Hoofdmenu

Neckbrace

Gestart door suzuki-girl, 18 november, 2006, 14:16:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

B-Witch

BMW introduceert het Neck Brace System



BMW komt met een nieuw systeem dat de nek van motorrijders beschermd. Dit Neck Brace System zal volgend jaar door BMW op de markt gebracht worden.

Het nieuwe systeem werd ontworpen in samenwerking met KTM en een team van specialisten, waaronder bio-mechanici, chirurgen en de Zuid-Afrikaanse fysiotherapeut Chris Leatt. Met dit systeem moet het risico op nekletsel bij een ongeluk met de motor verkleind worden.

Het Neck Brace System bestaat uit de materialen karbon, kevlar en een soort met glasvezel versterkt plastic bedekt met een zachte laag. Het systeem wordt op dezelfde manier gedragen als een brace (de witte nekbeugels die men bij ongelukken vaak uit voorzorg aanbrengen bij het vervoeren van slachtoffers). De brace sluit niet vast aan op de helm zodat de bewegingsvrijheid van het hoofd van de drager niet verstoord wordt.

De prijs van BMW's Neck Brace System is nog niet bekend

bron: motormagazine
You may own the bike, but the bike possesses you.

WhomBom

img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

DeWitte

schijnt echt op de markt te komen zie dit bericht uit april :wink:

CiteerPassieve protectie technologie wordt vandaag de dag veel intensiever toegepast. Zeer doeltreffende protectoren vinden hun weg in meer en meer motorkleding en tot nu toe bleek dat de nek het enige lichaamsdeel was waarvoor nog geen doeltreffende oplossing op de markt verkrijgbaar was. Desondanks dat kwetsuren aan de nek slechts in zeer beperkte mate voorkomen zijn ze meestal zeer ernstig van aard wanneer je ermee te maken krijgt. Volgens studies zijn de meest voorkomende problemen aan de nek te wijten aan ongevallen waarbij het hoofd een harde slag te verwerken krijgt - volgens de cijfers in 60% van de ongevallen met een spin tot gevolg - in de voorwaartse, achterwaartse of zijdelingse richting. Een tweede veel voorkomend probleem is het samendrukken van de ruggewervels en nekwervels door de druk van de helm tijdens de impact van het ongeval.



BMW - gekend voor zijn continu research in innovatieve veiligheidsoplossingen - bundelde in 2005 de krachten met de sportdevisie van KTM in Oostenrijk en met de Afrikaanse biomedische specialist, dokter Chris Leatt. Het doel: de ontwikkeling van een degelijke nekbescherming om de kwetsuren aan de nekwervels te verminderen of eventueel uit te sluiten bij gebeurlijke ongevallen.

Na langdurige en doorgedreven testen presenteert BMW nu in 2007 een nieuw 'nek protectie systeem' dat als revolutionair wordt omschreven in de wereld en de industrie van de motorkledij. Het systeem wordt toegevoegd aan het BMW Motorrad C.A.R.E. programma. Het 'nek protectie systeem' zorgt ervoor dat het hoofd gestabiliseerd wordt wanneer er krachten op komen te staan om zo uiteindelijk de nekwervels te beschermen tegen kwetsuren. Dit doel wordt bereikt door de toepassing van volgende zaken:

Impact absorberende materialen.
Hoge flexibele individuele componenten.
Gebruik van beweegbare onderdelen met een grote frictie weerstand en energie absorberende materialen.
Gecontroleerde breuklijnen die systematisch krachten verwerken.

Een bijkomend voordeel is het verminderd risico op sleutelbeen fracturen door de impact van de rand van de helm tijdens een val. Het harnas bestaat uit lichtgewicht materialen die een grote weerstand weten te bieden zoals carbon en kevlar. Desalniettemin geeft BMW toe dat bij het dragen van het protectie harnas de vrijheid van het hoofd ietwat belemmert wordt. Maar tegelijkertijd garandeert de Duitse motorfabrikant dat het dragen van dit harnas zeker niet afdoet aan de rijervaring en dat het hoofd nog steeds in alle richtingen vlot kan worden bewogen. Het harnas kan onder de andere kledij gedragen worden en is met één hand aan te brengen of te verwijderen. Origineel was het systeem ontworpen voor de motorsport en motorracerij in het algemeen. Een aantal professionele piloten gebruikten het harnas in de Parijs-Dakar wedstrijd van 2006 en ook stuntrijder Chris Pfeiffer draagt het tijdens zijn optredens.

Het systeem is verkrijgbaar in twee maten, voor kinderen van 5 tot 16 jaar of voor personen met een klein en smal gestalte, en een groter exemplaar voor volwassen motorrijders. Het gebruik van een integraalhelm in combinatie met het harnas wordt aanbevolen maar de fabrikant verzekert dat ook jethelmen beslist in combinatie met het harnas kunnen gedragen worden. Prijzen en verkrijgbaarheid zijn ons tot hiertoe niet bekend.



bron pvdk.be bmw portal
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

QuattroFrits

:roll: Nu de prijzen nog. :roll:

:oops: Onbetaalbaar ???  :oops:

:lol:  Of toch betaalbaar.  :lol:

Goede helm kost ongeveer 450 euro en dan moet dat er nog bijkomen. :cry:

Ik wacht wel af. :wink:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

Joepie1958

Binnenkort komen ze ook met losse gipsdelen die je al van te voren om je been kunt doen, als je poot dan breekt kun je zo door naar huis,........ wel je krukken niet vergeten :oops:  :oops:


Doe mij maar een air-bag jas, of toch maar liever thuis op de bank blijven zitten en hopen dat dat vliegtuig bij de buren naar binnen vliegt :cum:
Motorrijden? Je moet maar gek zijn
Lid van de B.T.A.

Bianca

Citaat van: "Joepie1958"Doe mij maar een air-bag jas, of toch maar liever thuis op de bank blijven zitten en hopen dat dat vliegtuig bij de buren naar binnen vliegt :cum:

:)}

@Nippon

Citaat van: "QuattroFrits":roll: Nu de prijzen nog. :roll:

:oops: Onbetaalbaar ???  :oops:

:lol:  Of toch betaalbaar.  :lol:

Goede helm kost ongeveer 450 euro en dan moet dat er nog bijkomen. :cry:

Ik wacht wel af. :wink:

:shock:

wat koop je daarna  :!:

'n tock  :rofl:

QuattroFrits

Citaat van: "BoxerQ"
Citaat van: "QuattroFrits":roll: Nu de prijzen nog. :roll:

:oops: Onbetaalbaar ???  :oops:

:lol:  Of toch betaalbaar.  :lol:

Goede helm kost ongeveer 450 euro en dan moet dat er nog bijkomen. :cry:

Ik wacht wel af. :wink:

:shock:

wat koop je daarna  :!:

'n tock  :rofl:

Een tweede hands rolkooi van een bmw C1 met aan iedere kant een kevlar schuifpui.  :twisted:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.