Benzine, schpriet

Gestart door DeWitte, 23 oktober, 2007, 18:25:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

CiteerOverheid ontvangt 61,5 % Accijnzen, heffingen en btw op brandstoffen.

Dat de overheid flink verdient aan de brandstofhonger van Nederlanders, is een bekend gegeven. Weinig mensen weten echter dat 61,5 procent van de verkoopprijs van een liter benzine in de schatkist verdwijnt. En dat dit percentage de komende anderhalf jaar nog omhoog gaat naar 62,9 procent.

De Bovag heeft dat op verzoek van het ANP becijferd op basis van eigen gegevens en informatie van het ministerie van Financiën. De accijnzen, heffingen en btw op diesel liggen iets lager. Op dit moment gaat 50,7 procent van de dieselprijs naar het Rijk. Per 1 januari 2009 ligt dit percentage op 53,6.

De belastingplannen van het kabinet voorzien in een aantal nieuwe lastenverzwaringen. De btw gaat omhoog van 19 naar 20 procent, per 1 juli volgend jaar gaat de accijns op diesel met drie eurocent per liter omhoog en dan is er nog de jaarlijkse prijsindexatie.

"We roepen het al jaren, maar daarmee is het nog niet minder waar: de auto is de melkkoe van het Rijk'', vindt Bovag-directeur Koos Burgman. "In de afgelopen decennia blijven de investeringen in infrastructuur steeds fors achter bij de inkomsten die het Rijk heeft uit automobiliteit. Men geeft dat geld liever uit aan andere zaken, die niets te maken hebben met het oplossen van het bereikbaarheidsprobleem.''

De brandstofprijzen stegen deze week naar nieuwe recordhoogten. Zo ligt de prijs voor een liter diesel inmiddels boven de 1,13 euro. Vervelend voor de automobilist, kassa voor minister Wouter Bos van Financiën. Die ontvangt per liter diesel omgerekend 57 eurocent.

Dit jaar dragen Nederlanders via accijnzen en btw op diesel, benzine en lpg alleen al 8,7 miljard euro bij aan de inkomsten van het Rijk. Maar daar blijft het niet bij. Automobilisten en transportondernemingen vullen de schatkist ook nog met aanschafbelasting voor nieuwe auto's (bpm), motorrijtuigenbelasting, het eurovignet (vrachtwagens) en btw over nieuwe en gebruikte auto's, autoverhuur, verkeersopleidingen (vrachtwagens) en reparatie en onderhoud. Bij elkaar opgeteld haalt het Rijk dit jaar 17,2 miljard euro binnen aan verkeersbelastingen.

Daar staat 5,8 miljard aan investeringen in asfalt en spoor tegenover. "De prijs-kwaliteitverhouding is al jaren zoek'', aldus Burgman. "Het snelwegennet is in de kern nog vrijwel hetzelfde als in de jaren '60-'70 van de vorige eeuw. Hier en daar zijn er wat extra rijbanen aangelegd, maar op veel plekken heb je slechts twee keer drie of zelfs twee keer twee rijbanen, zoals op de A4 bij Leiderdorp.''

Burgman pleit ervoor dat de overheid de inkomsten uit automobiliteit voortaan alleen nog gebruikt voor het verbeteren van de bereikbaarheid van Nederland. "En dan gaat het echt niet uitsluitend om extra asfalt'', benadrukt de Bovag-voorman. "Er moeten ook miljarden worden geïnvesteerd in extra spoor en treinen. Als dat niet gebeurt, kan Nederland verworden tot een achtergebleven uithoek van Europa. Elders wordt namelijk wél fors geïnvesteerd in bereikbaarheid.''

Bron:BOVAG
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

DeWitte

CiteerBenzine langs snelwegen 12 ct te duur

Opwinding na rapport van de NMA: De benzineprijs van pompstations langs snelwegen kan ruim 12 cent per liter goekoper. Door meer concurrentie af te dwingen tussen benzinestations langs de grote wegen wil het CDA een einde maken aan de 'uitbuiting van automobilisten' door de grote oliemaatschappijen. 'De grote merken maken misbruik van hun machtspositie,' zegt CDA-Kamerlid Jan ten Hoopen. Het CDA heeft een zevenpuntenplan opgesteld, dat waarschijnlijk wordt ondersteund door een meerderheid in de Tweede Kamer.

bron: AD 
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

B-Witch

Mss dan toch de accijnzen dan maar eens verlagen???

Net doen of de grote benzineboeren de schuld hebben, terwijl we meer aan accijnzen betalen dan aan winst van de Esso en Shell en consorten :? :?
You may own the bike, but the bike possesses you.

Joepie1958

Ik wil belasting-ambtenaar worden, wij pomp-boern :mrgreen: halen meer geld binnen voor ons algeheel welzijn :yes6rs: dan voor de baas, de maatschappij en alle andere die hun boterham moeten verdienen met die stinkzooi waar gelukkig onze heilige koe zo lekker op loopt :oops:
En die 12 ct teveel op de snelweg................... daar vangen onze vrienden van Rijkswaterstaat weer hun deel van, ze heffen namelijk hun huur voor de grond over het aantal liters dat verkocht wordt :shock:
En die veilingen............. bull-shit, zet geen zoden aan de dijk, zou je al zo'n station kunnen kopen......... dan zit je toch weer aan r.w.s vast, want zij willen hun deel van de omzet, terwijl je die tonnen die je moet investeren er binnen 15 jaar uit moet hebben, want dan is er weer een nieuwe veiling :thatsgay:
Motorrijden? Je moet maar gek zijn
Lid van de B.T.A.