Particuliere motorverkopers vragen teveel

Gestart door suzuki-girl, 15 maart, 2007, 20:52:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

B-Witch

Particulier vraagt teveel voor motor



CiteerPersbericht BOVAG - Motorrijders die zelf hun motor aan een andere motorenthousiast willen verkopen, vragen teveel geld voor hun gebruikte machine. Ze eisen gemiddeld bijna net zo veel als een motorbedrijf, maar die levert zo'n motor over het algemeen met garantie en een onderhouds- afleveringsbeurt.

Motorrijders die van een particulier kopen kunnen dus vaak flink te duur uit zijn. Dit blijkt uit een onderzoek in opdracht van de BOVAG-afdeling Motor.

De onderzoekers vergeleken de gemiddelde vraagprijzen voor een zestal populaire types van particulieren met die van motorbedrijven. Gemiddeld bleken de particulieren slechts 358 euro onder de vraagprijs van het motorbedrijf aan te bieden, vaak was het verschil nog kleiner. Maar het motorbedrijf biedt veel meer service en zekerheid en levert de motor vrijwel altijd met garantie en met een onderhouds/afleveringsbeurt af. Wie van een particulier koopt, krijgt geen garantie en moet zelf voor de meestal toch noodzakelijke onderhoudsbeurt met vaak bijkomende kosten voor vervangen van banden en ketting zorgen (en betalen). Bedenk daarbij dat een particulier vrijwel nooit een andere motor wil inruilen. Zelf verkopen van je inruiler levert weer extra kosten op, onzekerheid en vergt ook veel tijd.

De BOVAG-afdeling Motor adviseert particulieren die een gebruikte motor willen kopen dus heel goed te rekenen voordat tot een zo op het eerste gezicht 'koopje van de particulier' wordt besloten.

De onderzoekers vroegen de motorkopers ook hoeveel, vanwege de voordelen, een motorbedrijf duurder zou mogen zijn dan een particuliere aanbieder bij een motor van ca. 4000 euro. Deze consumenten blijken dan bij het motorbedrijf gemiddeld 451 euro meer te willen neertellen dan bij een particulier. In werkelijkheid hoeven ze dus minder te betalen.

Overigens hebben de motorbedrijven het onterecht imago duur te zijn met gebruikte motorfietsen. De consument denkt namelijk dat zo'n motor bij de dealer wel gemiddeld 741 euro duurder zal zijn. Uit het onderzoek blijkt dat dit dus beslist niet klopt. In werkelijkheid zijn de dealers juist voordeliger dan hetgeen men bereid is te betalen.

In 2006 wisselden in Nederland maar liefst 99.332 gebruikte motoren van eigenaar. Daarvan werden er 36.298 bij een motorzaak gekocht, 63.034 gingen van particulier naar particulier.
In 2006 kwamen 14.790 nieuwe motorfietsen op de weg.

Bron: motormagazine
You may own the bike, but the bike possesses you.

DeWitte

Citaat van: "suzuki-girl"In 2006 wisselden in Nederland maar liefst 99.332 gebruikte motoren van eigenaar. Daarvan werden er 36.298 bij een motorzaak gekocht, 63.034 gingen van particulier naar particulier.
In 2006 kwamen 14.790 nieuwe motorfietsen op de weg.

mooi verkoop praatje van de bovag om de verkoop van hun leden te promoten :roll: die dikke 63 dzd particulier verkochte motoren willen ze liever zelf verkopen :roll: . Daarbij de cijfers over de prijzen geloof ik niet zo: motorkopers zijn niet achterlijk, die weten heus wel het verschil te maken als ze kopen tussen een zaak en particulier en zo ook het "risico" echt wel goed kunnen inschatten. Ik hoor nl vaak meer van missers van bedrijven die verkocht worden dan van ne particulier die zijn brommert met liefde vertroedeld heeft en aan de man brengt. 8)

zoals al gezegd: leuk bovag verkooppraatje imo  :yes6rs:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

karz

sometimes the same is different, but mostly it's the same.

B-Witch

Tsja vond het ook een wazig bericht.
(hebben we weer wat te discussieren hier nietwaar?)
Een ding vind ik wel waar, de particulier vraagt maar wat, maar goed je betaald een vraagprijs toch nooit, die sites zijn er toch voor om te handelen, en af te dingen.
Dat is het spelletje, dus als de Bovag afgaat op vraagprijzen, ja dan kan hun verhaal wel kloppen, dan is het gewoon bull wat ze hebben onderzocht.... :wink:
You may own the bike, but the bike possesses you.

Mounty

Als particuliere verkoper tel je de dagwaarde + de extra's die je eropgezet hebt ook mee..De garage's tellen alleen in dagwaarde..
Die ervaring heb ik althans met auto's...zal met motoren ook wel zo zijn..
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

karz

Citaat van: "FZ_Ron"Als particuliere verkoper tel je de dagwaarde + de extra's die je eropgezet hebt ook mee..De garage's tellen alleen in dagwaarde..
Die ervaring heb ik althans met auto's...zal met motoren ook wel zo zijn..

Bij inruil ja :yes6rs:  Bij verkoop tellen de opties ineens wel weer mee.

Moest ik iets te koop zetten dan keek ik ff op marktplaats wat vergelijkbare troep kost en ga daar concurrerend tussen zitten.
BIj motoren vind ik dat de dealerprijzen toch meestal wat hoger zitten. Vaak wil met inruil marge. Het loont zich echt om te vragen naar de prijs zonder inruil.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.