ABSoluut of relatief

Gestart door WhomBom, 10 oktober, 2006, 21:21:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Schmetzke

Citaat van: "Dwars"Dat sliden is toch voornamelijk voor de show

KD ook, wheely's ook, stoppies ook... Dacht dat we het daar al over eens waren.

DeWitte

Citaat van: "Schmetzke"
Citaat van: "Dwars"Dat sliden is toch voornamelijk voor de show

KD ook, wheely's ook, stoppies ook... Dacht dat we het daar al over eens waren.

neemt niet weg dat het errug VET uitziet :wink:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Schmetzke

Citaat van: "karz"
dat ABS veiliger is klopt,  fijn , thuisblijven is nog veiliger.


Het lijkt misschien dat ik mezelf tegenspreek. Maar het is simpel , eigenlijk zou iedere motor ABS moeten hebben, maar ik snap dat sommige dat niet hebben ;)


:stupid:  :stupid:  :stupid:

Denk dat we SM sowieso maar buiten beschouwing moeten laten bij dit onderwerp.. ABS op een crosser klinkt al even lachwekkend.

En ABS op een SS is idd niet "cool"  :wink:

DeWitte

Bron FJR-forum

CiteerMotorrad Magazine heeft in een vergelijkingstest met elf verschillende motoren (met ABS) de ABS-stand van zaken duidelijk gemaakt. Welke fabrikanten doen hun ABS huiswerk goed en welke fabrikanten laten grove steken vallen!

De volgende motorfietsen deden mee aan deze test:

- BMW R1200 R

- Yamaha FJR 1300A

- Ducati ST3s

- Triumph Sprint ST

- BMW K1200 S

- Honda CBF 1000

- Honda Varadero 1000

- KTM 990 Adventure

- BMW F800 S

- Kawasaki ZZR 1400

- Suzuki V-Strom 650



Op de testbaan van Daimler-Benz in Duitsland werden, in samenwerking met de ADAC en de TUV de volgende testen gedaan: Op droog en egaal asfalt, op droog en zeer oneffen asfalt en op nat egaal asfalt. De testresultaten zijn verbluffend zoals u hieronder kunt zien. Alle noodstoppen werden gemaakt van 100km/h naar 0 km/h. Hieronder geven wij de remweg in meters aan.


Remweg droog en egaal asfalt:

1 BMW R1200 R - 37,4 m -

2 Ducati ST3s - 39,3 m -

3 BMW K1200 S - 39,6 m -

4 Honda Varadero 1000 - 40,7 m -

4 BMW F800 S - 40,7 m -

6 Suzuki V-Strom 650 - 41,6 m -

7 Kawasaki ZZR 1400 - 41,7 m -

8 KTM 990 Adventure - 41,8 m -

9 Honda CBF 1000 - 43,0 m -

10 Triumph Sprint ST - 44,0 m -

11 Yamaha FJR 1300A - 49,1 m -


Remweg droog en zeer oneffen asfalt:


1 BMW R1200 R - 42,9 m -

2 BMW K1200 S - 46,8 m -

3 KTM 990 Adventure - 48,1 m -

4 BMW F800 S - 48,9 m -

5 Honda CBF 1000 - 49,1 m -

6 Honda Varadero 1000 - 49,2 m -

7 Ducati ST3s - 51,5 m -

8 Triumph Sprint ST - 52,0 m -

9 Suzuki V-Strom 650 - 52,5 m -

10 Kawasaki ZZR 1400 - 52,6 m -

11 Yamaha FJR 1300A - 54,4 m -

Remweg nat egaal asfalt:


1 BMW K1200 S - 40,9 m -

2 BMW R1200 R - 43,0 m -

3 Honda CBF 1000 - 44,1 m -

4 BMW F800 S - 44,2 m -

5 Honda Varadero 1000 - 44,6 m -

6 Suzuki V-Strom 650 - 44,8 m -

7 Kawasaki ZZR 1400 - 45,0 m -

8 Triumph Sprint ST - 45,1 m -

9 KTM 990 Adventure - 46,4 m -

10 Ducati ST3s - 46,6 m -

11 Yamaha FJR 1300A - 50,3 m -

BMW bezet, door zijn jarenlange ervaring, bij alledrie de omstandigheden de eerste plaats. Met de drie verschillende ABS systemen die BMW levert zitten de drie BMW modellen zelfs bij alle testen bij de eerste vier.

:roll:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Motzippaldy

Hetzelfde test heb je ook in NL blad Motoplus  :wink:

Maar BMW R 1200R 232kg tegen Yamaha FJR 292kg  :?
Proud on the South  

QuattroFrits

Hadden ze ook allemaal hetzelfde merk en type band, want ook daar zitten grote verschillen in. :oops:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

Hakinnen

...met alle respect..

wat een kansloze test...

Welke fabrikanten doen hun ABS huiswerk goed en welke fabrikanten laten grove steken vallen!

verschillende typen motoren tegen elkaar zetten in een "wedstrijdje - wie staat het eerste stil met ABS" ...pfffffffff

- verschillende types motoren / verschillende gewichten (alé...een f800 tegen een FJR1300...) / verschillende remblokken / verschillende banden.

het enige resultaat dat je met een dergelijke test bereikt is een niet objectieve uitkomst..

Er spelen zoveel andere zaken mee die buiten beschouwing worden gelaten maar die wel relevant zijn voor de uitkomst van de test...

Bovendien...de remmerij en ook de ABS systemen worden meestal niet door een motorfabrikant zelf gemaakt ..ze krijgen dat in 8 van de 10 gevallen aangeleverd van een toeleverancier..en dat zijn vaak ook nog de zelfde toeleveranciers ook...zoveel "remmen boeren " zijn er niet.
Het lijkt me volstrekt logisch dat indien je de remmen van de FJR1300 op een lichtere motor monteerd die remmen voor meer vertraging zorgen dan op een zware FJR...niet?  ..of de remmen van de winnende BMW op een FJR1300?  zou die FJR dan als "winnaar" eindigen?  denk het niet..

tuurlijk is de ABS en de werking ervan een medebepalende factor... Echter, ABS doet niks meer of minder dan voorkomen dat een wiel blokkeerd door remgedrag...en dat is waar ze de fout ingaan...dat "blokkeerpunt" van dat wiel wordt bepaald door motorgewicht / remblokken, schijven en pomp / en als belangrijkste het type gemonteerd band en de gripeigenschappen ervan..

als je een zware motorfiets hebt met een tour voorbandje dat gemaakt is "op kilometers en niet op grip"dan is het imo nogal erg kortzichtig om wanneer de motor een wat langere remweg heeft de schuld daarvan in de schoenen van het ABS systeem te schuiven.



Erg jammer...de duitse pers en hun testen zijn normaal toch wel "van de betere" maar dit is bij voorbaat kansloos en niet serieus te nemen.

niet onderbouwd  / onrelevant imo



:wink:

edit: zat net te kijken...zijn gewicht in aanmerking genomen doet de ZZR1400 het zo slecht niet overigens..

maar ik blijf erbij...goed en snel remmen heeft weinig met ABS te maken...ABS is het "valnet", het "extra veiligheidje" voor de berijder ..niet hetgeen dat per definitie de remprestaties positief beinvloed..

37.4 meter remweg voor de winnende motor bij remmen "op het droge"van 100km/u naar stilstand....ik ben ervan overtuigd dat ik mijn raceduc veel eerder stil heb staan in die omstandigheden en dat fietske heeft nog nooit van ABS gehoord...wel van banden met grip, goede remmen en een laag eigen gewicht..en dat zijn de relevante zaken die remprestaties beinvloeden..

QuattroFrits

Citaat van: "Hakinnen"...met alle respect..

wat een kansloze test...

verschillende typen motoren tegen elkaar zetten in een "wedstrijdje - wie staat het eerste stil met ABS" ...

- verschillende types motoren / verschillende gewichten (alé...een f800 tegen een FJR1300...) / verschillende remblokken / verschillende banden.

het enige resultaat dat je met een dergelijke test bereikt is een niet objectieve uitkomst..

Er spelen zoveel andere zaken mee die buiten beschouwing worden gelaten maar die wel relevant zijn voor de uitkomst van de test...

Bovendien...de remmerij en ook de ABS systemen worden meestal niet door een motorfabrikant zelf gemaakt ..ze krijgen dat in 8 van de 10 gevallen aangeleverd van een toeleverancier..en dat zijn vaak ook nog de zelfde toeleveranciers ook...zoveel "remmen boeren " zijn er niet.
Het lijkt me volstrekt logisch dat indien je de remmen van de FJR1300 op een lichtere motor monteerd die remmen voor meer vertraging zorgen dan op een zware FJR...niet?  ..of de remmen van de winnende BMW op een FJR1300?  zou die FJR dan als "winnaar" eindigen?  denk het niet..

jammer...de duitse pers en hun testen zijn normaal toch wel "van de betere" maar dit is bij voorbaat kansloos en niet serieus te nemen.



:wink:

Helemaal mee eens Hakki.
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

DeWitte

ikke dus niet: je mag welliswaar van het vergelijken van appels met peren: echter 1 punt (het belangrijkste imo) laat je buiten beschouwing en is dat je met de beemer om en om de 10-12 mtr eerder stilstaat dan de FJR: en die meters tellen  :yes6rs:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Schmetzke

Citaat van: "Dwars"ikke dus niet: je mag welliswaar van het vergelijken van appels met peren: echter 1 punt (het belangrijkste imo) laat je buiten beschouwing en is dat je met de beemer om en om de 10-12 mtr eerder stilstaat dan de FJR: en die meters tellen  :yes6rs:

Maar dat heeft niks met het ABS te maken, wel met het gewicht.  :wink:

Hakinnen

Citaat van: "Dwars"ikke dus niet: je mag welliswaar van het vergelijken van appels met peren: echter 1 punt (het belangrijkste imo) laat je buiten beschouwing en is dat je met de beemer om en om de 10-12 mtr eerder stilstaat dan de FJR: en die meters tellen  :yes6rs:

zucht...jij moet die "roze beemer bril"toch echt eens gaan afzetten.

wat is dat nu weer voor vergelijking?...daar ging de test niet om..De test gaat om een vergelijk tussen de verschillende ABS systemen..

Logisch staat die beemer eerder stil dan een FJR...kilo's..

Kun je ook wel een goldwing 1800 met ABS nemen en vervolgens gaan verkondigen dat je met een FJR 10-12mtr eerder stil staat dan met die wing..

Naar mijn mening is die test niet eerlijk en niet objectief..het zou dat wel zijn als alle motoren even zwaar zijn , en op dezelfde banden en remmen staan...laat daar dan de verschillende ABS systemen op los en dan heb je een objectieve uitslag..

en face it...uiteindelijk staat er niks sneller stil dan een willekeurige lichtgewicht supersport of supermotard met echte ABS-loze remmen..of het moet al een goed geremde sportieve auto zijn..


nope...mijn meningkomt dit maal niet voort uit een negatieve gedachtegang over beemers.

edit:

dit:
CiteerRemweg droog en zeer oneffen asfalt:

zegt wel wat imo....vering namelijk...

van met name de fietsen op de laatste twee plaatsen is het bekend dat de voorvering sucks...

complimenten voor de beemers en de ktm dan maar...

Schmetzke

Citaat van: "Hakinnen"
Citaat van: "Dwars"ikke dus niet: je mag welliswaar van het vergelijken van appels met peren: echter 1 punt (het belangrijkste imo) laat je buiten beschouwing en is dat je met de beemer om en om de 10-12 mtr eerder stilstaat dan de FJR: en die meters tellen  :yes6rs:

zucht...jij moet die "roze beemer bril"toch echt eens gaan afzetten.

wat is dat nu weer voor vergelijking?...daar ging de test niet om..De test gaat om een vergelijk tussen de verschillende ABS systemen..

Logisch staat die beemer eerder stil dan een FJR...kilo's..

Kun je ook wel een goldwing 1800 met ABS nemen en vervolgens gaan verkondigen dat je met een FJR 10-12mtr eerder stil staat dan met die wing..

Naar mijn mening is die test niet eerlijk en niet objectief..het zou dat wel zijn als alle motoren even zwaar zijn , en op dezelfde banden en remmen staan...laat daar dan de verschillende ABS systemen op los en dan heb je een objectieve uitslag..

en face it...uiteindelijk staat er niks sneller stil dan een willekeurige lichtgewicht supersport of supermotard met echte ABS-loze remmen..of het moet al een goed geremde sportieve auto zijn..


nope...mijn meningkomt dit maal niet voort uit een negatieve gedachtegang over beemers.

:stupid:  :yes6rs:  :yes6rs:

DeWitte

Citaat van: "Hakinnen"
Citaat van: "Dwars"ikke dus niet: je mag welliswaar van het vergelijken van appels met peren: echter 1 punt (het belangrijkste imo) laat je buiten beschouwing en is dat je met de beemer om en om de 10-12 mtr eerder stilstaat dan de FJR: en die meters tellen  :yes6rs:

zucht...jij moet die "roze beemer bril"toch echt eens gaan afzetten........heel verhaal.


heeft helemaal niets met een roze beemerbril te maken :wink: My point: 10-12 mtr zijn 10 -12 mtr en blijven 10-12: al was het vespa tegen kreidler. Punt. :!:

zoals ik al zei/schreef het is vergelijken van appels met peren (goe lezen wa :roll: ) of gewicht/banden/vering zal meespeelt, zal wel, alhoewel :roll: : wat ik zei: blijft 10-12 mtr: dus als je de test zo interpreteerd , sta je met de beemer (VESPA) eerder stil dan met de fjr (KREIDLER) als het abs er inkomt. 10-12 mtr scheelt net ffkes wel bij een noodstop: that's my 2cents, nie meer en nie minder :wink:

daarbij snap ik niet (en deze mag je me uitleggen) wat gewicht met het remvermogen te maken zou hebben: Het is nl. een feit dat een doorsnee Scania met 30ton heeft minder remweg bij bijv. 50km/h dan een doorsnee Slopel van 1200kg. na???
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Joepie1958

Bij een noodstop trek ik gewoon keihard aan die rem, en ik weet welhaast zeker dat mijn voorwiel niet zal blokkeren, dat geeft mij een zeker gevoel, want jezelf onderuit remmen is ook niet zo'n prettig gevoel :shock:  :shock:
My 2 cents :wink:

Voorgeprogammeerd remmen is natuurlijk een heel andere zaak dan b.v. een uur rijden en dan op een willekeurig moment toegeroepen worden dat je NU zo hard mogelijk moet remmen, en ik denk dat dan die A.B.S. bij sukkels op Beemers wel helpt :whipping:  :whipping:
Motorrijden? Je moet maar gek zijn
Lid van de B.T.A.

Mounty

Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "Hakinnen"
Citaat van: "Dwars"ikke dus niet: je mag welliswaar van het vergelijken van appels met peren: echter 1 punt (het belangrijkste imo) laat je buiten beschouwing en is dat je met de beemer om en om de 10-12 mtr eerder stilstaat dan de FJR: en die meters tellen  :yes6rs:

zucht...jij moet die "roze beemer bril"toch echt eens gaan afzetten........heel verhaal.


heeft helemaal niets met een roze beemerbril te maken :wink: My point: 10-12 mtr zijn 10 -12 mtr en blijven 10-12: al was het vespa tegen kreidler. Punt. :!:

zoals ik al zei/schreef het is vergelijken van appels met peren (goe lezen wa :roll: ) of gewicht/banden/vering zal meespeelt, zal wel, alhoewel :roll: : wat ik zei: blijft 10-12 mtr: dus als je de test zo interpreteerd , sta je met de beemer (VESPA) eerder stil dan met de fjr (KREIDLER) als het abs er inkomt. 10-12 mtr scheelt net ffkes wel bij een noodstop: that's my 2cents, nie meer en nie minder :wink:

daarbij snap ik niet (en deze mag je me uitleggen) wat gewicht met het remvermogen te maken zou hebben: Het is nl. een feit dat een doorsnee Scania met 30ton heeft minder remweg bij bijv. 50km/h dan een doorsnee Slopel van 1200kg. na???

Nu gaat het opeens over meters...was toch een test om de ABS van verschillende motoren te testen en of sommige een steekje hadden laten vallen..nou, imo zeggen de meters remafstand dan idd weinig over de kwaliteit van de ABS. Meer over het complete remsysteem voor desbetreffende motor.
ABS is maar een hulpfunctie en bepaalt maar met geringe maten iets aan je remweg. Heb ooit zelf een testje gedaan met een auto met ABS aan en ABS uitgeschakeld. met de uitgeschakelde moet je zelf reageren waarbij een kostbare 0.12 seconde verloren ging. Dit scheelde in remweg 1.06 meter. Zelfde auto. In noodsituatie zal dat meer of juist minder kunne zijn.


idd als ik een remsysteem kon kiezen waarbij mijn remweg 12 meter kleiner zou zijn zou ik die kiezen, helaas heb je die keuze niet (altijd)
en ook het gewicht is bepalend een goeie rem voor een Beemer van 232 kilo is mischien een slechte rem voor een fjr van 292 kilo en scoort de fjr beter met zijn eigen rem. tis voor de fabrikanten ook afwegen wat wel en niet kan..
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009