Hoofdmenu

KTM 990 T(oering)

Gestart door DeWitte, 11 januari, 2009, 07:38:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

DeWitte



KTM stelt de nieuwe 990 SM T voor Het nieuwste lid in KTM's tweecilinder SM-familie is de 990 SM T. Hij is het best te omschrijven als de ultieme lange-afstands supermoto ! De SM T vervoegt de 990 SM R en de 990 SM in KTM's supermoto gamma. Het is meteen één van de meest opvallende nieuwe modellen in 2009.

De SM T is gebaseerd op de in 2008 gelanceerde SM. Hij heeft een nieuw ontwikkelde topkuip die het de rijder mogelijk moet maken om in de meest optimale omstandigheden langere afstanden af te leggen. De betere windbescherming biedt een groter rijcomfort zonder te raken aan de pret-factor en de rijkwaliteiten van de motor. Bij de topkuip hoort ook een nieuw en zeer volledig dashboard. De SM T blijft een 990 SM maar hij biedt extra rijcomfort en bezit ook reiskwaliteiten.

Om het passagierscomfort te vergroten én de rijder letterlijk een klein steuntje in de rug te geven, wordt de KTM 990 SM T geleverd met een getrapt zadel.
Ook bagage meenemen is een stukje gemakkelijker op de nieuwste SM want er is een standaard bagagedrager aanwezig.
Omdat deze motor meer touring kwaliteiten heeft dan de overige 990 SM's, wordt de SM T geleverd met Continental Road Attack banden.
Ondanks al deze extra's weegt de SM T toch maar 5 kg meer dan het basismodel, de 990 SM.

Hij deelt overigens zijn sportieve genen met de overige KTM motoren in zijn klasse. Ook de SM T heeft dus een hoogwaardig chroommolybdeen buizenframe, een lichte swingarm, een volledig instelbare 48 mm upside down WP vork en een compleet instelbare achterschokbreker. Net als de R versie heeft hij ingekorte veerwegen en in dit geval is de ophanging zelfs aangepast aan de meer tourgerichte capaciteiten van deze motor.

De KTM 990 SM T is meer dan zomaar een aanvulling op het supermoto gamma. Het is een motor met een eigen gelaat. Hij combineert als geen ander de voordelen van de tweecilinder KTM SM's met extra comfort dat eigen is aan touring motoren.


Engine type Bicilíndrico, 4 tiempos, V 75°
Displacement 999 cc
Bore x stroke 101 x 62,4 mm
Performance (homologated) 85 kW @ 9000 rpm
Max. torque 97 Nm @ 7000 rpm
Compression ratio 11,5:1
Starter/Battery Eléctrico/12 V 11,2 Ah
Transmission 6 marchas
Fuel Mixture Generation Keihin EFI
Control 4 V/DOHC
Lubrication Engrase a presión
Engine lubrication Motorex, SAE 10W-50
Primary drive 35:67
Final drive 17:41
Cooling Refrigeración por líquido
Clutch Multidisco en baño de aceite con mando hidráulico
Motor Management Keihin EMS
 

Frame Multitubular en acero al cromo molibdeno, pintado al polvo
Subframe Aluminio
Handlebar Aluminio, Ø 28/22 mm, conificado
Front suspension WP USD Ø 48 mm 
Rear suspension WP amortiguador
Suspension travel front/rear 160/180 mm
Front brake 2 x Pinza Brembo cuatro pistones, disco de 305 mm
Rear brake Pinza Brembo flotante dos pistones, disco de Ø 240 mm
Rims, front/rear 3,5 x 17"; 5,5 x 17"
Tires, front/rear 120/70 ZR 17"; 180/55 ZR 17"
Chain X-Ring 5/8 x 5/16" 
Main silencer Doble en acero inoxidable con catalizadores
Steering head angle 65,6°
Trail 109 mm
Wheel base 1505 ± 15 mm
Ground clearance (unloaded) 195 mm
Seat height 855 mm
Tank capacity aprox. 19 litros/3,7 litros reserve
Weight (no fuel) aprox. 196 kg

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away