Beroemde motoren

Gestart door Busaberke, 21 oktober, 2005, 09:30:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Busaberke

Dit topic behandelt alleen motoren die een rol van betekenis gespeeld hebben in de motorfietsgeschiedenis.

Dat kan zijn omdat ze vernieuwend waren, grote race successen geboekt hebben, een gigantische flop geworden zijn enz.

Het is de bedoeling dat de posts een verhaal van de betreffende motorfiets bevatten, natuurlijk mèt bijbehorende foto(s).

Veel leesplezier.

ps: mocht je het verhaal ergens van internet afplukken, vergeet dan niet om de bron te vermelden  :wink:
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Busaberke

merk: Daimler

type: "Reitwagen mit Petroleum Motor"

bouwjaar: 1885

land van herkomst: Duitsland



Vanaf het midden van de 19e eeuw hield het idee om fietsen te motoriseren de gemoederen flink bezig. De eerste pogingen in die richting dateren uit 1864 toen de Fransen Michaux en Perreaux hun loopfiets met een stoommachine uitrussten. S.H. Roper volgde in de Verenigde Staten hetzelfde spoor, maar de stoommachine maakte al snel plaats voor een verbrandingsmotor op petroleum, die overigens al in 1801 was bedacht. Het viertakt-systeem was in 1864 uitgevonden doro Beau de Rochas.

Het is louter toeval dat het eerste eigenlijke motorvoertuig een tweewieler was. De Duitser Gottlieb Daimler bouwde in 1885 een eencilinder motor met mechanische uitlaatkleppen en een automatische inlaat. Hij probeerde de machine uit op een boot en vervolgens in een rijtuig alvorens het geheel te monteren in een massief houten chassis op twee wielen. Zo ontstond Daimlers "Reitwagen mit Petroleum Motor".

Toen zijn 2-cilindermotor goed draaide, richtte Daimler zich met Carl Benz op vierwielers, en dat was het begin van een van de beroemdste automerken, Daimler-Benz, later omgedoopt in Mercedes-Benz. Merkwaardigerwijze zou dit vermaarde Duitse merk geen enkele motorfiets meer produceren. Na de eerste houten "Reitwagen" bouwde Gottlieb Daimler nog een tweede prototype met een drijfriemoverbrenging op een getand kroonwiel, dat po het achterwiel was bevestigd.

Spec's: 1-cilinder 4-takt met geforceerde luchtkoeling, 264 cc, 0,5 pk bij 700 tpm, mechanische uitlaatklep en automatische inlaat, verdampingscarburateurs, gloeibuisontsteking, handstart, primaire aandrijving door riem, secundaire aandrijving door 2 tandwielen, houten chassis met hulpwielen, stangbesturing, houten wielen met ijzeren banden, achter frictieriem bediend door krukwiel, gewicht 90 kg, topsnelheid 6 tot 12 km/u.

Daimlers houten motorfiets verbrandde in 1903. In Musea in Munchen, Neckarsulm, en Augsburg zijn nog replica's te bewonderen.

bron: www.kunis.nl
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

DeWitte

in de categorie flop dan maar ene :lol: achterlijke fransosen ook :?



Citeer1997 Urga

The Urga was designed by members of the Institute Superieure de Design de Valenciennes, and made its debut on the Paris Motorshow 1997

de Urga uit 1997. Dit Franse project was een afstudeeropdracht van Gregory Caron en Denis Bethencourt en gemanaged door Philippe Tamisier, en was een toerfiets voor de grotere afstanden. Door de horizontaal liggende 4-cilinder motor en de benzinetank onder het zitje was er ruimte voor 120 liter bagage waar normaal de benzinetank zou zitten, meer dan de meeste koffers aankunnen. :roll:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

WhomBom

die velgen komen me wel ergens bekend van voor... eoa honda?
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."