Hoofdmenu

Ebay

Gestart door DeWitte, 11 januari, 2007, 19:37:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

DeWitte

Leg me eens in lekentaal hoe Ebay werkt :?:  :oops: nog nooit gedaan nl. Wat ik bedoel dat ik als hoogste bieder de spullen aan de vot heb hangen snap ik nog wel. :lol:  

Maar wanneer bied je? is Timing belangrijk? En nog belangrijker hoe weet je of de spullen die je krijgt ook in de goede toestand zijn zoals ze beloven. Bedoel dan vooral 2e handsspul van een particuliere verkoper en als ze dan ook nog uit het buitenland komen? zit er niet veel kaf tussen het koren...

:?  :?: na?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Mounty

Persoonlijk heb ik het niet zo op bestellen op e-bay...je weet niet zeker wat je krijgt.
Je kunt wel zien wat de verkoper nog meer verkocht heeft.
Als ik al iets tweedehands via internet koop zal het bij iemand in de buurt zijn zodat ik het kan gaan bezichtigen.....

Mischien ben ik te bang..maar goed, dat is dan maar zo.
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

WhomBom

Tijdstip is heel simpel, zo laat mogelijk  :P
Zo verras je iedereen, en krijgen ze niet de tijd om na te denken of ze nu nog meer zouden gaan bieden of niet. en dan meteen je echte echte maximumbod, als er iemand overheen gaat, jammer. Maar als de bieder onder jou maar 10 euro had geboden, krijg jij het even goed voor 10,50 al was je bod 100 euro.

Als de spullen niet in de toestand zijn zoals beschreven, kun je de koop ongedaan maken. Als de beschrijving onduidelijk is kun je de verkoper een vraag stellen.

Natuurlijk heb je gasten die je een oor proberen aan te naaien, vermelden bijvoorbeeld wel dat er een deukje in de tank zit, maar op de foto van de rechterkant is daar nauwelijks iets van te zien... en een foto van de mega-deuk aan de linkerkant is er dan toevallig niet  :roll:  Maar als je bij zo een geval even vraagt hoe groot de deuk is, of je vraagt ook om foto's van de linkerkant, komt dat goed.

En echte grote dingen kun je natuurlijk altijd op gaan halen en kontant betalen (ligt eraan waar de verkoper woont en hoever jij wil rijden natuurlijk  :wink: )
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

Mounty

CiteerWhomom:  Maar als de bieder onder jou maar 10 euro had geboden, krijg jij het even goed voor 10,50 al was je bod 100 euro.
euhh...leg nog es uit ?iemand bied 10 euro op iets..ik bied 100 maar als ik het hoogste bod heb kan ik het ook voor 10,50 krijgen ??? ook al heb ik 100 geboden?? :oops:
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

WhomBom

jup, de hoogste bieder moet het bedrag dat de op een na hoogste bieder + 50 cent betalen.
Zo zou het tenslotte ook bij een echte veiling gaan, als er twee tegen mekaar opbieden en er is er eentje "uitgescheten" bied de andere gewoon nog een beetje meer en heeft het.

Hierdoor kun je ook mega koopjes slaan... als je de enige bent die ergens op bied krijg je het voor het startbod, meestal 1 euro. Maar dat is de laatste tijd wel achteruit gegaan, je hebt niet meer zoveel oenen op ebay als eerst  :lol:  En er komen steeds vaker hoge startboden en minimumprijzen... :evil:
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

Zwerver

@Dwars,

heb zelf tot nog toe alleen maar goede ervaringen met kopen via e-bay;
alles was zoals beschreven, en werd ook vlot afgeleverd, zowel door particulieren als ook bedrijven.

Wil je wat zekerheid, koop dan enkel bij mensen die al veel positief commentaar hebben gekregen.
Na iedere transactie wordt zowel door de koper als de verkoper commentaar op de ander gegeven, en aan het getal achter de e-bay naam kun je zien hoeveel commentaar iemand al heeft gekregen.
Het blijft natuurlijk altijd een gok, maar kopen bij iemand die al 20 of meer keer enkel positief commentaar heeft gekregen geef toch wel wat zekerheid.

Wat het bieden betreft, je kunt zelf een maximumbod opgeven.
Dit houdt in dat je bod bij een hoger bod automatisch wordt opgehoogd totdat je maximum is bereikt. Is dat het geval, dan krijg je automatisch een e-mail bericht van e-bay, en zou je alsnog kunnen besluiten om een hoger bod te doen.

Wat velen doen is een artikel dat ze willen hebben "volgen", en pas op het laatste moment (meest kwartier voor afloop) gaan bieden. Ook van gevolgde objecten krijg je dan automatisch een bericht wanneer ze bijna aflopen.

Enige probleem op e-bay blijft het gebruik van zogenaamde "snipers".
Dit zijn programma's die automatisch een hoger bod doen totaan de door de gebruiker ervan ingesteld maximum, en vaak pas in de allerlaatste minuut van een veiling actief worden. Deze kun je niet verslaan met handmatig bieden, ze zijn altijd sneller, en je kunt er puur van winnen door zelf een hoger maximumbod in te stellen, wat vaak een koop weer niet rendabel maakt.

Koop je iets in Duitsland, houd dan rekening met de vrij hoge portokosten om iets naar Nderland te laten verzenden. Ik heb zelf een afspraak met een Duitse gs-rijder net over de grens dat ik de boel naar hem laat verzenden en daar ophaal, wat bij grotere pakketten (kofferrek, voorvork) rendabeler is.


Mocht je meer uitleg willen hebben, kom dan een keer langs; kunne we bij een bak koffie eens wat gaan uitproberen!
Geert Hp2
Only dead fish go with the flow

DeWitte

ThanX voor het aanbod 8) adresje in Duitsland (vlak over de grens) heb ik al. Wat het voor mij en wellicht meerdere mensen beetje "raar" voelt op ebay is dat je zo "anoniem" zaken doet :? Ik kijk graag iemand in de ogen bij handel :wink:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Zwerver

Is ook raar, zomaar geld overmaken naar iemand die je nog nooit gezien hebt, en er dus maar op moeten vertrouwen dat je niet belazerd wordt.

Maar met een beetje gezond verstand kun je denk ik het risico toch wel wat beperken. Een nieuwe Canon EOS 10D voor 50 Euro uit Honkong zou ik niet direct zien als de koop van het jaar, hoeveel positief commentaar zo iemand ook heeft. Of je zou dan ook alle transacties waar commentaar op is gegeven moeten nagaan, en hier en daar eens contact moeten opnemen met de kopers van die goederen (en vervolgens de ip-adressen vergelijken via bv "Ripe" of "WhoIs" om te kijken of het toevallig allemaal familie en vriendjes zijn).

Ebay als organisatie is er trouwens ook gebaat bij om fraude zoveel mogelijk uit te sluiten, en hoewel het systeem natuurlijk nooit fraudevrij zal worden, stoppen ze een hoop tijd en moeite in klachten over frauduleuze praktijken.
Geert Hp2
Only dead fish go with the flow

karz

Heb tot nu toe alleen mijn helm besteld op ebay.de (nadat ik dezelfde had gepast in een winkel natuurlijk).
Maar dat was een nieuwe met een fixed price. Betaald met Paypal.
Gratis laten bezorgen bij een maat in het Duitse Tuddern bij sittard over de grens. Heeft me 150,- euro gespaart op een Helm die ik toen nog niet eens in de winkel heb gezien.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Raaz

Niet in een winkel gezien en toch wel gepast?? Knap hoor..... :roll:  8)

Zelf ben ik niet echt zo vertrouwd met Ebay. Ga liever zelf ook even kijken enzo...

Toch wel interessant om de meningen en reacties te lezen.

Bakkertjedeeg

Ik koop veel op Ebay. En dan met name op de duitse site. Het verkoop medium daar. Duitser beschrijven als tot in detail. Van ieder krasje wordt normaal een foto van gemaakt. Uiteraard kijk ik wel altijd naar de bewertungen. Met prijs kan je geluk hebben, maar populaire dingen gaan toch vaak voor veel geld weg. Laatst had ik nog geluk met een setje velgen voor mijn kawa. Alles prima verlopen en uit Oostenrijk verstuurd.

karz

Citaat van: "Raaz"Niet in een winkel gezien en toch wel gepast?? Knap hoor..... :roll:  8)

Toch wel interessant om de meningen en reacties te lezen.

Ja, en iedere helm heeft ook een andere pasvorm he  :roll: :banghead4rv:

Schuberth S1 van 2006 en 2007 zit qua pasvorm geen verschil in.

Heb de 2006 gepast en de 2007 gekocht.

Edit: We zijn trouwens vereert dat je door je enthousiasme zelfs hier een bericht hebt geplaatst  , niet zo steuken he ;)
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Raaz

Citaat van: "karz"
Citaat van: "Raaz"Niet in een winkel gezien en toch wel gepast?? Knap hoor..... :roll:  8)

Toch wel interessant om de meningen en reacties te lezen.

Ja, en iedere helm heeft ook een andere pasvorm he  :roll: :banghead4rv:

Schuberth S1 van 2006 en 2007 zit qua pasvorm geen verschil in.

Heb de 2006 gepast en de 2007 gekocht.

Edit: We zijn trouwens vereert dat je door je enthousiasme zelfs hier een bericht hebt geplaatst  , niet zo steuken he ;)

Graag gedaan en doe een beetje voorzichtig met je hoofdje...dadelijk past je nieuwe helm niet meer..... :shock:

Maar je uitleg is nu verder wel duidelijk.... 8)

Zoals gezegd: Ebay schijnt heel erg 'hot' te zijn, maar zelf heb ik er ook nog nooit iets op geboden/gekocht/verkocht....

Meer uitleg zou dus welkom zijn..... :!:

May Day

Koop bij ebay.de ook veel, is erg aantrekkelijk. Ben nog nooit op de koffie gekomen, alles komt op tijd en zoals beschreven, dus nog geen kat in de zak.

Laatste 2 aankopen:

Een nieuwe Bt002 medium 180/55 voor 96 euri, een set zgan winterbanden met stalen velgen voor mijn koekblik voor 85 euri incl. bezorgkosten  8)
edenon: 15 + 16 maart
Pannoniaring: 18 t/m 20 mei
Zolder: 23 juli
Spa-francorchamps: 13 + 14 aug
Assen: waarschijnlijk juni
Brno: waarschijnlijk oktober

DeWitte

kun je op Ebay ook spullen "te koop vragen" ? :?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away