Beslissing ASO voor Dakar 2011, KTM trekt zich terug

Gestart door DeWitte, 14 juni, 2009, 09:05:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

Het nieuws van ASO om voor Le Dakar van 2011 alleen nog 450cc motoren toe te laten heeft voor flink wat discussie gezorgd in 'Dakarland'. KTM reageerde snel door bekend te maken zich terug te trekken uit de Dakar. Privérijders mogen in 2010 nog wel met een zwaardere motor (zoals de KTM 690) starten, maar moeten dan wel een restrictor gebruiken. Deze restrictor (een aluminium ring) komt in september beschikbaar, en wordt geplaatst tussen de carburateur en het luchtfilter. Henk Knuiman is door ASO benaderd om met de restrictor te testen.

Henk Knuiman: ,,ASO heeft laten weten dat ik komende Dakar mag meedoen met een 690 met restrictor. Maar die moet eerst nog wel getest worden, want ik wil wel weten waar ik aan toe ben. Over ruim 2 weken gaat de Dresden-Breslau van start, en daar ga ik rijden met de KTM 690 waarmee ik eerder dit jaar ook Dakar heb gereden. Jammer genoeg is de nieuwe restrictor dan nog niet beschikbaar, maar voor mij is het wel weer een mooie training. KTM zegt dat er geen overleg is geweest met ASO, het komt op mij over als een beetje een wild verhaal.''

Verhoeven niet verbaasd
Frans Verhoeven was 2 seizoenen in dienst van het KTM fabrieksteam, en won afgelopen Dakar het marathonklassement op een KTM 690 uitkomende voor het Roemeense Team Vectra Racing. Komend jaar zal Frans niet op een KTM rijden.

bron: rallymaniacs
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Steefke™

Sja wat moet je ervan zeggen. :dunno: De 450's deden het ook niet slecht vond ik. Ik denk dat ze het zo wel een stuk veiliger maken. De snelheden waren soms veel te hoog. Daarbij is een 450 fiets bijna de helft lichter is en is daarom beter handelbaar. Als puntje bij paaltje komt dan ben je bij het zwaardere werk (duinen en lossen zand) even snel als zo'n 990 fiets.
Smells like rubber

DeWitte

De Dakar rally zal het voortaan zonder KTM moeten stellen. Doordat de cilinderinhoud voor deelnemende motoren plotseling tot 450 cc is beperkt, ziet de Oostenrijkse fabrikant, die de rally jarenlang wist te domineren, zich nu gedwongen om zich terug te trekken. Op 4 juni 2009 kondigde de Franse "ASO" – de organisator van de "Zuid Amerikaanse Dakar" tijdens een persconferentie aan dat met ingang van 2010 alleen nog motoren met een cilinderinhoud van maximaal 450 cc tot de rally worden toegelaten. KTM heeft besloten om de consequenties van deze aankondiging te accepteren en trekt zich na acht opeenvolgende overwinningen nu terug uit "Le Dakar". De Oostenrijkse fabrikant van sportmotoren zal dus niet langer in deze Zuid Amerikaanse rally vertegenwoordigd zijn, niet met een officieel fabrieksteam en niet met een door KTM ondersteund team. Desalniettemin benadrukt KTM dat het intensief betrokken blijft bij de rallysport.

KTM zal zich voortaan echter concentreren op het wereldkampioenschap rally en op andere belangrijke rallyevenementen. De aanpassing van het reglement kwam bijzonder laat en zonder enige voorafgaande waarschuwing. Deze verandering, die duidelijk is bedoeld om de dominantie van KTM te doorbreken, treft de KTM-fabriek bijzonder hard. Op dit moment, nog maar zes maanden voor de start, zijn de voorbereidingen voor deze extreem complexe rally al in een ver gevorderd stadium, niet alleen bij het fabrieksteam, maar ook bij tientallen privéteams. Voor de marktleider van offroad sportmotoren rest dan ook geen andere oplossing dan zich helemaal uit de rally terug te trekken. "Elk sportreglement moet van tijd tot tijd worden aangepast om nieuwe ontwikkelingen het hoofd te bieden en om de sport interessant te houden. Maar daar hoort wel een passend tijdsbestek bij. In juni hebben we het materiaal voor de fabricage van de 690 rallymotoren voor ons fabrieksteam en voor de 50 klantenmotoren al op voorraad, zodat de motoren in die maand kunnen worden geassembleerd. De contracten met de rijders zijn eveneens getekend en er zijn teamleden aangetrokken. De financiële consequenties van deze beslissing zijn enorm. Daarnaast zijn we verbijsterd over het gebrek aan loyaliteit van de organisatoren, zeker gezien de enorme inspanningen die wij na de annulering van de Dakar in 2008 hebben verricht om tot een nieuwe editie te komen zelfs in een periode van extreme economische crisis", verklaarde KTM's motorsport adviseur en rallylegende Heinz Kinigadner in een eerste reactie. KTMPERSBERICHT Als gevolg van de beslissing om voortaan 450cc machines in te zetten, die totaal ongeschikt zijn voor gebruik in lange-afstands rally's, kan KTM het uit economisch oogpunt niet langer verantwoorden om zich in de toekomst nog op de Dakar rally toe te leggen. KTM's motosport directeur Winfried Kerschhaggl: "De rallysport is bijzonder nuttig om de efficiency en de degelijkheid van onze grote eencilindermotoren aan te tonen. Het staat dan ook buiten kijf dat we actief blijven in de rallysport! De rally in Zuid Amerika is wat ons betreft echter geschiedenis. We zullen ons nu volledig concentreren op het wereldkampioenschap rally en we gaan op zoek naar alternatieven. Wellicht zien we binnenkort wel weer een grote KTM delegatie op Afrikaanse bodem terug naar de roots!" Met haar toewijding tot de rallysport neemt KTM de verplichting jegens haar trouwe klanten wereldwijd natuurlijk nog altijd serieus. Zij hebben immers hun vertrouwen in de producten en de unieke service van het Oostenrijkse merk getoond, door voor de rallysport motorfietsen van KTM te kiezen.

Bron & info: www.ktm.com
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away