1 v/d ca 2500 ooit bestaande motormerken

Gestart door Road Racing Tonnie, 07 november, 2007, 20:58:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Road Racing Tonnie

Zal zo regelmatig eens een motormerk uit de ca 2500 voor het voetlicht halen, die ooit bestaan hebben.
Te beginnen met het eens beroemde Italiaanse merk.

***************************FRERA*************************************
Opgericht in 1906 te Tradate.
men is begonnen met het bouwen van 300 en 550 cc 1 cil motoren, en een heuse 800cc V twin, met zelfs een uitschieter van niet minder dan1150 cc allen viertakt motoren.
maar ze hadden ook een 275 cc tweetakt motor in hun programma.
Als merk hebben ze ook op de Int renpistes grote successen behaald met hun 350 en 500cc viertakt machines.
Coureurs die grote successen hebben behaald waren o.a Vertua-Macchi-Meyer-Fieschi, en dan zullen er nog wel een paar geweest zijn.
Na 1946 hebben ze zich alleen nog bezig gehouden met lichte twee en viertakt motoren, 75-125 en 150 cc
Helaas is midden jaren 50 het motordoek gevallen, en kunnen we ze bijschrijven bij de "Vergane glorie"
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

B-Witch

Geloof dat ik hier maar heel goed ga opletten, je weet maar nooit bij welke kwis dit van pas kan komen :lol:
En nog leerzaam ook, goed idee Tonnie :yes6rs:
You may own the bike, but the bike possesses you.

Road Racing Tonnie

Citaat van: Suzuki-Girl op 07 november, 2007, 21:07:49
Geloof dat ik hier maar heel goed ga opletten, je weet maar nooit bij welke kwis dit van pas kan komen :lol:
En nog leerzaam ook, goed idee Tonnie :yes6rs:

Tja Suzuki-Girl, dan ga ik de vragen uit een ander motor(race) vaatje tappen :lol: :lol:
Hoe heete trouwens de Limburgse coureur ook weer, (Vraag van Zaterdagavond :lol:)
Het motormerken idee kwam van de directeur :lol:
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

B-Witch

Citaat van: Road Racing Hayabusa op 07 november, 2007, 21:15:04
Citaat van: Suzuki-Girl op 07 november, 2007, 21:07:49
Geloof dat ik hier maar heel goed ga opletten, je weet maar nooit bij welke kwis dit van pas kan komen :lol:
En nog leerzaam ook, goed idee Tonnie :yes6rs:

Tja Suzuki-Girl, dan ga ik de vragen uit een ander motor(race) vaatje tappen :lol: :lol:
Hoe heete trouwens de Limburgse coureur ook weer, (Vraag van Zaterdagavond :lol:)
Het motormerken idee kwam van de directeur :lol:

De vragen van Zaterdag waren best pittig hoor, van die limburgse courreur heb ik niet helemaal meegekregen, stond natuurlijk weer onzin uit te kramen (geloof dat Frits het goede antwoord gaf?? :oops:
Maar zoals jij al aangaf, allemaal te lezen op MFL :oops:

Als excuus voor het mega falen op jou vragen: Als de drank is in de man, is de wijsheid in de kan. :lol:

Maarre Directeur ??? :shock:
You may own the bike, but the bike possesses you.

Steefke™

#4
OSSA

Ossa is een historisch merk van motorfietsen.

Macquinaria Cinematografica S.A, Poligno Industrial Zona Franca, Barcelona.

Spaans bedrijf, opgericht door Manuel Giro, die oorspronkelijk filmprojectors produceerde, maar in in 1946 begon met de productie van zowel twee- als viertakten tot 174 cc.

Later concentreerde Ossa zich op sportieve tweetakten van 125 tot 302 cc, vooral terreinmachines. Voor de Amerikaanse markt werd een 488 cc tweetakt onder de naam Yankee gebouwd, alsmede een 250 cc shorttrack racer.

In 1984 ging het bedrijf failliet, maar er werden onder de naam Ossamotos nog motorfietsen gebouwd door een arbeiderscollectief.


Ossa 250 Regolarita Desert 1981

Smells like rubber

Road Racing Tonnie

Bij de naam Ossa, komt er direct een naam bovendrijven, zijnde de fabelachtige coureur Santiago Herrero, die met deze 1 cil tweetakt racer, het de Japanse Multies heel erg moeilijk maakte, helaas is hij in 1970 verongelukt tijdens de races op Man, een heel groot verlies voor de motorsport. :cry: :cry:

Santiago

R.I.P
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

Road Racing Tonnie

We steken het kanaal over, en gaan een eens beroemd merk, weer in de schijnwerpers zetten.

*****************Grindlay- Peerless******************

In 1918 begonnen met het bouwen van zijspannen, wat tot 1923 heeft geduurt, daarna het roer omgegooit, en is men begonnen met het bouwen van motoren, men heeft altijd gebruikt gemaakt van inbouwmotoren, zijnde JAP 1 cil Bar en Stroud  1000cc Vtwins, Villiers en niet te vergeten de beroemde Rudge Phyton motoren.
Het aanbod aan motoren in div klassen was dan ook, rijkelijk voorhanden
Het waren schitterende mooie afgewerkte motoren, die in zeer hoog aanzien stonden.
Beroemde fabriekscoureur was Bill Lacey, die in 1928 het werelduurrecord op zijn naam zette, met een gemiddelde snelheid van ruim 160 km p/u, voorwaar een grootse prestatie
Ook een Ned coureur, zijnde De Ridder heeft in Assen vele gevechten geleverd, met zijn Grindlay en Peerless, o.a met de bekende Geert Timmer, de vader van de later Mister TT Jaap Timmer
Helaas is in 1935 het doek gevallen, van dit eens zo beroemde merk.
Kijk naar de foto,s en geniet.
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

Road Racing Tonnie

Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

Schmetzke


Road Racing Tonnie

Citaat van: Schmetzke op 06 december, 2007, 19:16:37
Die goeie ouwe tijd he Tonnie  :woohoo:

Dat waren "ijzeren"mannen op "houten"motoren. :lol:
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

DeWitte

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away