xenon achteraf inbouwen mag niet meer?

Gestart door DeWitte, 18 april, 2009, 19:03:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

DeWitte

CiteerLichtarmatuur en type autolamp

Vanaf 1 mei 2009 mogen lichtarmaturen van voertuigen alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten.

Gasontladingslampen (xenonlampen) horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.

hier nog meer wijzigingen per 1 mei 2009

http://nieuws.auto.nl.msn.com/msn/msn_nieuws.php?id=11435
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Gassie

gelukkig geldt het alleen voor auto,s heb net 3 maanden mijn xenon erin zitten
KTM SMT 2011

karz

Gelukkig , ik wordt gek van dat knake xenon overal
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

QuattroFrits

Het is inderdaad wel goed om dat te weten.
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

DeWitte

Citaat van: Gassie op 18 april, 2009, 19:23:08
gelukkig geldt het alleen voor auto,s heb net 3 maanden mijn xenon erin zitten

ook voor motoren dus: er staat "ALLE" voertuigen, daar vallen imo ook motoren onder :yes6rs:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

QuattroFrits

De laatste wijziging betreft de autoverlichting. Vanaf 1 mei 2009 mogen de lichtarmaturen van uw auto alleen het type lamp hebben waarvoor ze zijn goedgekeurd. Gasontladingslampen (xenonlampen) geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor xenonverlichting van belang dat deze alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.


Ik lees hier dus ook voor "autoverlichting"  :roll:
Goede vraag nu voor motoren.
Ik koop in ieder geval geen xenon setje meer. ( was wel mijn bedoeling )
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

Gassie

Citaat van: Dwars® op 18 april, 2009, 21:12:54
Citaat van: Gassie op 18 april, 2009, 19:23:08
gelukkig geldt het alleen voor auto,s heb net 3 maanden mijn xenon erin zitten

ook voor motoren dus: er staat "ALLE" voertuigen, daar vallen imo ook motoren onder :yes6rs:

lezen dwars ;) lezen er staat inderdaad auto verlichting
KTM SMT 2011

@Nippon

mooi.... weg met die sjonniehooftpijnverlichting  :?

DeWitte

Citaat van: Gassie op 18 april, 2009, 22:16:38
Citaat van: Dwars® op 18 april, 2009, 21:12:54
Citaat van: Gassie op 18 april, 2009, 19:23:08
gelukkig geldt het alleen voor auto,s heb net 3 maanden mijn xenon erin zitten

ook voor motoren dus: er staat "ALLE" voertuigen, daar vallen imo ook motoren onder :yes6rs:

lezen dwars ;) lezen er staat inderdaad auto verlichting

in dat artikel, ja.  :roll: In het algemeen heeft xenon nooit gemogen/gekund in een motorfiets: een technische (wettelijke) eis is bijv. dat je een automatische hoogteverstelling in je "voertuig" moet hebben vanwege mogelijke verblinding van andere weggebruikers. En daar komt nu nog bij dat je "armatuur" (reflector en glas) geschikt moet wezen.  :yes6rs:

In de praktijk zal er niet veel op worden gecheckt, net zoals bijv andere uitlaten of miniknippers. Maar als er geen type goedkeuring op zit of een CE nr oid. is het dus illegaal en moet je dus niet raar kijken als bromsnor zijn boeteboekje wel trekt.  :-X 

CiteerGasontladingslampen (xenonlampen) horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.

en nou jij weer........... :mrgreen:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

B-Witch

Voor mij mogen ze dat Xenon gelijk verbieden.
Verblindende rommel is dat   :-X
You may own the bike, but the bike possesses you.

Varadero3005

Kan mij nu wel voorstellen dat daar weer op ingespeeld gaat worden door ook armaturen op maat voor je auto/motor te leveren. Wordt wel een kostbare grap.

Gassie

Citaat van: Dwars® op 19 april, 2009, 07:01:31
Citaat van: Gassie op 18 april, 2009, 22:16:38
Citaat van: Dwars® op 18 april, 2009, 21:12:54
Citaat van: Gassie op 18 april, 2009, 19:23:08
gelukkig geldt het alleen voor auto,s heb net 3 maanden mijn xenon erin zitten

ook voor motoren dus: er staat "ALLE" voertuigen, daar vallen imo ook motoren onder :yes6rs:

lezen dwars ;) lezen er staat inderdaad auto verlichting

in dat artikel, ja.  :roll: In het algemeen heeft xenon nooit gemogen/gekund in een motorfiets: een technische (wettelijke) eis is bijv. dat je een automatische hoogteverstelling in je "voertuig" moet hebben vanwege mogelijke verblinding van andere weggebruikers. En daar komt nu nog bij dat je "armatuur" (reflector en glas) geschikt moet wezen.  :yes6rs:

In de praktijk zal er niet veel op worden gecheckt, net zoals bijv andere uitlaten of miniknippers. Maar als er geen type goedkeuring op zit of een CE nr oid. is het dus illegaal en moet je dus niet raar kijken als bromsnor zijn boeteboekje wel trekt.  :-X 

CiteerGasontladingslampen (xenonlampen) horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.

en nou jij weer........... :mrgreen:

oke ik weer wat ik zwart heb gemaakt slaat op dit art. Voor nieuwe auto's die vanaf 1 januari 2007 op kenteken worden gezet gelden strengere eisen voor het achteraf inbouwen van extra sterke koplampen, zogeheten xenonlampen. Het inbouwen van deze lampen is alleen toegestaan als ze aan bepaalde eisen voldoen
daar moet een wis was installatie op de lamp zitten en automatische hoogte regeling

tot op heden werd niet zo op auto gelet voor 2007 maar met de nieuwe regel kan dat dus nu wel
KTM SMT 2011

@Nippon

Citaat van: Varadero3005 op 19 april, 2009, 08:45:17
Kan mij nu wel voorstellen dat daar weer op ingespeeld gaat worden door ook armaturen op maat voor je auto/motor te leveren. Wordt wel een kostbare grap.

om dat de maan er is,hoeven we er nog niet te gaan wonen  :lol:

Joepie1958

Mooi, kan ik weer koplampen verkopen aan de mensen die de Xenon moeten verwijderen (zowel auto's als motoren!!) :twisted:
Motorrijden? Je moet maar gek zijn
Lid van de B.T.A.

SuzukiLimburg

Zover ik heb begrepen geldt deze nieuwe wet alleen voor voertuigen die na 1 jan 2007 op kenteken zijn gezet.
Voor oudere voertuigen veranderd er dus niets.
Xenon heeft altijd gewoon gemogen, ook in motoren, want die koplamphoogte verstelling etc. geld volgens mij ook alleen voor voertuigen na een bepaalde datum en dus niet voor alle voertuigen.

Overigens zou het wel handig zijn om nu eens precies te weten wat nu wel en niet mag, want deze discussie loopt op meerdere forums en nergens is nu precies duidelijk wat wel en niet mag.

Op de motor ben ik eigenlijk wel voostander van Xenon, ondanks dat ik het zelf nog niet heb. Het geeft een veel beter lichtbeeld dan die kaars wat ik nu in de motor heb. En anderen zien je ook beter en dat is me ook al wat waard.

Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!