overname van MV Agusta/Cagiva door H.D.

Gestart door BMWhub, 15 juli, 2008, 00:50:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BMWhub

Op maandag 14 juli 2008 organiseerde het Harley-Davidson management een wereldwijde press conference call naar aanleiding van de zopas aangekondigde overname van MV Agusta/Cagiva.






Journalisten uit heel Europa konden via een speciaal telefoonnummer gecombineerd met een unieke code deelnemen aan een vraaggesprek waarbij iedereen welgeteld één vraag mocht stellen aan de hoge heren uit Milwaukee.



Daaruit is in eerste instantie gebleken dat er voorlopig niet veel zal veranderen wat de modellenreeksen van MV Agusta en Cagiva betreft. Boven alles zien de Amerikanen de grote waarde in van de merken MV Agusta en Cagiva, waardoor ze de mogelijkheden tot expansie van die merknamen aan het bekijken zijn. Volgens uitvoerend vice-directeur en Chief Financial Officer van H-D Tom Bergmann is het grootste doel om eerst de productie van de huidige MV-modellen terug op volle snelheid te brengen na de vertraging die de afgelopen maanden werd opgelopen. De ontwikkeling van nieuwe modellen komt in eerste instantie niet in het gedrang, de Amerikanen vinden de huidige projecten zelfs uiterst interessant. Wij denken daarbij vooreerst aan de in ontwikkeling zijnde F1- en F3-projecten, maar daaromtrent werden niet echt specifieke uitlatingen gedaan.

Claudio Castiglione blijft hoofd van het bestuur, terwijl Massimo Tamburini aanblijft als hoofd van de technische afdeling. Wel zal uitgekeken worden naar een nieuwe Managing Director.

Over de distributie kon men enkel kwijt dat H-D/Buell één van de best uitgebouwde dealernetwerken ter wereld heeft, maar dat ze pas na verloop van tijd tot een beslissing zullen komen of MV Agusta en Cagiva hierin opgenomen zullen worden. Tevens mochten we noteren dat de verschillende merken Harley-Davidson, Buell, MV Agusta en Cagiva nu al erg complementair zijn en elk hun specifieke segment zullen blijven dekken. Van een herziening van de positionering van Buell was in deze conferentie dus geen sprake.

Op de vraag waarom hij er uiteindelijk toch voor koos om met H-D in zee te gaan, antwoordde Claudio Castiglione dat vooral de meerwaarde van Harley als strategisch voordelige koper op lange termijn en als marktspeler met een sterke identiteit een rol speelden. Bij Harley-Davidson ziet men in MV Agusta dan weer een gelijkwaardig prestigieus merk met dezelfde levensfilosofie als zij zelf. De Amerikanen zien in de expansie met MV Agusta en Cagiva een ideale opportuniteit om hun positie als één van de leiders in de business te versterken door de uitdieping naar de Europese markten toe. In Europa maken sportieve en/of hooggepositioneerde motoren immers nog altijd het gros van de verkopen uit en de verhoogde credibiliteit binnen dat segment die de acquisitie met zich meebrengt is voordelig op de wereldmarkt.

bron: http://www.demotorsite.be/index.php?option=com_content&task=view&id=1651&Itemid=103

Verbrand je rubber en niet je ziel

GRTZ Hoebair