Opleiding Motor en bromfiets-monteur

Gestart door Desmo-devil, 20 augustus, 2006, 16:30:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Desmo-devil

Aan mijn Duc's komen iig geen allround monteurs alleen  nog specialisten.
En dat is uit eigen ervaring. Ik heb in het verleden wel eens beurten laten doen bij anderen om kosten te besparen maar ben daar snel van terug gekomen. Iedereen die Ducati rijdt zal dit fenomeen herkennen.
En waar het nu precies aan ligt zou je aan de bewuste specialisten moeten vragen. Voor mij iig een wereld van verschil tussen een goede allround monteur en een Ducati specialist.

En Dwars Je hebt het nu toch ook zelf meegemaakt met de cardan van je Beemer bij een BMW specialist of niet ?? Waar zou jij gaan voor een revisie ?

DeWitte

zoals ik je net al zei aan de koffieautomaat (ja wij leuteren hier wat af :mrgreen:) ik had het over een goede all-rounder: die ervaring heeft met alle merken (wellicht soms met een vergrootglas te zoeken, helaas).

Die cardan revisie door notten waar je op zinspeelt; was in zoverre specialistenwerk (je moet er de materialen voor hebben en hij was de enige die een gebruikte as had liggen) dat er geen alternatief was binnen aannemelijk budget. wees niet bevreesd; als Margraten een gebruikte as had liggen hadden zij deze zonder probs kunnen inbouwen, net zoals zij wel vaker een bak van een beemer, honda of yamaha reviseren.  (ff als voorbeeld) Een ruimere blik in techniek met de nodige ervaring uiteraard aangevuld en niet te vergeten specialistisch gereedschap kan een monteur alleen maar completer maken.  :wink:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Hakinnen

Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "karz"
Citaat van: "Hakinnen"

ik bedoel het niet verkeerd maar in het geval van ducati komt er wat meer bij kijken..
mooi dat je er zelf aan sleuteld..doe ik ook maar als het op het blok aankomt besteed ik het uit ..
voor ducati geldt..(en dat zul jij ook weten) er zijn er velen die roepen dat ze het kunnen..er zijn er slechts enkelen die het echt kunnen..

Ja kijk, dat snap ik nooit zo goed he, moet je nog een paar toverspreuken kennen om een ducati 'goed' te krijgen ? Leuke mystiek maar het is toch ook techniek en materialen ? Waarom kan een goede allround mechanic met verstand van zaken, de juiste tools en een handboek geen onderhoud/reparatie doen aan een ducati ?  Zijn er donkere geheimen die  generaties lang van vader op zoon doorgegeven zijn ? Moet je een of ander heilig ritueel doorgaan om goedkeuring te krijgen van je voorvaderen om ducati monteur te kunnen zijn ?

nou geloof het of niet: ik wou hier pcies zo op reageren (alle nie zo sjiek als Karz uiteraard :lol: , maar in mijn hottentotsgeleuter). Volgens mij is het zo dat een goed all-round mecanieker net zo goed " specialistisch werk" kan doen> Hek mss nog beter: geen merkblindheid  :yes6rs: > zal zich eerder iets afvragen van waarom zit dat zus of zo. Mijn ervaring met all-round garages (voor zowel moto als auto) is stukken beter dan met de zgn. specialisten: Imo heeft een all-round monteur meer ervaring in verschillende disciplines en zal sowieso al inventiever kunnen werken. Daarbij tis geen Quantumfysica of hersenchirurgie  :wink: anders kregen die gasten ook wel meer betaald......

Na Shoot??? :mrgreen:


ben het er ergens wel mee eens hoor..

tuurlijk kan een goede allround monteur specialistisch werk doen..maar dan moet ie het wel geleerd hebben natuurlijk
en klopt ook ..een allround monteur heeft meer ervaring in verschillende disiplines..yep. echter wederom in het geval van Ducati is er meestal maar één disipline.. ik weet ook niet hoe het komt maar bij Affeto , Biggelaar, MTE wordt er bijna uitsluitend aan Ducati gesleuteld.
Ik ben het met je eens dat iedere normale logisch denkende monteur ook aan Ducati kan sleutelen maar dan moet ie de techniek wel onder de knie hebben, hij moet zich er dus in verdiept hebben wel.  denk dat dat ook geldt voor merken als KTM. Husky , MV e.d

Ander voorbeeldtje: een goede allround monteur kan een setje voorvorkkeeringen vernieuwen , een vork lostrekken daarvoor en weer in elkaar steken (alhoewel ik er geregeld tegen kom die niet kloppen qua voornamelijk oliehoogtes)..kan dus..hebben ze 'm op de opleiding geleerd, heeft ie al meerdere malen succesvol toegepast ..geen probleem dus..
Maar die goede allround monteur kan geen vorkcartridge uit de vork halen, openen,  en vervolgens "op gevoel en ervaring de zuigers modificeren en shimsstack aanpassen,oliehoogte en dikte bepalen"..
Als je die allround monteur een vorkcartridge in zijn handen geeft en erbij zegt dat je meer "stelbereik in het highspeed circuit"zoekt zal ie geen flauw idee hebben hoe het te realiseren
Omdat ie niet weet wat te doen..omdat ie dat nooit geleerd heeft op de opleiding voor allround monteurs.  hij kan het wel maar dan moet het specialisme 'm wel aangeleerd worden ergens..

zo is het ook met exoten als ducati/ mv en ik denk ook KTM en husky..tuurlijk kunnen die monteurs eraan werken maar er zitten zaken qua techniek aan die niet "allround" zijn en waarvoor zo'n monteur de "ins &outs" moet weten..

Bovendien...ff puur persoonlijk....als ik de 748 naar MTE breng weet ik wie eraan werkt en dat dat met kennis van zaken gebeurt..das een specialist ..de beste man daar hoort aan het stationair lopen van een duc reeds "wat voor vlees ie in de kuip heeft"..dus geeft mij dat de geruststelling dat er met kennis van zaken aan mijn motor gewerkt wordt, door iemand die de "ins en outs"van het merk en het specifieke type weet..ik verkies dat ten allen tijde boven een "all-round" zaak..
Met alle respect voor de "all-round"zaken overigens maar als ik die fiets naar motoport of safe breng verdwijnt ie richting werkplaats en heb ik geen flauw idee wie eraan werkt en of ie weet wat ie doet..voor hetzelfde geld staat er daar een 18jarige stagaire mijn (titanium :oops: ) kleppen te stellen..
Ik heb dan geen flauw idee wie eraan werkt , wat ie doet en hoe het gedaan wordt..enige wat ik mag doen is de rekening betalen
Ik wil simpelweg graag weten wie eraan werkt en exact wat er aan gebeuren gaat..

snapie?

DeWitte

Citaat van: "Hakinnen"ben het er ergens wel mee eens hoor..

:shock: veel gekker moet het nie worden he :shock:


:mrgreen:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Desmo-devil

Hoe komt het dan dat 9 van de 10 Allround motorzaken niet eens willen beginnen aan het onderhoud van een Ducati ?
Ik heb het vaak genoeg gehoord  :  eh .. liever niet !

DeWitte

opleiding/kennis, ervaring en gereedschap niet voorhanden mss???
en zoals je zelf zei bijv. Rosa motoren en ik vul ff aan Margraten geven er zich met volle overgave aan :yes6rs: naar tevredenheid.

Enne aan mijn 2cv wil ook niet iedereen werken: en je kunt toch niet zeggen dat dit hoogstaande techniek betreft :mrgreen: mss willen ze geen vieze handen krijgen :rofl:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

karz

Citaat van: "Desmo-devil"Hoe komt het dan dat 9 van de 10 Allround motorzaken niet eens willen beginnen aan het onderhoud van een Ducati ?
Ik heb het vaak genoeg gehoord  :  eh .. liever niet !

Zelfde reden dat ze niet aan een bol d'or willen werken. Je draait snel wat kapot :mrgreen:
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Desmo-devil

CiteerDwars"]opleiding/kennis, ervaring en gereedschap niet voorhanden mss???

Zijn we toch  weer precies bij het uitgangspunt !!!

DeWitte

m.a.w. we zijn het eens ??  :shock: en wat je zegt is dus een 2cv en een ducati verschillen niet behalve qua techniek dan dat de een 2 wielen meer heeft ?? :mrgreen: de monteurs zijn iig specialisten....

:rofl:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

QuattroFrits

Citaat van: "Dwars"Enne aan mijn 2cv wil ook niet iedereen werken: en je kunt toch niet zeggen dat dit hoogstaande techniek betreft :mrgreen: mss willen ze geen vieze handen krijgen :rofl:

Nee, de verdovingsspuiten voor een eend zijn te duur. :rofl:  :rofl:  :rofl:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

Herr Tod

Kan niemand me eens het kleppenmechanisme van een Duc laten zien? Ik kan er niet bij komen dat het zo lastig is om dat te stellen. Mechaniek is mechaniek, kwestie van meten en met respect behandelen. Voor de rest misschien wat speciaal gereedschap maar het is en blijft een verzameling metaal, geen magie. Ben echt eens benieuwd naar zo'n Duc blokje :)
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


Hakinnen

Citaat van: "Dwars"m.a.w. we zijn het eens ??  :shock: en wat je zegt is dus een 2cv en een ducati verschillen niet behalve qua techniek dan dat de een 2 wielen meer heeft ?? :mrgreen: de monteurs zijn iig specialisten....

:rofl:

haha..nu je het zegt ..

2cv = eend  / ducati = duc  / Duc(k) is eend..

haha..zijn we er eindelijk uit..ze zijn gelijk,,allemaal eenden,,...als de jouwe kwik is, is de mijne kwek en die van desmo-devil zal dan wel kwak zijn..

hehe..

Desmo-devil

Citaat van: "Herr Tod"Kan niemand me eens het kleppenmechanisme van een Duc laten zien? Ik kan er niet bij komen dat het zo lastig is om dat te stellen. Mechaniek is mechaniek, kwestie van meten en met respect behandelen. Voor de rest misschien wat speciaal gereedschap maar het is en blijft een verzameling metaal, geen magie. Ben echt eens benieuwd naar zo'n Duc blokje :)

Zie het Topic : Motorisch / desmodronic hoe en wat.

Herr Tod

Dus eigenlijk hetzelfde als een Jap maar je moet dubbel zoveel stellen omdat de klep ook door een 'nok' dichtgedrukt wordt. In principe kun je het zien als een dubbele 'rocker arm'. De foto van de Desmoquatro is een beetje onduidelijk :?:
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


d'r Blieje

Waarom moeilijk als het makkelijk kan?
Ik zou zeggen als je met je duc, 2cv of andere exoten moeilijk in een, voor jou acceptabele, werkplaats terecht komt, waarom dan niet overstappen op een motor met een allround techniek?

Ja, ja, ik weet het zere benen, lange tenen, op papier komt dit wat hard over  :wink:
Dit is weer zo'n spreekwoordelijke knuppel in het eendenhok... Jongens (en meiden) neem het me niet kwalijk, heb net een fles Hooghoudt, Wodkadryplus leeg.

Maar je kunt schrijven wat je wil, met m'n CBR100F kan ik overal terecht !!!

Hey Desmo en andere bukkers (denk nog maar eens na waarom 't een duck is Dwars) no offense !  :wink:
Blieve lache...8)