geschiedenis les

Gestart door DeWitte, 16 maart, 2007, 21:19:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

DeWitte

de R32; de 1e dwarsgeplaatste boXer met cardan 8)



BMW R32 Historie heel mooi filmke

Ik geef het stokje door aan laten we zeggen :wink:  Suzuki-piloten om dit topic aan te vullen met de historie van Suzuki;
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

WhomBom

de Firma Suzuki werd in 1909 opgericht door Michio Suzuki



In het plaatsje Hamamatsu, gelegen aan de kust, maakten zij.... weefgetouwen  :roll:
en hoewel het Suzuki voor de wind ging in de weefgetouwen business, besloten ze in 1937 om hun werkzaamheden uit te breiden; ze gingen auto's maken. In 1939 hadden ze een paar prototype's klaar, aangedreven door een watergekoelde viercilinder motor van 800cc, in die tijd heel vooruitstrevend.
Toen brak de tweede wereld oorlog uit, en de productie van de autotjes kwam stil te liggen, na de oorlog begon Suzuki weer met hun weefgetouwen, dit ging erg goed, tot de markt in 1951 in mekaar klapte.

Aangezien de vraag naar goedkope betrouwbare vormen van vervoer zo vlak na de oorlog erg hoog was kwam Suzuki op het idee om motorfietsen te gaan maken... de eerste was de "Power free", een fiets met een 36cc tweetakt motor, die in 1952 voor het eerst het licht zag.


waarmee je op alleen de motor, alleen de trappers of een combo van beiden rond kon tuffen....  

Een jaar later won Suzuki al hun eerste race; de mount Fuji hill climb, waaraan ze meededen met hun 60cc "Diamond Free"

weer een jaar later, in 1954 veranderde het bedrijf zijn naam in "Suzuki Motor Co., Ltd. "
en voor veeeele veeele jaren te komen zou het bedrijf erg vooruitstrevend en vernieuwend blijven  :wink:


beter goed gejat, dan slecht zelf verzonnen van; http://www.koups.com/sales/suzuki/history/suzukihistory.htm
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

Mounty

Geschiedenis van het bedrijf Yamaha
Van Wikipedia

Het Yamaha concern vindt zijn oorsprong in 1887, toen Torakusu Yamaha (1851-1916) begon met het bouwen van reed organ instrumenten. In 1897 richtte Yamaha met enkele anderen de Nippon Gakki Co., Ltd (Japanse muziekinstrumenten onderneming) op. Vanaf 1900 bouwden ze ook piano's. In 1922 begonnen ze met de productie van grammofoons, in 1932 met pijporgels en in 1942 met het bouwen van gitaren.

Specialistische kennis van productiemethoden, kunststoffen en metaallegeringen wordt gebruikt om het productassortiment steeds verder uit te breiden. Het productskala wordt in de 1961-1966 uitgebreid met bogen voor het boogschieten, ski's , blaasinstrumenten, trommels, en gitaren. Zo omstreeks 1970 begint Yamaha Hifi apparatuur en halfgeleiderchips te produceren. Luidsprekers, synthesizers, audio-mixers, tennis rackets, meubels, keyboards, golf clubs, en zelfs een elektrische viool.

In 1987 wordt de naam officieel gewijzigd in Yamaha Corporation.

Yamaha Motor Corporation

Na de Tweede Wereldoorlog besloot de toenmalige president van het bedrijf, Gen-ichi Kawakami, om motorfietsen te gaan bouwen. Het eerste model, de YA-1, werd geproduceerd vanaf 1954. In dat eerste jaar werden er 125 van gemaakt. Op 1 juli 1955 werd de Yamaha Motor Co. Ltd opgericht. Yamaha Motor Company werd een zelfstandig bedrijf, waarvan de aandelen wel gedeeltelijk in handen waren van het Yamaha concern, tot 2001, toen Yamaha Corporation zijn laatste aandelen in de Yamaha Motor Corporation aan Toyota verkocht.
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Mounty

En de eerste motor de YA-1:


De Yamaha YA-1 uit 1955 was de zoveelste kopie van de DKW RT 125, maar ook Yamaha's allereerste motorfiets
Bron wikipedia
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Steefke™

Husqvarna
Husqvarna Vapenfabriks AB, later Husqvarna Motorcyklar AB, Huskvarna (1903-heden). Zweedse wapen- en rijwielfabriek (anno 1689!), die in 1903 haar eerste motorfietsen bouwde met NSU-, FN- en Moto-Rêve inbouwmotoren.

Lange tijd werden alleen inbouwblokken gebruikt, in 1919 werd de eerste volledige Husqvarna gebouwd (Model 150). Desondanks werden ook na deze tijd JAP-blokken toegepast. De eigen 546- en 996 cc V-twins hadden in de twintiger jaren een goede naam.

Na de Tweede Wereldoorlog maakte Husqvarna naam in de motorcross, vooral nadat Torsten "Totte" Hallman in de jaren zestig vier keer wereldkampioen werd. Indertijd werden de Albin-blokken van Nils Hedlund gebruikt. In 1986 werd de motorfietstak van Husqvarna verkocht aan het Italiaanse Cagiva, waarna de merknaam enige tijd werd vervangen door Cagiva (alleen de enduromachines bleven Husqvarna heten).

Sinds 1992 wordt ook in de cross deze merknaam weer gebruikt. Bij de overname door Cagiva gingen enkele werknemers zelf crossers en enduro's bouwen onder de naam Husaberg. Rond 2003 werd Husqvarna weer (deels) Zweeds eigendom door een financiële injectie door Electrolux.



Husqvarna Model 180 (546 cc) 1926

Bron: wikipedia
Smells like rubber

DeWitte

rondje Francorchamps op ne oldtime-brommert de NSU-Sportmax 8) let niet op de toerenteller: dan wor je nl zeeziek :roll:

8)

http://www.youtube.com/watch?v=l9giKQBuSEU

zo ene dus 8)

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Road Racing Tonnie

Ben vandaag bij de oud coureur uit de zestiger jaren, en kampioen, Ad Kremers in Mill geweest, en het was darr toppie, kom ik nog op terug.
Ad is jaren met een Matchless G45 op de pistes geweest, en aan die motor zat iets unieks, wie het weet verdient eeuwige roem.
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

QuattroFrits

Voorwielaandrijving.  :oops:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

Road Racing Tonnie

Citaat van: QuattroFrits op 28 februari, 2008, 18:17:08
Voorwielaandrijving.  :oops:
Helaas dat was het niet, het heeft wel met voorwiel te maken :yes6rs:
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

Motzippaldy

Schijf en trommelrem tegelijk op voorwiel  :-X
Proud on the South  

Road Racing Tonnie

Citaat van: Motzippaldy op 28 februari, 2008, 20:17:07
Schijf en trommelrem tegelijk op voorwiel  :-X

Helemaal correct, echt uniek, schijfrem is 100 % eigenbouw.
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

Steefke™

#11
een klein stukje historie over de Matchless

Matchless is een zeer beroemd Engels motorfietsmerk, dat aanvankelijk (vanaf 1902) motorblokken van andere merken toepaste, zoals De Dion-Bouton, MMC, MAG en JAP.


Matchless 2-speed 1000 cc 1913

De oprichters waren Charlie en Harry Collier, die in hun tijd zeer beroemde motorcoureurs waren. Harry won in 1907 op Matchless de allereerste TT van Man en Charlie volgde twee jaar later.

In de jaren twintig bouwde Matchless al zeer vooruitstrevende motorblokken, in 1923 zelfs al een OHC model. In de jaren dertig leverde Matchless aan merken als Coventry-Eagle, OEC, Brough Superior, Morgan en Calthorpe.


Matchless T3 500cc 1927

In 1931 werd het merk AJS overgenomen, in 1937 (bij het ontstaan van AMC) kwam er het merk Sunbeam bij, dat echter aan BSA doorverkocht werd.

Na de oorlog werden James, Francis-Barnett, Indian en Norton aan het AMC-concern toegevoegd. In deze tijd leken Matchless- en AJS-modellen veel op elkaar.


Matchless G15 CSR (750 cc) uit 1968


Eind jaren zestig werd het merk door voormalig coureur Dennis Poore (Manganeze Bronze Holdings) gekocht. Poore was al eigenaar van Villiers. Kort daarop verdween de naam Matchless, hoewel in 1987 nog een 500 cc eencilinder met Rotax-blok werd uitgebracht.
Smells like rubber