Aprillia 850 Mana (automaat)

Gestart door DeWitte, 21 september, 2007, 05:13:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

DeWitte

Yep ne automaat :yes6rs:



in automobielen ben ik allanger ne grote fan van automaat rijden (superrelaxed)  :cool:
en daarom zou ik met deze brommert echt wel eens een proefrit willen maken.
Hoe zou de snelheidsbeleving zijn? :? als ne uit de kluiten gewassen puch-maxi???? :?

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

B-Witch

#1
Nie alleen automaat dus, je hebt de keuze ;)

CiteerEen volkomen unieke motor is zonder twijfel de NA 850 Mana van Aprilia. En dan bedoelen we niet het uiterlijk, want met alle respect, mij lijkt hij iets teveel op de Brutale van MV Agusta. Wat de motor wel uniek maakt is de techniek achter deze nakedbike, de motor wordt namelijk aangedreven door een 850cc V-motorblok onder 90 graden en een automatische versnellingsbak.

De Mana is een motor waar Aprilia eigenlijk twee motoren in één mee heeft willen maken. Een sportieve motor die meedoet met de snelle jongens, maar ook een motor die praktisch is als het nodig is.

90 graden V
Waarom ineens een 90 graden blok bij Apilia? Er werd gekozen voor deze opzet vanwege het koppel (76,5 Nm @ 5750 tpm, 75 PK @ 7250 tpm) en de krachtafgifte waar deze blokken om bekend staan, twee voordelen die perfect pasten bij het nieuwe versnellingsbak concept.

Versnellingsbak
De berijder van de Mana heeft twee keuzes, je berijdt de motor met volautomatische versnellingsbak met de keuze tussen drie mappings: Sport, Tour en Regen. De CVT transmissie zorgt er dus voor dat je altijd het maximum koppel onder je gashendel hebt met nadruk op acceleratie en gasreactie. Of je kiest voor sequentieel schakelen met zeven versnellingen. Dit systeem is bedienbaar via knoppen op het stuur of via het traditionele schakelpedaal. Je kunt dus eigenlijk alle kanten op, het enige wat je echt zal moeten missen is een koppelingshendel. Je kunt uiteraard schakelen tussen de twee systemen tijdens het rijden.

Frame, vering en remmenwerk
De Mana is uitgerust met een stalen buizenframe wat perfect in samengang met het motorblok is ontwikkeld. Dit frame gaat aan de achterkant over in een aluminium achterbrug die uit één stuk bestaat en plaats biedt aan een zijlings geplaatste schokbreker. Een mooi detail met functie. Door het zijlings plaatsen van de schokbreker kun je de motor aan de achterkant iets compacter maken, en dat komt ten goede aan je wielbasis. Aan de voorkant vinden we twee 43mm upside down voorpoten met radiaal geplaatste vierzuiger remklauwen.

Plek voor je helm

Wat wel een ontzettend slimme zet is van Aprilia is het opbergvak voor je helm. Onder een afsluitbare kap, op de plek waar je normaal de tank verwacht (de tank zit bij de Mana onder de zit), hebben de ontwerpers een speciaal opbergvak voor één helm bedacht. Ideaal natuurlijk als je even in de stad snel iets moet halen. Geen gesjouw meer met een onhandige accessoire onder je arm.

We zijn erg benieuwd hoe de Mana zich op de weg gedraagt, dus als hij beschikbaar is voor een proefrit staan wij vooraan.

bron: fastbike

Specs:

Engine: Aprilia Four stroke longitudinal 90° V twin. Liquid cooling. Single overhead cam with chain drive, four valves per cylinder.
Fuel: Unleaded petrol.
Bore x stroke: 88 x 69 mm
Total displacement: 839.3 cc
Compression ratio: 10-11 : 1
Maximum power at the crank: 55.1 kW (75 HP) at 7250 rpm.
Maximum torque at the crank: 7.79 kgm (76.5 Nm) at 8000 rpm.
Fuel system: Integrated engine management system. Weber Marelli electronic fuel injection with one 38 mm throttle body
Ignition: Digital electronic ignition, with two spark plugs per cylinder, integrated with fuel injection system.
Starting: Electric
Exhaust: Two in one system in 100% stainless steel with three-way catalytic converter and Lambda probe
Generator: 450 W at 6000 rpm.
Lubrication: Dry sump with separate oil reservoir.
Gearbox:


You may own the bike, but the bike possesses you.

Steefke™

Citaat van: Dwars op 21 september, 2007, 05:13:22
als ne uit de kluiten gewassen puch-maxi???? :?

:schater: :rofl:

nie danke gaef mien portie aan fikkie
Smells like rubber

B-Witch

Citaat van: Steefke op 21 september, 2007, 07:51:02
Citaat van: Dwars op 21 september, 2007, 05:13:22
als ne uit de kluiten gewassen puch-maxi???? :?

:schater: :rofl:

nie danke gaef mien portie aan fikkie

Wat ne boer niet kent???  :lol: ;)

Lijkt me raar hoor, niet hoeven te schakelen en als, geen koppeling te hebben.
maar toch kan me in bepaalde omstandigheden er wel wat bij voorstellen.
Zijn bijv ook mensen die om gezondheidsredenen geen "schakelmotor" kunnen rijden, voor deze groep zou dit een heel goed alternatief kunnen zijn ;)
Of gewoon als je elke dag door het drukke stadsverkeer moet.
trouwens had Yamaha ook al niet zo'n systeem???
You may own the bike, but the bike possesses you.

@Nippon

'n automaat  :?

zeer geschikt en een uitkomst voor vrouwen  ;)





krijgen ze geen doffe plek op de schoentjes  :mrgreen:

Road Racing Tonnie

Nieuw is het zeker niet, Moto Guzzi en Husqvarna, hadden lang geleden al zo,n motor.
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

angel

moet eerlijk zeggen,
vind het zo gek nog niet

ik heb namelijk een probleem met mijn linker hand
en bij veel koppel handelingen gaat mijn kracht sterk achteruit
en krijg ik erg veel pijn vandaar dat ik bij langere ritten altijd als duo ga
maar als dit licht stuur zeker een overweging waard

zou zomaar een bmw uitvinding kunnen zijn  :-X

Mounty

Citaat van: angel op 21 september, 2007, 14:32:55
moet eerlijk zeggen,
vind het zo gek nog niet

ik heb namelijk een probleem met mijn linker hand
en bij veel koppel handelingen gaat mijn kracht sterk achteruit
en krijg ik erg veel pijn

heb ik ook vaak last van, zeker bij een iets langer ritje en niet genoeg pauze..(roken is toch ergens goed voor...pak je wel ff je pauze.. :yes6rs:) een automaat zou een oplossing kunnen zijn,
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

@Nippon

Citaat van: FZ_Ron op 21 september, 2007, 22:32:50
Citaat van: angel op 21 september, 2007, 14:32:55
moet eerlijk zeggen,
vind het zo gek nog niet

ik heb namelijk een probleem met mijn linker hand
en bij veel koppel handelingen gaat mijn kracht sterk achteruit
en krijg ik erg veel pijn

heb ik ook vaak last van, zeker bij een iets langer ritje en niet genoeg pauze..(roken is toch ergens goed voor...pak je wel ff je pauze.. :yes6rs:) een automaat zou een oplossing kunnen zijn,

Verander de stand van je koppelingshendel een paar graden dat heeft mij al veel geholpen  ;)

en... ben je link of rechtshandig ook daarin is veelal de oorzaak te zoeken  :mrgreen:

angel

Citaat van: BoxerQ op 22 september, 2007, 08:11:44

Verander de stand van je koppelingshendel een paar graden dat heeft mij al veel geholpen  ;)

en... ben je link of rechtshandig ook daarin is veelal de oorzaak te zoeken  :mrgreen:

Bedankt;
we hebben er al van alles aan geprobeerd
(maar ik heb dystrofie in mijn linkerhand en ben linkshanding)
ik heb wel iets gehoord van een koppelings hulp,
dan schijnt dat handeling heel erg licht te gaan
maar heb geen idee wat ik me er bij voor moet stellen
en voor mij is de zit houding ook van belang
zat ik niet op mijn polsen steun

@Nippon

Citaat van: angel op 22 september, 2007, 09:48:00
Citaat van: BoxerQ op 22 september, 2007, 08:11:44

Verander de stand van je koppelingshendel een paar graden dat heeft mij al veel geholpen  ;)

en... ben je link of rechtshandig ook daarin is veelal de oorzaak te zoeken  :mrgreen:

Bedankt;
we hebben er al van alles aan geprobeerd
(maar ik heb dystrofie in mijn linkerhand en ben linkshanding)
ik heb wel iets gehoord van een koppelings hulp,
dan schijnt dat handeling heel erg licht te gaan
maar heb geen idee wat ik me er bij voor moet stellen
en voor mij is de zit houding ook van belang
zat ik niet op mijn polsen steun

ze bedoelen dit Easy Pull Clutch System

Mounty

?? en hoe werkt zoiets ?

stand van de handel hab ik ook al eens aangepast waardoor de polsstand rechter blijft..probleempje blijft.

Die hulp zou mischien wel iets zijn.
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

@Nippon


Desmo-devil

Automaat op een motor ? Ik vraag me af hoe het afremmen op de motor dan gaat ?
Het ultieme twin gevoel, voor een bocht terugschakelen,  vol afremmen op de motor en in de bocht weer vol het gas erop
lijkt me niet mogelijk met een automaat.