Hoofdmenu

Tb's synchen BMW boxer

Gestart door karz, 05 februari, 2007, 10:19:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

karz

Hoi,

Ik weet hoe ik de TB's moet syncen van een TLR, maar nu wil ik dat ook eens doen bij mijn R1100RS.

Aangezien die de TB's lekker bereikbaar heeft hangen aan de buitenkant lijkt me dit een koud kunstje.

Hoe ik het zie is:
1. onder de rubberen dopjes van de nippeltjes af.
2. kwikkolom aansluiten 2 van de 4 aansluitingen doorverbinden.

En dan komt het, waar moet ik stellen ?  Er zit een stelschroef meteen in zicht op die TB's , moet ik die gebruiken ? of is dat ergens anders voor. Moet er ook nog gespeeld worden met de gaskabelvoorspanning ?

Ik weet dat Schmetz dit wel eens uitvoert op de GS van dwars, dusse er tenminste 1 die me antwoord kan geven :mrgreen:
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

karz

Ah, ik heb het al gevonden ;)

Even omgezet naar forum voor future reference ;)

bron : http://beaver.vinu.edu/Synchronizing.HTM


Synchronizing Injectors using a TwinMax.
http://beaver.vinu.edu/R1100rtl/twin%20hose%20adapter.jpg">
Using adapter supplied with TwinMax hook both side tubes to throttle bodies.
http://beaver.vinu.edu/R1100rtl/twinmax.jpg">
Turn sensitivity to high and adjust to 0
http://beaver.vinu.edu/R1100rtl/twin%20cable%20adjust%20right.jpg">
Loosen cable adjuster on right side TB

http://beaver.vinu.edu/R1100rtl/twin%20idle%20adjust.jpg">
Start engine and adjust idle balance with bypass screw on right hand side TB
with TwinMax on highest sensitivity, I do this with the needle bouncing +1 to -1
this is easy just be sure the needles swing is centered.
http://beaver.vinu.edu/R1100rtl/twin%20RPM.jpg">
I then take the RPM up to about 3000 RPM, with the TwinMax set at max sensitivity the needle will be very steady, adjust the needle to cent using the cable adjuster on the right side you loosened earlier, when you got it adjusted the bike will be about 4000 rpm.
http://beaver.vinu.edu/R1100rtl/twin%20max%20high.jpg">
Then tighten the lock nut on the adjuster. I do this with the bike still running to make sure It doesn't move and it does 3 out of 4 times. I use a 10mm wrench and a set of needle nose pliers.
http://beaver.vinu.edu/R1100rtl/twin%20cable%20adjust%20tighten.jpg">
That's it fun and easy, now put the plastic back on .
I have modified my bike so I can check sync without removing plastic.

I adjust balance every oil change.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

DeWitte

die stelschroeven die in vlakbij zitten (die koperen) zijn voor de CO afstelling (fine tuning) :wink:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

karz

Citaat van: "Dwars"die stelschroeven die in vlakbij zitten (die koperen) zijn voor de CO afstelling (fine tuning) :wink:

Die ik bedoelde zijn stationair.

Heb net de procedure uitgevoerd voor het verhoogd toerental, eer ik de kwik op 1 lijn had zat ik idd op 4000 toeren i.p.v. 3000 .
Heb geen zin meer gehad om nog een testrit te maken met dat batse weer. Hij reageert wel soepel op het gas.
Morgen naar het werk rijden, zal ik het wel merken of het wat gedaan heeft of niet  :)
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Toledo

BMW  R1200GS Triple Black bwj: 2013
BMW F800GS bwj: 2017

karz

aha, stationair stellen moet ik dus nog doen, dat week inderdaad ietsjes af.
dus 2000 rpm +  . ok , stationair klein verschil. Dat moet met die koperen schroeven dus.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

karz

Ok, vanmorgen gereden.
Klein dipje rond de 3-4000 rpm is in ieder geval weg. Blokje loopt wat ronder.

Heeft geen kwaad gedaan iig. :mrgreen:
sometimes the same is different, but mostly it's the same.