Verkeerslichten irriteren weggebruiker

Gestart door suzuki-girl, 12 november, 2008, 19:16:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

B-Witch



Lang rood lokt uit tot doorrijden
Bij de ANWB komen geregeld klachten binnen over verkeerslichten. Om deze klachten nader te onderzoeken heeft de bond een enquête onder 750 leden gehouden. Bijna de helft van de ondervraagde weggebruikers ergeren zich vaak of zeer vaak aan verkeerslichten, die zij dagelijks passeren. De meeste mensen ergeren zich aan de lange wachttijd (met name 's nachts) en aan een rood verkeerslicht als er geen kruisend verkeer is. Ook is er irritatie over lichten die te kort op groen staan. Het is belangrijk om verkeerslichten af te stemmen op het verwachtingspatroon van de weggebruiker. De ANWB dringt er dan ook op aan dat wegbeheerders luisteren naar weggebruikers en en gebruik te maken van hun ervaringen.

Uit de enquête komt verder naar voren dat verkeerslichten die lang op rood staan onveilig gedrag uitlokken zoals door rood licht rijden, extra gas geven, langzamer rijden of een omweg via een sluiproute maken om een verkeerslicht te omzeilen. Een andere klacht gaat over de lange wachttijden bij lichten die gecombineerd zijn met spoorwegovergangen of bruggen. Nadrukkelijk wordt daarbij genoemd de cyclus die regelmatig wordt onderbroken voor het openbaar vervoer of spoor en dan weer opnieuw begint, waardoor een bepaalde richting nauwelijks aan bod komt. Ook worden vreemde manoeuvres genoemd. Bijvoorbeeld als het linksafslaan te lang duurt rijden de mensen rechtdoor, keren en slaan daarna rechtsaf.
Fietsers klagen er met name over dat zij lang voor rood moeten wachten en daarbij vaak maar kort de gelegenheid hebben om over te steken. Ook klagen zij over brede wegen, die zij niet in een keer kunnen oversteken

bron: motornieuws.nl
You may own the bike, but the bike possesses you.

DeWitte

nou, als ik met ut fietske naar ut werk ga dan heb ik geen klagen over de verkeerslichten die ik tegenkom. In kerkrade en landgraaf reageren deze supersnel en ben je vaak net zo snel in de bebouwde kom met de fiets als met een auto.

met de motor stoor ik me niet zo aan die kleuren en hou ik vooral van opschieten :mrgreen: oranje noem ik bijv taxi of motorgroen :twisted:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

B-Witch

Ik erger me dagelijks aan de verkeerslichten in en rondom Sittard.
Het lijkt wel wanneer je haast hebt, die krengen altijd veel te lang op rood staan :?
Als ik met de fiets ben (iets wat bijna nooit gebeurd), kom ik nooit stoplichten tegen :rofl:
en met de motor, zijn het idd van die dingen die je zeker bij oranje niet zo serieus moet nemen  :-X
You may own the bike, but the bike possesses you.

Mounty

ik erger me aan de lussen in de weg die je moeten dedecteren en het licht laten omspringen op groen...werken vaak slecht of niet met een motor waardoor je vaak weer te lang moet wachten. ook erger ik me dagelijks aan verkeerslichten die 2 auto's doorlaten en als je dan ook nog een sukkel die m niet in de versnelling krijgt voor je hebt  :evil:...en altijd als je al haast hebt. :yes6rs:

Maar ach...onder werktijd mogen ze wel ff langer op rood blijven, kan ik tenminste mijn koffie/thee inschenken :mrgreen:
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

karz

Citaat van: Suzuki-Girl© op 12 november, 2008, 21:24:05
Ik erger me dagelijks aan de verkeerslichten in en rondom Sittard.

Die zijn me ook een potje kansloos. 
Daar sta je om 04:00 's nachts nog 10 min te koekeloeren en er komt niets :guns:
sometimes the same is different, but mostly it's the same.