Even een vraagje voor alle MF'ers!!!!!!!!!!!!

Gestart door wally1983, 21 maart, 2008, 11:03:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wally1983

Wie zou het fijn, relax en handig vinden, als er in Maastricht een motorzaak geopend werd???

Voor verkoop en Service??

Graag jullie reacties

Gr. Ramon

Desmo-devil

Ik woon zelf in Maastricht, maar vind het niet echt noodzakelijk. Wat mij betreft zijn er genoeg opties in de regio.
Rosa motoren (5 km) Motoshop Margraten (10 km), Freddy Nijssen Tongeren (20 km) Heuts motoren (20 km)
Allemaal een goede naam en veel ervaring. Zit niet te wachten op nieuwkomers.
In het verleden is trouwens gebleken dat er weinig draagkracht is voor een motorzaak in Maastricht.
Daar zitten relatief weinig motorrijders en is moeilijk concureren met de gevestigde orde.
Hoezo deze vraag ? Boze plannen ??

Toledo

Misschien voor de mensen uit het zuiden, ik doe onderhoud zelf en voor onderdelen of kleding heb ik geen vaste adressen.
BMW  R1200GS Triple Black bwj: 2013
BMW F800GS bwj: 2017

wally1983

Aangezien motoren mijn grote hobby is, en ik heel graag op mijzelf wil beginnen, zat ik te denken aan een motorzaak.

Gr.

Steefke™

Ik doe ook alles zelf en voor de onderdelen heb ik een adres in Belgie want voor ne Husq vind je hier in het zuiden geen schroef
Smells like rubber

DeWitte

persoonlijk heb ik net als Desmo geen behoefte, maar dat moet jou er niet van weerhouden. 
Ook wij ouwe knarren kunnen het mis hebben ;) :lol:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Desmo-devil

#6
Misschien kan je Jo Cado overnemen, kan er alleen maar beter van worden  :mrgreen:
Dat even als grapje terzijde.

Maar wat bedoel je met dat motoren je grote hobby is, dat is bij mij ook zo , ik doe bijna alles zelf en heb twee jaar opleiding motor mechanica gedaan, maar ik vind mijzelf nog lang niet gekwalificeerd en ervaren genoeg om een eigen zaak te beginnen hoewel ik het liefs ook tegen mijn baas zou zeggen, bekijk het maar ik ga lekker de hele dag sleutelen aan motoren.

Wat is jou achtergrond ,ervaring en opleiding ?
Heb je bijvoorbeeld al eens een Duc uit elkaar gegooid ?

wally1983

Nou bij mij is het meer de commerciele kant.

Ik zit zelf al 5 jaar in de autoverkoop en heb voor mezelf ook al wat motoren ingekocht en verkocht.
Nu wil ik het samen doen met mijn schoonbroer die weer veel ervaring heeft met de techniek van motoren en zelf ook veel doet sleutelen.

Natuurlijk zou ik dan nog een monteur erbij willen hebben.
Misschien iets voor jou dan ;)

wally1983

Zeg Desmo.....

Staat Jo Cabo te koop dan??????


B-Witch

#9
Citaat van: wally1983 op 21 maart, 2008, 15:11:57
Nou bij mij is het meer de commerciele kant.

Ik zit zelf al 5 jaar in de autoverkoop en heb voor mezelf ook al wat motoren ingekocht en verkocht.
Nu wil ik het samen doen met mijn schoonbroer die weer veel ervaring heeft met de techniek van motoren en zelf ook veel doet sleutelen.

Natuurlijk zou ik dan nog een monteur erbij willen hebben.
Misschien iets voor jou dan ;)

Met alle respect Wally, maar als je al moet beginnen en direct een monteur in dienst moet nemen, dan is dat al een minpunt op zich.
De meeste beginners gaan juist kapot doordat ze de kosten niet overzien.
En een beginnende zaak heeft geen draagvlak voor extra kosten, die zzl juist zo kostenbesparend mogelijk moeten werken, wil je een rendabel bedrijf kunnen opbouwen.
Daarbij moet je eerst eens beginnen met een bedrijfsplan op te stellen (en dat valt echt niet mee), daar kun je voor bij de kamer van koophandel terecht, en je zult een aanzienlijk startkapitaal moeten hebben, want wat is een motorzaak zonder voorraad? (er is geen enkele bank die je een startkapitaal leent zonder dat jij een goed uitgangspunt hoe jij je zaak zou gaan willen aanpakken.)
Daarbij zul je een geschikt pand moeten vinden, en dat is lastig heden ten dage, met alle millieu eisen enz.
Vind je een pand dat geschikt zou zijn, zul je eerst het bestemmingsplan van dat pand moeten bekijken, vaak mag je bijv wel een motorzaak hebben, maar geen detailhandel op (bijv) een industrie terrein, en dus zou je bijv geen kleding mogen verkopen.
Allemaal dingen die je toch echt moet overzien, een motorzaak start je niet zomaar ff op.
Ik wil je natuurlijk niet ontmoedigen, maar ik zou gewoon eerst eens met ervaren mensen op dit gebied gaan praten, en de mogelijkheden en de onmogelijkheden eens op een rijtje zetten.

heel veel succes ermee ;)


You may own the bike, but the bike possesses you.

Mounty

Ben ik het voledig met SuzukiGirl eens..Heb zelf al menig maal de plannen gehad iets op mezelf te beginnen.
Inschrijven en opstarten is zo gepiept maar dan komen twee zware jaren waarbij je een startkapitaal geleend hebt en terug moet betalen, belasting wat eerst soepel is maar toch alle centen getelt wil zien, onvoorziene kosten en wat dacht je van bedrijfsruimte die gehuurd/gekocht moet worden. Dan wil je zelf er een boterham en een vakantie mee verdienen en dan in jou geval je monteur ook nog...
(Als ik uitga van een redelijk normaal salaris van een 18 a 1900 netto is dat al snel een 2600bruto per maand maal 2 is 5200 bruto per maand, daar kome nog wat verzekeringen en andere sociale kosten bovenop als werkgever dus hou maar eens een 6000 per maand aan. aflossing van de lening erbij plus huur zit je snel op een 8 tot 9 duizend per maand.
overige kosten erbij en je zit zo op een kostenplaatje van 10000 per maand. dat moet je winst zijn !!) of denk ik dan fout ??

Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

BMWhub

Citaat van: wally1983 op 21 maart, 2008, 15:15:52
Zeg Desmo.....

Staat Jo Cabo te koop dan??????



Ja hij wil er mee stoppen en is alles aan het verkopen.
Verbrand je rubber en niet je ziel

GRTZ Hoebair

@Nippon

nou ik vind 't moedig hoor  :yes6rs:

een motorrijder iets verkopen waar je zelf nog niet op mag rijden  :roll:

Herr Tod

Lijkt me erg lastig... volgens mij zijn veel motorrijders best honkvast? Ik in ieder geval wel, ik ga altijd naar Margraten voor onderdelen en ook vaak voor kleding. Boeit me niet dat ik daar een paar euro meer betaal dan in een of andere vreemde zaak in Duitsland... sowieso, als je daar 3 jaar dag in dag uit (soms letterlijk dag in dag uit :lol:) komt dan krijg je super goede service, nette korting... je bent altijd welkom. Dat heb je niet, of minder, als je overal een beetje gaat. Allez ik ga ook wel eens naar Heuts bijvoorbeeld... alleen op zondag omdat de rest dan gesloten is en ik toch echt een bougie nodig heb of iets dergelijks. Lijkt me erg moeilijk om er tussen te komen als nieuwe zaak. Dan zul je beter af zijn als je een bestaande overneemt of op termijn overneemt als je zoiets kunt regelen.

Volgens mij kun je beter iets beginnen in de richting van custom motoren, motor van een klant naar wens aanpassen of iets a la Bimota. Maar of de markt in Limburg en omstreken daar groot genoeg voor is? Is sowieso moeilijk in Europa, elk land heeft zo zijn eigen ideeen over hoe een motor uit moet zien, beste voorbeeld is Duitsland. In Amerika is het wat makkelijker denk ik, een stomme chopper maken of een achterbrug verlengen en verchromen en je hebt 20 potentiele kopers. Zoiets wil ik ooit eens gaan doen, mits er een markt is en er tegen die tijd nog 'normale' motoren zijn (2 wielen, blok, kabaal, benzine... je-weet-wel... een motor!). Voordat je zoiets kunt beginnen zul je toch wat ervaring, contacten, beetje eigen kapitaal en algemene levenservaring moeten hebben want je wordt van alle kanten genaaid en dat is in die gevallen niet lekker.

Hoe dan ook, mocht je het doorzetten dan wens ik je veel succes en zorg dat je een goede koffieautomaat hebt dan kom ik wel eens kijken ;)
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


wally1983

De reden waarom ik deze vraag stel, is om te weten of er enigzins interesse voor is.
Voor mij is het niet de bedoeling om meteen de tweede Jo Cabo of andere grote motorzaak te worden.

Ik snap dat ik met heeeeel veeeeeel dingen rekening moet houden.
Gelukkig voor mij heb ik veel contacten in deze wereld zowel in binnen als buitenland.

Ik wil klein beginnen en ik hoef er niet het eerste jaar rijk van te worden, want ik weet dat dit absoluut niet haalbaar is.

Zou alleen willen weten, dat als ik het doe, jullie eens komen kijken bij mij.

Veel mensen willen op zich zelf beginnen, maar op de een of andere manier doen ze het niet, omdat ze bang zijn dat het misgaat.
Ik zelf durf het risico wel te nemen en daar wil ik hard voor gaan werken om er wat van te maken.