Uitlaat wisselen, opnieuw afstellen ?

Gestart door Herr Tod, 18 februari, 2008, 20:34:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herr Tod

Citaat van: Suzuki-Girl© op 18 februari, 2008, 19:41:47
Trouwens dan heb ik ook eens een uitlaat vraagje
Ik ben ook aan het kijken voor een andere uitlaat.
Nu zeggen sommigen dat je die niet zomaar onder je brommertje kan hangen, maar dat er soms afgesteld moet worden.
Ik vind dat een beetje raar, want is toch meestal het slip on systeem.
Ik zit nl te denken aan een paar Remus of Arrows pijpjes op de GSR, want de orginele achterkant vind ik niet zo mooi, beetje te plastic en door de andere kentekenplaathouder kijk je nu tegen het printje van het achterlicht, en dat ziet niet echt uit.

Hoe zit dat dan nu?
gewoon slip on kopen en erop laten zetten door Mr.Kawa, of toch ff de vakman laten kijken???

(zal wel weer een domme vraag zijn maar who cares?)


Lekker zelf doen, weet je meteen of de verhalen waar zijn of niet. Is echt bij elke uitlaat verschillend.

Ik ga met een permanente lambda sonde in de Bandit rijden en een display met datalogger, dan weet ik precies waar ik aan toe ben. Ik heb te veel kilometers gereden met een onvolledige afstelling, dat is gewoon zonde.


Edit (karz) : topic wat lomp gesplitst ,de quote is de eigenlijke beginpost
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


B-Witch

Is dat dan zo merkbaar??
Bedoel: wat zou ik dan moeten opmerken, en wat is wel en niet goed?
Echt ik heb er geen flauw idee van, ben wat dat betreft behoorlijk A technisch. :oops:
En ik hoor veel tegenstrijdige verhalen, zelfs van de uitlaatboeren die op de motorbeurs waren, waar ik deze vraag ook al gesteld heb.
De een zegt: het moet wel, de ander zegt: moet niet, en dan nog ene die zei: bij de GSR is het niet zomaar ff kwestie van snel omleggen :dunno:
You may own the bike, but the bike possesses you.

DeWitte

ik had de originele uitlaten op de viagradero gemonteerd vorig jaar voor de rdw keuring: thuisgekomen meteen weer de Leo Vince's gemonteerd, buiten het geluid (uiteraard) merk ik aan de motor totaal geen verschil. Komt mss ook doordat een injectiefiets zelfs zijn lucht/brandstofmengsel mixt???? ik weet het niet, maar idd zoals Herr Tod schrijft, uitproberen. Afstellen kan altijd nog achteraf.
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

karz

#3
Het ligt een beetje aan het merk/type brommer.

Bijv.

Bij recente ducs zit electronica aanboord bij een uitlaat die je duc gewoon niet pikt als dingen niet matchen. Dus daar moet een dealer even wat andere software inladen ofzo.

Bij de RSV 1000 gebaseerde modellen van aprilia zit er ook altijd een EPROM bij die je moet wisselen met de originele.

Voor bijna iedere inspuit motorfiets is zowiezo een Powercommander te krijgen waar je dus zelf de mapping kan regelen. Dit kun je via een testbank laten doen, of je download een map die beschikbaar is voor jouw motor + uitlaat en of luchtfilter van het internet en laadt die in je Powercommander.

Als ik al eens de originele flessen op de TLR monteerde ging ik echt niet een andere map in de powercommander laden. Je merkt wel wat verschil, maar na een paar km niet meer. Ik merkte zelfs al verschil met db-killers in de bosjes (liep beter ..).

Sure een goede afstelling is beter, maar dat is misschien nu ook al het geval met je huidige uitlaat ;)

Om dat je motor vrij recent is zou ik even navragen of er ook zo'n software truukje inzit om het bestaansrecht van de dealer wat te waarborgen.

Als dat niet het geval is dan gewoon proberen imo, je motor ontploft echt niet.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Mounty

Ik weet dat bij mijn motor het wel echt merkbaar is welke uitlaat eronder hangt, en dat de Carbs afgesteld moeten worden om eventuele dipjes eruit te krijgen.
Kan er een 4in2 onder zetten waardoor ik in de lagere toeren meer power krijg maar alleen met de juiste instelling van de carbs ook genoeg power in de hogere toeren heb...

Bij de moderne motoren met inspuit zal idd de computer een en ander compenseren..en werken die niet ook met een lambda sonde ?
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Herr Tod

Lang leve de carburateur of de volledig programmeerbare injectie, iets wat daar tussenin zit is leuk voor de meeste maar het is een hel voor iemand die graag knutseld. Een hel voor zijn beurs vooral.

Ik heb de afgelopen 3 jaar, en daarvoor al met de brommer, zo veel geexperimenteerd met verschillende uitlaatsystemen, dempers, luchtfilters, luchtfilterkasten, carburateurs en ga zo maar door. In het begin is het een groot frustratiefeest maar na verloop van tijd krijg je er vanzelf wat gevoel in. Tijdens bepaalde zomeravonden als het op hoogte nog goed warm is maar in de dalen al erg koud is dat verschil goed te merken. Maar terug naar het demper verhaal, ik rij momenteel met een Yoshimura 4-in-1 systeem, middenpijp die bij dit systeem hoort en een Micron demper, simpel ding, gewoon een open buis met gaatjes en voor de rest geen vernauwingen of wat dan ook. Deze heb ik er eens voor de flauwekul op gezet omdat ik de motor met de Yoshimura demper die bij het systeem hoort niet goed afgesteld kreeg, zelfs toen ik heel dicht in de buurt zat had ik het idee dat ik hier en daar minder vermogen had dan voorheen. Ik moest toen rijden met 105 hoofdsproeiers, nadat de Micron er op zat ben ik terug moeten gaan naar 97.5 en kwamen opeens alle paarden weer terug in de stal.

Conclusie, het is een kwestie van geluk en van geduld. Daar zit jij natuurlijk niet op te wachten, jij wilt rijden. Dus zoals Karz al zegt, kopen die handel, proberen en in het ergste geval een powercommander of iets dergelijks kopen en dan komt het wel goed. Haal de demper anders eens helemaal er af en maak een rondje door de straat, dat merk je meteen.
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


Diddl

ik sluit me bij hakki aaan ik weet dat bij een TL de pc moet worden aangepast met andere dem[pers anders loopt hij voor geen meter
Ducati 999 2003
audi A3 1996

I was in hell ring the bell and run away

B-Witch

#7
Power commander en al zeker een K&N filter zitten eigenlijk al in mijn hoofd om tzt ook eens te monteren.
De GSR is gewoon een injectiefiets, dus zou ik dan zoals Dwars zegt de uitlaat moeten kunnen veranderen zonder veel problemen te moeten verwachten ???
Iig ik wil eens gaan zoeken voor een mooi alternatief voor de orginele dempers. (mss al wat te vinden op ebay ofzo)
Weet dus nu dat Laser en Remus de versie voor de GSR hebben aangepast, de demper wat langer gemaakt, zodat hij nog beter past.
Dit zal natuurlijk niks uitmaken, dat snap ik ook nog wel.
En idd ik wil gewoon rijden, met een brommert die gewoon mooi loopt, en als het kan ook nog eens een lekker geluidje produceert (wat zijn wij vrouwen toch makkelijk in die dingen) ;)
Dat ik meer vermogen zou kunnen krijgen is niet belangrijk, dat is voor mij gewoon een bijkomstigheid, want de GSR loopt gewoon goed op het moment.
Zal idd eens navragen van die software, zodat ik van te voren weet waar ik aan begin.
Volgens de heren uitlaatsalesmannen op de beurs wordt er nu hard gewerkt om de meeste systemen ook voor de GSR beschikbaar te krijgen, de spoeling is op het moment nog ietwat dun :?

You may own the bike, but the bike possesses you.

HD4ever

Citaat van: Dwars® op 18 februari, 2008, 20:56:13
ik had de originele uitlaten op de viagradero gemonteerd vorig jaar voor de rdw keuring: thuisgekomen meteen weer de Leo Vince's gemonteerd, buiten het geluid (uiteraard) merk ik aan de motor totaal geen verschil. Komt mss ook doordat een injectiefiets zelfs zijn lucht/brandstofmengsel mixt???? ik weet het niet, maar idd zoals Herr Tod schrijft, uitproberen. Afstellen kan altijd nog achteraf.

Inhoeverre de injectiefiets zelf zijn inspuiting kan aanpassen, is natuurlijk afhankelijk van het aantal sensoren die hij heeft. Ook is de standaard EFI mapping in de chip vaak niet onbeperkt te overschrijven. Voordeel van een Powercommander is dat hij naast de standaard EFI wordt gemonteerd en de curve in elk toerengebied optimaal kan worden aangepast in tegenstelling tot de orginele EFI. Plaats men later de orginele pijpen en luchtfilter terug kan men de Powercommander weer demonteren en werkt alles weer volgens de orginele EFI.
Het beste is om de motor op de testbank te plaatsen en dan de Powercommander in te stellen. Dan weet je zeker dat je de optimale mapping gebruikt. Kost wel iets, maar dan heb je ook iets.  :yes6rs:

Zelf rij ik met een open K&N filter en bijna open Supertrapp pijpen. Ik heb alleen de orginele EFI mapping laten aanpassen. Het loopt echt perfect en je hebt nog eens 10 pk extra.

Hier een voorbeeld van een EFI met zijn onderdelen.

"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

karz

Citaat van: diddl TL-R op 18 februari, 2008, 21:41:15
ik sluit me bij hakki aaan ik weet dat bij een TL de pc moet worden aangepast met andere dem[pers anders loopt hij voor geen meter

:shock:
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Motzippaldy

Citaat van: karz op 19 februari, 2008, 08:46:12
Citaat van: diddl TL-R op 18 februari, 2008, 21:41:15
ik sluit me bij hakki aaan ik weet dat bij een TL de pc moet worden aangepast met andere dem[pers anders loopt hij voor geen meter

:shock:


:laughing49so: :rofl: :rofl:
Proud on the South  

DeWitte

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Steefke™

 :schater: :schater:

Ik zou het machienke op de rollenbank gooien als ik echt het onderste uit de benzinekan zou willen hebben. :yes6rs:
Smells like rubber

Hakinnen

Citaat van: diddl TL-R op 18 februari, 2008, 21:41:15
ik sluit me bij hakki aaan ik weet dat bij een TL de pc moet worden aangepast met andere dem[pers anders loopt hij voor geen meter

???

huh..??

DeWitte

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away