Hoofdmenu

MFL motokwis

Gestart door DeWitte, 29 september, 2005, 13:35:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WhomBom

wat tik je in als zoek criteria?
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

Schmetzke

Citaat van: "WhomBom"wat tik je in als zoek criteria?

Komop hey... over welke motor gaat het, en waar heb ik het steeds over...

Tik dat in en ga lezen  :!:

WhomBom

hij was watergekoeld! de oudere modellen waren luchtgekoeld..... heeft alleen niks met de olie te maken  :?


kzie net dat ie dry-sump is, was dat het?
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

Mounty

ik was nog eens naar de foto's aan het kijken...de hele reeks na mijn antwoord ( watergekoelde 4tact 1 cylinder..) maar als ik de uitlaat bekijk...heeft de cylinder twee uitlaatspruiten...een een cylinder met twee uitlaatspruitstukken ?? of stiekem een tweecylinder in lijn ?
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Mounty

Citaat van: "Schmetzke"













Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Schmetzke

:cry:  :cry:  :cry:  :cry:  :cry:

@ G
Watergekoeld en drysump zijn beiden al genoemd. Dit is niet waar het om gaat.... Het heeft wel met de uitvoering v/d drysump te maken..

@ Ron
De XR650 heeft 4 kleppen, waarvan 2 in- en 2 uitlaatkleppen. Per uitlaatklep heeft hij een aparte uitlaatbocht. Dit wordt gedaan omdat er simpelweg geen ruimte is om de kanalen in de kop bij elkaar te laten komen.

Maar ook dat is niet echt het antwoord....  :cry:

DeWitte

maak er een eind aan zou ik zeggen en verzin een nieuwe vraag :wink:

voorstel: denk dat er sowieso ietwat eenvoudigere/algemenere vragen moeten hebben zodat we niet te lang staan bij een vraag; maakt het imo intressanter?? :D
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Schmetzke

Goed, ik zal het even uitleggen.

Het geheim zit hem in het carter van het motorblok. De XR650r en CRF450r hebben een gescheiden smeersysteem voor motor en bak. Ze hebben dus een gescheiden carter, net zoals bij een tweetakt. Het doel hiervan is, om zo weing mogelijk olie bij de krukas te hebben. Het voordeel hiervan is dat de pompverliezen onder de zuiger drastisch afnemen. Iedere keer als de zuiger omhoog en omlaag gaat moeten er immers olie en oliedampen verplaatst worden. Bovendien wordt de motorolie die gebruikt wordt voor de smering van de UniCam, zuiger en krukas(lagers) niet vervuild door de koppeling. Dit geeft dus meteen een zeer schone smering van het blok.
De CRF heeft slechts 400 cc olie nodig voor de smering van de motor, en slechts 650 cc voor de smering van de versnellingsbak (oliebad).

Het blok van de XR650r onderscheid zich van de CRF450r door de manier van het koelen v/d olie. De XR650r maakt gebruik van een dry-sump smeersysteem. Hierdoor kan het systeem niet volledig gescheiden blijven. De olie die gebruikt wordt voor de smering van het blok, wordt bij de Xr650r ook gebruikt voor de smering van de bak.
De XR650 heeft onder in het carter een "one-way-reed-valve" ofwel een membraam met éénrichtingsverkeer. Steeds als de zuiger naar onder gaat wordt de gebruikte olie die dan onderin het carter ligt door de zuiger verpompt naar de versnellingsbak. Van daaruit wordt de olie door een 1e oliepomp verpompt naar het frame welke als oliereservoir dient. Hier zal de olie drastisch afkoelen door de rijwind. Vervolgens wordt de olie weer naar het blok gepompt door een andere 2e oliepomp. Deze pompt de olie zowel naar krukas en nokkenas als naar de versnellingsbakassen.

De eer aan Tonnie voor de volgende vraag, omdat hij zich toch wel de meeste moeite heeft gedaan om mijn vraag te beantwoorden.  :D  :wink:

Road Racing Tonnie

Met dank aan Schmetzke, mag ik de volgende vraag stellen, en tja, en waar zal die over gaan :lol:

Hoe heet de succesvolle Duitse wegracezijspancoureur, die jarenlang met zijn BMW op de Int Nat renpistes heeft vertoefd, en dit met een kunstbeen deed, nadat hij zijn solo racecarriere moest beeindigen, daar hij met zijn motor op de terugweg naar huis, bovenop een personenauto knalde.
Tip: Hij is altijd vrijgezel gebleven, en had een zeer mooi motormuseum opgebouwd, in zijn woonplaats, en dit ondergebracht in een verbouwd kerkje.
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

Mounty

Heinz Luthringshauser

CiteerHeinz Luthringshauser (21.01.1931 – 05.09.1997) war 1970 Deutscher Meister in der Seitenwagenklasse 500ccm, 1972 Vize-Weltmeister und 1974 Sieger der Tourist Trophy (TT), dem härtesten Straßenrennen der Welt auf der Isle of Man.

Das von ihm 1980 gegründete und seither persönlich von ihm geführte Motorrad Museum ist Ausdruck seiner ein Leben lang ungeminderten Begeisterung für den Motorsport, um den er sich selbst durch seine herausragenden Leistungen und seine stets mit Fair Play errungenen Erfolge so verdient gemacht hat. Ihm gebühren Dank und Anerkennung ebenso für sein sportliches Vorbild wie für sein Engagement für die Erhaltung historischer Motorräder.
Heinz Luthringshauser's Idee und sein Lebenswerk werden heute vom Förderkreis des Museums in seinem Sinne weitergeführt, um sein Erbe der Öffentlichkeit zugänglich machen zu können. Zu den jüngsten Aktivitäten des Förderkreises gehörte die, den Originalstil erhaltende, Renovierung der Kirche, in welcher das Motorrad Museum untergebracht ist





:wink:
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Road Racing Tonnie

FZ_Ron, grote klasse, werkelijk voortreffelijk, Heinz was 1 van mijn favorieten, in het zijspanwegrace gebeuren, werkelijk een unieke coureur,
een karaktermens op de piste, maar daarbuiten een zeer innemend persoon, heb hem van dichtbij mogen meemaken, zou best leuk zijn om eens een rit naar wat eens zijn museum was te maken, en dan terug gaan in de tijd, bij zijn BMW combinatie, en de vele andere excoten.

FZ_Ron de beurt is aan jou.
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

Mounty

heel erg ver is het niet om er naar toe te gaan....van hieruit +/- 300 km..van jou uit iets meer.. :)
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Mounty

Een vraagje dan maar....niet te moeilijk denk ik..

Welk brits motormerk heeft maar precies 50 jaar bestaan en door wie werd het opgericht..??
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Road Racing Tonnie

Het antwoord in mijn beleving moet zijn, het merk

Douglas
opgericht door J.F.Barter

Als eerste model was het een 2,5 pk Boxermotor langsliggend
ook bouwde men snelle racemotoren, met klinkende resultaten, met de drivers Babl- Reheis-Parker en niet te vergeten "onze" DRIKUS VEER
Evenzo waren ze succesvol bij de Speedwayrennen
Na de oorlog (1945) ging men v/d langsliggende Boxermotoren, over naar dwarsliggend.
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

@Nippon

Citaat van: "Road Racing Hayabusa"Het antwoord in mijn beleving moet zijn, het merk

Douglas
opgericht door J.F.Barter

Als eerste model was het een 2,5 pk Boxermotor langsliggend
ook bouwde men snelle racemotoren, met klinkende resultaten, met de drivers Babl- Reheis-Parker en niet te vergeten "onze" DRIKUS VEER
Evenzo waren ze succesvol bij de Speedwayrennen
Na de oorlog (1945) ging men v/d langsliggende Boxermotoren, over naar dwarsliggend.

:shock:

'n dwarsligger anno  :wink: 1934