double dutch of clutch?

Gestart door DeWitte, 30 juni, 2007, 13:37:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

zit nu die moto-gp te kieken en zie die mannen vaak de koppeling 2-3x achter elkaar in knijpen? Double clutch-en die nou of schakelen ze elke x 1 ???
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Herr Tod

Is dat double clutch gebeuren niet alleen bij auto's, als je in 1 keer van de 6 naar de 2 gaat of zo?
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


DeWitte

Citaat van: "Herr Tod"Is dat double clutch gebeuren niet alleen bij auto's, als je in 1 keer van de 6 naar de 2 gaat of zo?

double clutchen doe je "normaal" (bijv. bij oldtimers en vroegah bij tractoren en vrachtwagens) indien een versnellingsbak niet gesynchroniseerd is/was. bij de motor schakel je toch wel eens meer dan 1 versnelling in 1 keer terug??

bij de moto gp zie je dat ze vaker (bij het terugschakelen vlgs mij) de koppeling meerdere malen achter elkaar in trekken? Wie weet de ware reden ervoor??
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Busaberke

Citaat van: "Dwars"bij de moto gp zie je dat ze vaker (bij het terugschakelen vlgs mij) de koppeling meerdere malen achter elkaar in trekken? Wie weet de ware reden ervoor??

Dat is idd bij het terugchakelen.
Om bijhet hard remmen/terugschakelen tóch nog de remmende werking van het motorblok te benutten moeten ze in elke versnelling telkens de koppeling ff lossen.
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Hakinnen

Citaat van: "Busaberke"
Citaat van: "Dwars"bij de moto gp zie je dat ze vaker (bij het terugschakelen vlgs mij) de koppeling meerdere malen achter elkaar in trekken? Wie weet de ware reden ervoor??

Dat is idd bij het terugchakelen.
Om bijhet hard remmen/terugschakelen tóch nog de remmende werking van het motorblok te benutten moeten ze in elke versnelling telkens de koppeling ff lossen.

hmmm

Lijkt me niet persé..

of je nu 1 x de hendel inknijpt als je twee of drie gangen terugschakelt..of dat je 2 of 3 keer apart de hendel inknijpt...en terugschakelt..de werking van de "motorrem" in de versnelling naarwaar je terugschakelt is uiteindelijk gelijk.

bovendien ..motorrem..veel motorrem zullen die fietsen niet hebben want ze zijn allen uitgerust met mega slipperclutchen..

Je ziet ze idd..bij iedere keer terugschaken steeds voor iedere versnelling apart de hendel inknijpen en lossen..

geen idee waarom..wellicht vereisen de koppelingen of versnellingsbakken waar ze mee rijden zo'n patroon?  of wellicht is het toevallig net de coureur op de camera motor die het toevallig uit gewoonte doet?

geen idee verder ..

:wink:

DeWitte

zijn die bakken wel volledig gesynchroniseerd? domme vraag wellicht....
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Steefke™

ik weet dat ze in de rally gebruikmaken van versnellingsbakken met rechte vertanding waarbij ook een soort dubbelklutsen techniek gebruikt wordt mss is dat bij deze versnellingsbakken ook.
Smells like rubber

Hakinnen

ze zullen niet hoeven dubbel-clutchen..

volgens mij hoeven ze die hele koppeling niet eens aan te raken bij het opschakelen en kunnen ze gewoon zonder het gas dicht te maken en zonder koppeling opschakelen dmv "quickshifters"..

half ONK rijdt zelfs met quickshifters op de fiets..niks nieuws..en de motogp is natuurlijk heeeeeeeeeeeel wat geavanceerder..

waarom ze bij terugschakelen dan meerdere malen de hendel intrekken op die motoGP fietsen?

geen idee?  ik weet het niet..goeie vraag..

wellicht is het wel zo dat de coureur die de camera aan boord had dat gewoon "uit gewoonte doet"?

Joepie1958

Citeerin de rally gebruikmaken van versnellingsbakken met rechte vertanding
Dat heb ik vroeger in m'n Alfetta GTV gehad (rally-auto), maar dubbel koppelen was niet nodig, alleen maakt zo'n bak een tering-herrie en voor gewoon gebruik niet zo leuk (zingende wielen)
Motorrijden? Je moet maar gek zijn
Lid van de B.T.A.

SuzukiLimburg

Het schijnt dat de meesten met koppeling terugschakelen, er zijn er echter enkelen die het zonder koppeling doen.
De reden waarom de meeste de koppeling (even) gebruiken heeft te maken met de spanning op de ketting. Hier word anders te hard aan getrokken.

Dit heb ik tenminste op een ander motor forum gelezen.
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

Steefke™

Citaat van: "Joepie1958"
Dat heb ik vroeger in m'n Alfetta GTV gehad

welk bouwjaar :?:  ik heb er ook een gehad de mijne was van 79 met chrome bumpers.
Smells like rubber

Joepie1958

1976 8) uiteraard met chromen bumper en navenant het gebruik met aluminium 100ltr tank van het Alfa racing team of een zelfgemaakte 30 ltr tank tegen de achterbank :lol:
Motorrijden? Je moet maar gek zijn
Lid van de B.T.A.

@Nippon

Citaat van: "Joepie1958"1976 8) uiteraard met chromen bumper en navenant het gebruik met aluminium 100ltr tank van het Alfa racing team of een zelfgemaakte 30 ltr tank tegen de achterbank :lol:


als je dit anno 2007 doet  :!: dan wordt je thuis al afgeluisterd  :lol:

Joepie1958

Motorrijden? Je moet maar gek zijn
Lid van de B.T.A.