ABSoluut of relatief

Gestart door WhomBom, 10 oktober, 2006, 21:21:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Motzippaldy

Citaat uit test:

"Maar zelfs de remwaarden van de Yamaha FJR1300,die ook in dit deel van de testweer de laatste was, zijn voor gewone motorrijders niet te evenaren als het wegdek nat is. De Yamaha heeft 50,3 meter nodig om tot stilstand te komen en dat komt overeen met een vertraging van 7,67 m/s². Verbazend genoeg is dat dus bijna hetzelfde waarde dan die de FJR op een droge ondergrond scoorde.Het lijk wel of de Yamaha de FJR gewoon niet harder heeft willen laten remmen"



Ik weet uit lange lees ervaring van Motorrad dat Yamaha bijna nooit heeft goed gescoord bij Motorrad en dat laatste, zeg maar 5-7 jaar, BMW bijna altijd wint alle testen .
Patriottisme  :mrgreen:
Proud on the South  

@Nippon

ABS geeft sommige "motorrijders"een gevoel van onsterfelijkheid ( lees: schijnveiligheid).

imo is veel kilometers rijden op een motor zonder ABS veel veiliger dan weinig kilometers op een motor met ABS.

ABS is een technisch hulpmiddel om een menselijk falen te ondersteunen
bij sommige rijders grijpt 3x p/maand de ABS in  :shock: ( deze sukkels kunnen beter stoppen met motorrijden)

ik zeg zo " wie 4x valt heeft 3x nix geleerd "

maar rekenen op 'n stukje techniek en toch op je plaat gaan  :!:
da's lullig  :shock:

DeWitte

er al mee gereden??? veel km's :roll: voor een technisch man een slecht onderbouwde argumentatie imo :wink: als je dat gedaan zou hebben, veel km's met abs en dan ook nog up-tempo, zou je weten dat het ABS er ABSoluut niet snel in komt, moet je echt wel gek voor doen, zelfs in de regen.

Je hebt gelijk dat het een "technisch hulpmiddel" betreft, echter de praktijk wijst uit dat het menselijk falen een factor is die niet te onderschatten valt: Een enkeling daargelaten maar imo is bijna niemand zo'n goede remmert zonder als met abs. Let op zonder op je plaat te gaan :wink:

daarbij in je koekblik ook al het abs eruit gesloopt??? na??? of de airbags??? en als je op de motor toch niet op de plaat gaat; waarom dan die beschermende kleding en helm?? Juist  :!: omdat je niet alleen op de weg zit en het falen van anderen moet meenemen in je zelfbescherming :idea:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

@Nippon

waar ik zo bang voor ben is dat ABS als verkoopargument gebruikt gaat worden in de zin van "minder ervaren rijders kunnen nu ook een noodstop maken zonder kleerscheuren ".

leren remmen :wink:  dat wordt imo te weinig geleerd en te weinig gedaan.

en nee ik heb nog nooit met ABS gereden :roll:  in de auto zit 't niet en op de motor heb ik 't niet  :shock:

maar mis ik 't   :?:

let op ik ben geen tegenstander van ABS  :wink:
op de mijn volgende BMW zal 't wel erop zitten maar ik zal niet anders gaan rijden

Schmetzke

Citaat van: "Dwars"
daarbij snap ik niet (en deze mag je me uitleggen) wat gewicht met het remvermogen te maken zou hebben:

Ooit gehoord van massatraagheid?  :banghead4rv:

Je vergelijkt alweer appels met peren. Een zelfde Scania die 500 kg lichter is zal weldegelijk sneller stilstaan.
En dat gaat ook op bij slopels onderling.

DeWitte

je redenatie klopt niet G :wink: , in deze test: wordt de lichtere bmw met de zwaardere fjr vergeleken en de remweg is korter voor de lichtere ? wat ik aanhaal is/mijn vraag is: ligt het alleen maar aan het gewicht? of mss ook de betere remmen? (vraag, geen stelling) en dan heb ik het nog niet over vering etc.

@ Motzy: daar heb je volledig gelijk in: In Duitse testen zullen nooit duitse producten echt slecht scoren: bij autotesten valt dit nog meer op :wink:

@ boXerQ: denk als de doorsnee motorrijder kan kiezen (zonder meerprijs) tussen abs of niet: ze er allemaal voor gaan. Techniek en zeker veiligheidstechniek valt nou eenmaal niet te stuiten en dat is goed zo. Ben echter ook volledig met je eens dat velen de remtechniek niet perfect onder de knie hebben (ik zou dit zeker nooit van mezelf durven te beweren :roll: ) van abs zeg ik ook niet dat het zaligmakend is, wel handig te weten het achter de hand te hebben. voorstschrijdende veiligheidstechniek beschermd ons toch tegen ons falen. We zitten toch nu ook achter de Pc en sturen ons geen berichten per postduif  :wink: monteren betere remmen, betere vering, beter (plakkende) banden etc.
we worden toch wijzer?? alez de grote groep dan ....... :mrgreen:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Schmetzke

Citaat van: "Dwars"wat ik aanhaal is/mijn vraag is: ligt het alleen maar aan het gewicht? of mss ook de betere remmen? (vraag, geen stelling) en dan heb ik het nog niet over vering etc.

Dat weet niemand. Dus kun je ook niet stellen dat het ABS van de beemer zo geweldig is omdat hij toevallig bovenaan het lijstje staat.

Eindeloze discussie imo, het is maar net wat je belangrijk vind.  :wink:

DeWitte

Citaat van: "Schmetzke"

Dat weet niemand. Dus kun je ook niet stellen dat het ABS van de beemer zo geweldig is omdat hij toevallig bovenaan het lijstje staat.


zei ik dat? of vroeg ik waarom??  :banghead4rv:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

WhomBom

Het scheelt wel degelijk hoe zwaar zo'n hok is, de remmen zijn toch allemaal goed genoeg om de band aan het slippen te krijgen, anders hadden ze ook geen ABS nodig  :roll:

tis een vrij simpel verhaal; acceleratie=kracht / gewicht

remmen telt ook als accelereren, alleen negatief. Als jij nu dubbel zoveel kracht kunt zetten (de band heeft dubbel zoveel grip) sta je ook dubbel zo snel stil. van de andere kant, als je maar de helft weegt
sta je bij gelijke grip ook dubbel zo snel stil.



Komt nog bij dat je eigenlijk maximaal grip hebt als je wielen 15% doorslippen, een waarder die de launchcontrol bij F1 auto's zo goed mogelijk probeert te benaderen.
Ik vraag me dus af of hier rekening mee is gehouden in een abs systeem?

Ook vraag ik me af welke max vertragingswaarde die "kuikens" ingevoerd hebben, als die hebben ingevoerd dat jouw beemer ABSoluut  :lol:  niet harder kan vertragen dan 10m/s^2 kan ie dat dus ook niet... dan grijpt de abs in. Ook niet als jij super bandjes erop hebt gelegd of wat dan ook waardoor hij wel harder zou kunnen remmen  :?
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

Schmetzke

Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "Schmetzke"

Dat weet niemand. Dus kun je ook niet stellen dat het ABS van de beemer zo geweldig is omdat hij toevallig bovenaan het lijstje staat.


zei ik dat? of vroeg ik waarom??  :banghead4rv:

Zei ik dat jij dat gezegt hebt?  :)}  :rofl:

Mounty

Citaat van: "WhomBom"Het scheelt wel degelijk hoe zwaar zo'n hok is, de remmen zijn toch allemaal goed genoeg om de band aan het slippen te krijgen, anders hadden ze ook geen ABS nodig  :roll:

tis een vrij simpel verhaal; acceleratie=kracht / gewicht

remmen telt ook als accelereren, alleen negatief. Als jij nu dubbel zoveel kracht kunt zetten (de band heeft dubbel zoveel grip) sta je ook dubbel zo snel stil. van de andere kant, als je maar de helft weegt
sta je bij gelijke grip ook dubbel zo snel stil.



Komt nog bij dat je eigenlijk maximaal grip hebt als je wielen 15% doorslippen, een waarder die de launchcontrol bij F1 auto's zo goed mogelijk probeert te benaderen.
Ik vraag me dus af of hier rekening mee is gehouden in een abs systeem?

Ook vraag ik me af welke max vertragingswaarde die "kuikens" ingevoerd hebben, als die hebben ingevoerd dat jouw beemer ABSoluut  :lol:  niet harder kan vertragen dan 10m/s^2 kan ie dat dus ook niet... dan grijpt de abs in. Ook niet als jij super bandjes erop hebt gelegd of wat dan ook waardoor hij wel harder zou kunnen remmen  :?

Dus eigenlijk kan men de remmen vergelijken door het aantal M/s/kg (meters per seconden per kilogram) (motor100kg vertraging 1M/s = 0.01M/s/Kg)
Komt alleen nog de vering en de grip erbij...maar hoe bepaal je een waarde van de grip ? kg/cm2
Maar dit werd niet in de test aangehald, in de test ging het om de ABS..niet de remmerij compleet.
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

R-yen

Er is een groot verschil tussen remvermogen en remvertraging. Het zou kunnen zijn dat het remvermogen van de ZZR1400 groter is dan die van de BMW, maar o.a. door de zaken die hakinnen weergeeft is de remvertraging lager.
Het punt van Dwars begrijp ik vanuit het oogpunt "alles is standaard", een standaard BMW R1200 R staat sneller stil dan een standaard ZZR1400.

Hakinnen

Citaat van: "R-yen"Er is een groot verschil tussen remvermogen en remvertraging. Het zou kunnen zijn dat het remvermogen van de ZZR1400 groter is dan die van de BMW, maar o.a. door de zaken die hakinnen weergeeft is de remvertraging lager.
Het punt van Dwars begrijp ik vanuit het oogpunt "alles is standaard", een standaard BMW R1200 R staat sneller stil dan een standaard ZZR1400.

aléz..jij snapt 'm

en dat is dus waar "de insteek van die test" (want we hebben het hier in eerste instantie over die test en niet over het nut van ABS in het algemeen) de fout ingaat en waarom ik zei dat het niet objectief was..

De test meet remvertraging en gaat dan vervolgens het remvermogen beoordelen..alsof de motor die het eerste stilstaat de beste remmen (of in het geval van de test..het beste ABS zou hebben)...da klopt niet imo omdat ze zaken als massavertraging, gewicht, vering , bandentype en compound , wrijving e.d buiten beschouwing laten..
Bovendien..er zit steeds een menselijke rijder aan boord..zijn remreflex zal niet in alle gevallen precies even snel zijn geweest..

Ik blijf bij mijn verhaal...:

ja, de bmw wint de testen...en staat als eerste stil

Heeft de BMW dan de beste remmen? de beste remvertraging of het beste remvermogen? Of het beste ABS systeem zoals de test verkondigt?

Weten we niet.  enige dat we kunnen afleiden uit de test is idd zoals R-Yen stelt dat het "standaardpakket zoals de motor fabriekaf wordt afgeleverd' van de Bmw garant staat voor "als eerste stilstaan" in een vergelijking met de andere motoren die deelnamen aan de test..

Je kunt simpelweg niet het remsysteem van een motor objectief beoordelen door klakkeloos de "andere factoren" buiten beschouwing te laten en vervolgens bij de motor die door "zijn pakket van factoren" als eerste stilstaat te gaan verkondigen dat die het beste ABS systeem heeft..

Het feit dat die fiets als eerste stilstaat (in vergelijking met die motoren die op dat moment in die test zaten) wilt absoluut niet zeggen dat ie het beste ABS systeem of het beste remsysteem in het algemeen heeft..

denk dat we eruit zijn..toffe discussie weer overigens..

May Day

Als gewicht ervoor zorgt dat je minder hard remt, waarom kan ik dan zoveel mensen eruit remmen?  :roll:
edenon: 15 + 16 maart
Pannoniaring: 18 t/m 20 mei
Zolder: 23 juli
Spa-francorchamps: 13 + 14 aug
Assen: waarschijnlijk juni
Brno: waarschijnlijk oktober

Hakinnen

Citaat van: "May Day"Als gewicht ervoor zorgt dat je minder hard remt, waarom kan ik dan zoveel mensen eruit remmen?  :roll:

das uiteraard volledig te wijten aan jouw voorvork..  :wink:






en omdat "die anderen" eerder aan de remmekes trekken