Lanesplitting, gedoogbeleid of niet ?

Gestart door karz, 12 september, 2008, 12:18:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

karz

Het wordt in Nederland niet gedoogd  :roll:, dat zou betekenen dat het eigenlijk niet mag.



In Nederland mag het volgens de wet, met een aantal restricties. Wat is toegestaan kun je niet gedogen.
In Duitsland wordt het wel gedoogd idd.


Volgens mij staat er nog ergens een discussie over op het forum.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

B-Witch

#1
Citaat van: karz op 12 september, 2008, 12:18:37
Het wordt in Nederland niet gedoogd  :roll:, dat zou betekenen dat het eigenlijk niet mag.



In Nederland mag het volgens de wet, met een aantal restricties. Wat is toegestaan kun je niet gedogen.
In Duitsland wordt het wel gedoogd idd.


Volgens mij staat er nog ergens een discussie over op het forum.

En toen moest ik het zeker weten (vrouwelijk trekje om het altijd beter te weten speelde weer ff op)  :mrgreen:

Citaat van de pagina van Ministerie van Verkeer en Waterstaat (die zullen het toch wel weten dacht ik zo)  ;)
CiteerMag ik met de motor tussen de file door rijden?
U heeft als motorrijder geen recht op de ruimte tussen de rijen auto's, maar het expliciete verbod hier te rijden is in 1991 opgeheven. U wordt als motorrijder gedoogd. Daarbij is het van belang uw gedrag aan te passen aan de verkeerssituatie.

Sow... Nu hoeven we daar iig niet meer over te discusieren  :lol:

You may own the bike, but the bike possesses you.

karz

#2
Citaat van: Suzuki-Girl© op 12 september, 2008, 13:52:09

Citaat van de pagina van Ministerie van Verkeer en Waterstaat (die zullen het toch wel weten dacht ik zo)  ;)
CiteerMag ik met de motor tussen de file door rijden?
U heeft als motorrijder geen recht op de ruimte tussen de rijen auto's, maar het expliciete verbod hier te rijden is in 1991 opgeheven. U wordt als motorrijder gedoogd. Daarbij is het van belang uw gedrag aan te passen aan de verkeerssituatie.

Sow... Nu hoeven we daar iig niet meer over te discusieren  :lol:



Het staat er dus het is waar ? 

Citaat van: WikiGedoogbeleid is het beleid van een overheid of toezichthoudende instantie om overtredingen van een bepaalde wet niet strafrechtelijk te vervolgen.

Citaat van: Ministerie van Verkeer en WaterstaatMag ik met de motor tussen de file door rijden?
U heeft als motorrijder geen recht op de ruimte tussen de rijen auto's, maar het expliciete verbod hier te rijden is in 1991 opgeheven.

:dunno:


Die tekst van van de pagina van Ministerie van Verkeer en Waterstaat spreekt zichzelf imo dan tegen.


Als je gedogen in de vandale opzoekt , daar wordt het weergegeven als synoniem voor 'dulden' of 'toelaten' .
Dan klopt de tekst van van de pagina van Ministerie van Verkeer en Waterstaat wel.

Alleen,  als alles wat 'toegelaten' is volgens de wet, dus ook 'gedoogd' is, dan kun je net zogoed zeggen dat in de file staan met je koekblik ook 'gedoogd' wordt.   :confused:


Dus wat wordt er bedoeld met het woord gedogen ?

-Als je gedogen opvat als 'de politie knijpt een oogje dicht' dan is het imo flauwekul want het verbod is opgeheven dus het mag. En de politie kan er met 2 ogen open en een verrekijker erop naar kijken maar ze kunnen je niets maken.

-Als je gedogen opvat volgens de Vandale dan is het overbodig om te melden dat je gedoogd wordt. Alles wat mag in de wet is immers tevens gedoogd.

Beetje Koos Spee tekst van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Zo van, het mag wel maar we hebben het liever niet..
Dus als je voorzichtig doet dan laten we het toe..bullshit , mag gewoon , oprotten..

sometimes the same is different, but mostly it's the same.

@Nippon

Citaat van: karz op 12 september, 2008, 12:18:37
Het wordt in Nederland niet gedoogd  :roll:, dat zou betekenen dat het eigenlijk niet mag.



In Nederland mag het volgens de wet, met een aantal restricties. Wat is toegestaan kun je niet gedogen.
In Duitsland wordt het wel gedoogd idd.


Volgens mij staat er nog ergens een discussie over op het forum.

er is wettelijk niets geregeld  :-X
ik dacht in België wel  :roll:

het wordt gedoogd zolang je maar aan de regels houdt
dat is dus niet op een wiel en met een snelheids verschil van 60km/u

schiet me nu maar af  :mrgreen:

karz

Citaat van: BoxerQ op 12 september, 2008, 16:29:54

er is wettelijk niets geregeld  :-X
ik dacht in België wel  :roll:

het wordt gedoogd zolang je maar aan de regels houdt
dat is dus niet op een wiel en met een snelheids verschil van 60km/u

schiet me nu maar af  :mrgreen:

Wat bedoel je met  geregeld ?  :roll:   
Het verbod erop is in 1990/1991 uit de RVV wetgeving gehaald.

Hier staat alles in (ik heb het niet gelezen)

http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/sessioned/browsercheck/continuation=29255-002/session=066599507256131/action=javascript-result/javascript=yes

Ik heb ook even met een Jurist overlegt over de juridische waarde van het woord 'gedoog' .

CiteerHet woord gedoog is een contradictie op zichzelf

Maar in juridisch verband betekent gedogen: ,  het toestaan van zaken waarvoor normaal gesproken strafwettelijke vervolging zou plaatsvinden  maar vanwege het ontbreken van handhavende middelen her en der toegestaan wordt. Zoals bijv. koffieshops enz.

Aangezien er dus sinds 1991 geen verbod op het lane-splitten is, blijf ik erbij dat dit dus in juridische zin ook niet gedoogd kan worden.  De eerder genoemde spelregels zijn een gedragscode die door enkele bonden afgesproken zijn en zijn dus niet opgenomen in de wet.

sometimes the same is different, but mostly it's the same.

B-Witch

#5
gedogen of niet (of een gedragscode mss ??)...noem het zoals je wilt.
Zolang er nergens expliciete regelgeving hierover in het wetboek staat, is en blijft het gedogen imo....

toegestaan wil juridisch zeggen dat er regels over zijn in het wetboek, dacht ik zo :dunno:

You may own the bike, but the bike possesses you.

Mounty

Citaat van: Suzuki-Girl© op 12 september, 2008, 17:30:31
gedogen of niet (of een gedragscode mss ??)...noem het zoals je wilt.
Zolang er nergens expliciete regelgeving hierover in het wetboek staat, is en blijft het gedogen imo....

toegestaan wil juridisch zeggen dat er regels over zijn in het wetboek, dacht ik zo :dunno:



:mrgreen: komt hij weer hoor ik ze denken.. :mrgreen:

dus....er staat nergens iets in het wetboek over het poetsen van mijn tanden, hoevaak en of ik mag poepen....word dat ook gedoogd of toegestaan
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Steefke™

#7
Volgens mij mag het niet maar wordt het gedoogd mits het met gepaste snelheid is. In feite haal je de links rijdende voertuigen van rechts in en dat mag niet he. :guns:
Smells like rubber

DeWitte

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

karz

#9
Citaat van: FZ_Ron op 12 september, 2008, 18:26:47
Citaat van: Suzuki-Girl© op 12 september, 2008, 17:30:31
gedogen of niet (of een gedragscode mss ??)...noem het zoals je wilt.
Zolang er nergens expliciete regelgeving hierover in het wetboek staat, is en blijft het gedogen imo....

toegestaan wil juridisch zeggen dat er regels over zijn in het wetboek, dacht ik zo :dunno:



:mrgreen: komt hij weer hoor ik ze denken.. :mrgreen:

dus....er staat nergens iets in het wetboek over het poetsen van mijn tanden, hoevaak en of ik mag poepen....word dat ook gedoogd of toegestaan

Precies, het hele woord gedogen wordt verkeerd gebruikt in deze.

Volgens de van Dale wordt alles wat je 'mag', gedoogd.

Terwijl in juridisch opzicht juist iets wat je niet mag gedoogd kan worden.
Daardoor is iets wat gedoogd kan worden iets wat eigenlijk niet mag , en dat klopt niet (meer) voor lanesplitting.

sometimes the same is different, but mostly it's the same.

karz

Citaat van: Suzuki-Girl© op 12 september, 2008, 17:30:31
toegestaan wil juridisch zeggen dat er regels over zijn in het wetboek, dacht ik zo :dunno:

:shock:  je zult dat wetboek maar moeten schrijven..
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

karz

Citaat van: Steefke™ op 12 september, 2008, 19:06:13
Volgens mij mag het niet maar wordt het gedoogd mits het met gepaste snelheid is.

Ja, dat lijkt de generieke perceptie te zijn..

Alleen is het 'mag niet' sinds '91 ingetrokken en daarmee wordt het woord 'gedoogd' van de van dDale betekenis en kan het weggelaten worden waardoor dus 'Het mag niet meer niet ' overblijft denk ik :mrgreen:
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

B-Witch

Citaat van: FZ_Ron op 12 september, 2008, 18:26:47
Citaat van: Suzuki-Girl© op 12 september, 2008, 17:30:31
gedogen of niet (of een gedragscode mss ??)...noem het zoals je wilt.
Zolang er nergens expliciete regelgeving hierover in het wetboek staat, is en blijft het gedogen imo....

toegestaan wil juridisch zeggen dat er regels over zijn in het wetboek, dacht ik zo :dunno:



:mrgreen: komt hij weer hoor ik ze denken.. :mrgreen:

dus....er staat nergens iets in het wetboek over het poetsen van mijn tanden, hoevaak en of ik mag poepen....word dat ook gedoogd of toegestaan

:rofl: komt hij weer :rofl:

En nee rechts inhalen mag ook al niet, wordt ook niet gedoogd  :mrgreen: maar ik doe het lekker toch.  :yes6rs:
(Moet mij nooit een wout wat van zeggen als ik dat doe 's morgens op de A2 als al die gefrustreerde tuupkes in hun (lease) blikken perse op de linkse weghelft willen rijden, ook al rijdt het daar langzamer dan rechts.
Dan weet ik dat ik tegen meneer Agent zeg: ga je die ook aanhouden op grond van onnodig links rijden of gedoogd U dat ?? )   :twisted:



You may own the bike, but the bike possesses you.

karz

En dan zou ik als agent vragen, wat bedoeld u precies met gedogen ?
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

B-Witch

Citaat van: karz op 12 september, 2008, 20:44:41
En dan zou ik als agent vragen, wat bedoeld u precies met gedogen ?

haha, dan zal ik alvast jou uitleg hierover uit mijn hoofd gaan leren  :lol:

Tis maar goed dat jij geen agent bent  ;)
You may own the bike, but the bike possesses you.