de snelweg: 80 als het moet, 160 wanneer het kan!'

Aldus startte men een proef uitgaande van dit principe. Men nam er een van de drukste snelwegen voor: de A10 in Karinthië.




De resultaten van de twee maanden durende PROEF zijn verbluffend. Niet alleen werd de doorstroming van het verkeer vele malen beter, ook het aantal ongevallen daalde aanzienlijk. En, niet geheel onbelangrijk, de schadelijke uitstoot werd als gevolg van die betere doorstroming teruggedrongen. De Oostenrijkers zijn laaiend enthousiast. Er wacht onze aanstaande nieuwe verkeersminister een schone taak...

bron motoblog
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

DeWitte

er zijn dus niet alleen domme slapouwhoerende zakkenvullende europarlementariers. :roll:  bovenstaand idee wordt gesteund door Jacques Barrot (vice-president van de EU commissie en EU verkeerscommissaris)



CiteerEU-Verkehrskommissar Barrot für Flexibilisierung von Geschwindigkeiten

Ende Februar 2006 hat sich der Vizepräsident der EU-Kommission und Verkehrskommissar Jacques Barrot gegen einheitliche Geschwindigkeitsbeschränkungen ausgesprochen. Vielmehr hat er angeregt, Überlegungen über die Gestaltung und Höhe von Tempolimits auf europaweit gleichen Grundlagen anzustellen – und dazu hat er vor, Studien über mögliche Geschwindigkeiten für verschiedenste Strecken in Auftrag zu geben.

Die Initiative des EU-Verkehrskommissars Barrot, Geschwindigkeitsbeschränkungen auf europäischen Autobahnen - je nach Straßenbeschaffenheit und Verkehrsdichte - flexibel zu gestalten, ist ausdrücklich zu begrüßen. Denn das entspricht ja genau der Idee, die Verkehrsminister Hubert Gorbach mit dem Projekt auf der A10 verfolgt.

Unterschiedliche Verhältnisse von Straße, Wetter, Verkehr etc. verlangen auch unterschiedliche Tempolimits. Barrots Idee ist, die konsequente Fortsetzung der österreichischen Idee der Flexibilisierung von Geschwindigkeitsbeschränkungen, angepasst an die unterschiedlichen Infrastruktur-Gegebenheiten.

Das österreichische Projekt Tempo 160 bekommt durch die Überlegungen des Verkehrskommissars jedenfalls neuen, sehr prominenten Rückenwind.
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

QuattroFrits

:P Kijk, die man is pas goed bezig, op hem zal ik direct stemmen. :P  


:thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

B-Witch

Nog een interesant verhaal over maximum snelheid:

CiteerMaximumsnelheid: '85th percentile speed'
Maximumsnelheden: er wordt over gediscussieerd, onderzoek naar gedaan en mee geëxperimenteerd. Nu volgt een verhaal over de zogenaamde '85th percentile speed'. Er wel even bijblijven, het is een beetje ingewikkeld.

85 percentile speed: wa's da?
Kijk je naar het geheel aan verkeersdeelnemers, dan blijkt dat zo'n 85% ervan zich min of meer aan dezelfde snelheden houdt. Het is de snelheid waarvan veruit het grootste deel vindt dat het veilig is onder goede weg- en weersomstandigheden. Het merkwaardige doet zich voor dat dit niét de maximale toegestane snelheid is, zoals die op veel plaatsen geldt, maar sneller. Maar eigenlijk weten we dit uit ervaring al, toch? De provinciale weg van 80 km wordt meestal met een gang van 90 bereden, de autosnelweg kent een zeer groot deel bestuurders die meer dan 120 km/uur rijden. En ja, daarvan rijdt 85% dus min of meer dezelfde snelheid.

Dit 85%-principe is dus een goede richtlijn voor de mogelijke maximumsnelheid voor die weg. Denk nu niet dat dit meteen excessief is, want cijfers laten zien dat dit gemiddeld zo'n 10 km sneller is voor alle wegtypen.

Gestaafd door talloze onderzoeken
Er zijn vele onderzoeken die uitwijzen dat het juist die weggebruikers zijn die afwijken van het gemiddelde de meeste kans maken op het krijgen/veroorzaken van een ongeluk. Dus bij de '85th percentile speed' is dat de 15% die óf te snel rijdt óf - jawel! - te langzaam. Onder de huidige toegepaste snelheidslimieten is dat ruim drie keer zo hoog!

Het verhogen van de toegestane snelheid daarentegen, zo blijkt keer op keer, doet het aantal ongevallen - in tegenstelling tot wat 'men' ons wil doen geloven - niét stijgen. Het is juist zo dat wanneer verkeersdeelnemers 'voelen' dat de toegestane maximumsnelheid 'veilig' is, zij die snelheid niet overschrijden (jazeker, weer ± 85% van de deelemers).

Let wel, maximumsnelheden zijn ingesteld voor snelheden onder ideale omstandigheden. Bij slecht zicht/weer of slecht wegdek past een grote groep bestuurders zich aan aan de omstandigheden. Niet toevallig is dit ook weer zo'n 85%. En bij onvoorziene zaken kan men altijd op andere manieren waarschuwen (ongevalsborden, omleidingen etc.).

De moraal van dit verhaal laat zich raden: gekken uitgezonderd, maar wil je veiligere én realistischere snelheden toepassen, dan is het 85th percentile speed-verhaal een prima richtlijn. Ik vrees alleen dat men er niet aan zal willen. Want het zal heel wat bekeuringen schelen...

bron: motoblogo
You may own the bike, but the bike possesses you.

WhomBom

waarom krijg ik het gevoel dat ongeveer 85% kan rijden, en de andere 15 niet?  :roll:
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

DeWitte

Citaat van: "WhomBom"waarom krijg ik het gevoel dat ongeveer 85% kan rijden, en de andere 15 niet?  :roll:

tis maar je gevoel hoor :mrgreen:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away