Quad vraagje

Gestart door Mounty, 09 maart, 2007, 21:38:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Mounty

Vrouwlief wil een Quad, maar dan wel een echte :shock:  niet zo'n brommerding..

Nou vragen we ons af...zo'n ding met kenteken is een 4 wieler...moet deze ook verzekerd worden als 4 wieler cq auto of als motor ??

Heeft iemand zo'n ding en weet dat mischien ??
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Schmetzke


Schmetzke


DeWitte

is vgls mij gewoon een "auto" :wink: qua kenteken, verzekering en rijbewijs dan :lol:

vriend van ons heeft deze bij LUCAR gehaald en die heeft geen rijbewijs a;
zal um eens peilen :wink:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Schmetzke

Ja in België is dat weer allemaal anders geloof ik... Daar is het gewoon een motorfiets  :?

Maarja, zie je makkelijk aan de kentekenplaat he... begint het met een "M" dan weet je dat je een helm op moet  :wink:

Mounty

gaat zich niet om de helm en of het benodigde rijbewijs..gaat zich om de verzekering..

Een helm hoef je in nederland niet op en rijbewijs a of b is beide goed...
Wel word aangeraden als je autoweg en snelweg opgaat dan wel een helm te dragen....en beschermende kledij..logisch toch..zelfde als bij een Trike. Een trike daarintegen kun je als motor verzekeren, dus een schijntje per jaar. De Quad moet volgens mij als Auto verzekerd worden en dat kan wel wat duurder uitvallen, al kun je volstaan met de billigste verzekering die het geeft, w-a tje zeg maar..
AAngezien ik niet de juiste antworden op internet kon vinden dacht ik "ik vraag eens op het forum.."

Dus , een quad als auto of als motor verzekeren ?
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Schmetzke

Citaat van: "FZ_Ron"Dus , een quad als auto of als motor verzekeren ?

Als wat op het kenteken staat. Auto dus.

Maar kan van verzekering tot verzekering verschillen...

Gewoon ff natrekken bij je verzekeraar.

Kijk ook eens online...

www.oriondirect.nl
www.unive.nl
www.unigarnat.nl

Die hebben de modellen vaak online staan.

QuattroFrits

Ik heb op de beurs staan kijken naar zo'n echte quad,
je moet wel degelijk een helm op want je hebt geen gordel op zo'n ding.
En verzekering weet ik helaas niet.
Op een trike is het ook of een gordel of een helm.
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

Mounty

Citaat van: "QuattroFrits"Ik heb op de beurs staan kijken naar zo'n echte quad,
je moet wel degelijk een helm op want je hebt geen gordel op zo'n ding.
En verzekering weet ik helaas niet.
Op een trike is het ook of een gordel of een helm.

Klopt helemaal Frits..wel gordel/geen helm of andersom..

Tis idd zo dat het kenteken geen motorkenteken is...dus auto..
Kosten vanaf zo'n 100 euro per jaar WA en 150 euro voor WA+ en all Risk iets van 250 euro...valt dus wel mee..

Zag trouwens al ene staan voor 499..nieuw 110cc 70 kmh..kost niks zoiets..
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Schmetzke

Citaat van: "FZ_Ron"maar dan wel een echte :shock:  niet zo'n brommerding..

Citaat van: "FZ_Ron"
Zag trouwens al ene staan voor 499..nieuw 110cc 70 kmh..kost niks zoiets..

:roll:

Mounty

snap wat je bedoelt smetske...wil ook een 200 of 250cc ding hebben..die zijn iets duurder..10x..
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Schmetzke

Citaat van: "FZ_Ron"snap wat je bedoelt smetske...wil ook een 200 of 250cc ding hebben..die zijn iets duurder..10x..

En 100x beter  :lol:

@Nippon

mogen die trapauto's wel de snelweg op  :!:

ik heb er nog nooit een op de snelweg gezien  :?:

QuattroFrits

Met kenteken staan ze gelijk aan auto of motor, dus mag je er de snelweg mee op.
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

Mounty

Citaat van: "QuattroFrits"Met kenteken staan ze gelijk aan auto of motor, dus mag je er de snelweg mee op.

CiteerDe quad die een typekeuring heeft als bromfiets.
Deze heeft een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 kilometer per uur en een ledige massa van minder dan 350 kilogram (de massa van de batterijen in elektrische voertuigen niet inbegrepen) en heeft een motor met elektrische ontsteking met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 kubieke centimeter óf een dieselmotor met een netto maximumvermogen van niet meer dan 4 kW óf een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW.
De leeftijd van de bestuurder is tenminste zestien jaar. Het bezit van een bromfietscertificaat is bij dit type quad verplicht. Het is verplicht om met een helm op te rijden, tenzij deze quad voorzien is van goedgekeurde veiligheidsgordels.



De quad die een typekeuring heeft als een driewielig motorrijtuig.
Deze quad heeft een ledige massa van ten hoogste 400 kilogram (bij gebruik van goederenvervoer ten hoogste 550 kilogram) en een maximum vermogen van 15 kW. Voor én achterop het voertuig zit een kentekenplaat. De minimum leeftijd van de bestuurder is achttien jaar en deze moet in het bezit zijn van rijbewijs B. Ook op deze quad is het verplicht om met een helm op te rijden, tenzij hij voorzien is van goedgekeurde veiligheidsgordels.



De (zware) quad met een typekeuring als personenauto.
Ook deze quad heeft voor en achter een kentekenplaat. De minimum leeftijd van de bestuurder is achttien jaar en hij of zij moet in het bezit zijn van rijbewijs B. Ook op deze quad is het verplicht om met een helm op te rijden, tenzij hij voorzien is van goedgekeurde veiligheidsgordels.



De (zware) quad met een typekeuring als bedrijfsauto.
De minimum leeftijd van de bestuurder is achttien jaar en hij of zij moet in het bezit zijn van rijbewijs B of C. Ook op deze quad is het verplicht om met een helm op te rijden, tenzij hij voorzien is van goedgekeurde veiligheidsgordels.



CiteerOp de snelweg
Met de quads die aangemerkt worden als driewielig motorrijtuig of auto (en een kenteken hebben) mag u de autosnelweg en de autoweg op. Dan moet het voertuig wel de voor die wegen minimum
vereiste snelheid kunnen halen. Het gebruik van de autosnelweg is alleen toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van tenminste zestig kilometer per uur mag en kan worden gereden. Het gebruik van de autoweg is alleen toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee een snelheid van tenminste vijftig kilometer per uur mag en kan worden gereden.
Voor de quads die aangemerkt worden als bromfiets gelden dezelfde regels als voor 'normale' bromfietsen. Zo moet u een bromfietscertificaat of rijbewijs hebben en geldt de helmdraagplicht als er geen goedgekeurde gordels aanwezig zijn. Met ingang van 1 september 2005 is de RDW gestart met het kentekenen van de brom- en snorfietsen. Voertuigen die vanaf die datum nieuw verkocht worden, moeten worden voorzien van een officieel bromfietskenteken. Oudere bromfietsen moeten uiterlijk 1 november 2006 een eigen kenteken hebben.

Bron: ministerie van Verkeer en Waterstaat
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009