V2 superclutch voor Ducati, schakelen zonder koppeling

Gestart door DeWitte, 07 oktober, 2009, 18:53:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

Een nieuw tijdperk is aangebroken voor Ducatisti wereldwijd met de ontwikkeling van de VEE TWO Superclutch. Vermoeide onderarmen zijn voorbij, heerlijk rijden met uw Superbike in het stadsverkeer is aangebroken. Dankzij de Superclutch kan nu iedere Ducati – voorzien van een droge koppeling – makkelijk gehanteerd worden in stadsverkeer, bij toerritten of in de file.

VEE TWO Australia heeft de Superclutch ontwikkeld voor alle 2 kleps- en 4 kleps Ducati's met een droge koppeling. De Superclutch is ontworpen om de koppeling automatisch te laten koppelen en ontkoppelen bij een laag toerental, waarbij de rijder kan schakelen zonder de koppelingshandel te moeten gebruiken. 

De VEE TWO Superclutch is geen volledige automatische koppeling, maar is in feite een centrifugale drukplaat. De centrifugaalkracht – die wordt voortgebracht door de omwentelingen van de motor – wordt gebruikt om druk te leggen op het koppelingspakket. In tegenstelling tot een gewone koppeling – die alleen koppelt en ontkoppelt door het gebruik van een koppelingshandel – is de VEE TWO Superclutch altijd ontkoppeld. Door gas te geven en daardoor het toerental te verhogen, koppelt de Superclutch en begint de motor te rijden.
De VEE TWO Superclutch is gemaakt om weg te rijden vanuit een stationaire positie en voor het rijden bij gemiddelde snelheden zoals in stadsverkeer of bij kruispunten.

Hoe werkt de VEE TWO Superclutch in de praktijk?
Zorg dat de versnelling in neutraal staat voordat de motor wordt gestart. Zet de motor in eerste versnelling zonder het koppelingshandel te gebruiken. Zodra de motor in de eerste versnelling staat, kan het gas subtiel worden open gedraaid. Tussen 1.500 en 2.000 RPM zal de koppeling oppakken en rijdt de motor weg. Om over te schakelen naar de tweede versnelling, laat het gas iets los, schakel over naar de tweede versnelling en geef weer gas bij.

Tijdens het rijden in stadsverkeer of tussen de 3.000 en 4.000 RPM is het niet nodig om het koppelingshandel te gebruiken om te schakelen. Echter, bij het naar beneden schakelen bij hoge snelheden tot in de eerste of tweede versnelling, is het noodzakelijk om ofwel snelheid te minderen of de koppelingshandel erbij te gebruiken. De rijder zal dan merken dat het koppelingshandel aanmerkelijk lichter te bedienen is dan bij een standaard koppeling.

Technische gegevens:
De VEE TWO Superclutch weegt 2,25 kg en is gemaakt van aluminium, hard geanodiseerd & speciale frictie resistente coating. Door gebruik te maken van hard geanodiseerd materiaal wordt de weerstand verhoogd. De speciale coating zorgt ervoor dat de koppeling soepel en probleemloos werkt.

De VEE TWO Superclutch is geschikt voor de volgende modellen:


748 / 748S / 748R / 748RS   4V   1995 – 2002
749 / 749S / 749R      4V   2003 – 2006
851 / 888 / 888SP / 888SPS   4V   1991 – 1995
900 SS / M/ SL/ MHE      2V   1991 – 2002
916 / 916SP / 916SPS      4V   1994 – 1997
916 ST4            4V   1999 – 2003
916 M S4         4V   2001 – 2002
944 ST2            2V   1997 - 2003
996 / 996S / 996SPS      4V   1999 - 2006
996 ST4S / 996 M S4R / 996 R   4V   1999 – 2006
998 / 998S / 998R      4V   2000 – 2006
999 / 999S / 999R      4V   2000 – 2006
998 M S4R / M S4RS      4V   2006 – 2008
SS 1000DS         2V   2003 – 2006
M 1000DS / Monster S2R      2V   2003 - 2008
ST3            3V   2004 – 2007
MTS 1000DS         2V   2003 – 2006
Sport1000/ Paul Smart      2V   2006
Hypermotard/ S         2V   Vanaf 2007
1098/ 1098S/ 1098R      4V   Vanaf 2007
Monster 1100/ S         2V   Vanaf 2009
1198/ 1198S         4V   Vanaf 2009
Streetfighter/ S      4V   Vanaf 2009
Verkoopgegevens
MCT is exclusief importeur voor de Benelux van VEE TWO Australia. De VEE TWO Superclutch is te bestellen via MCT (www.motorcentrumterneuzen.nl) of een Ducati dealer bij u in de buurt. Vraag uw dealer naar de mogelijkheden. De Superclutch kost € 995,- exclusief BTW en is leverbaar vanaf oktober 2009 in de Benelux. Bij MCT in Terneuzen staat een Hypermotard 1100S voorzien van VEE TWO Superclutch als demo. Bel of mail om een afspraak te maken voor een proefrit.

MCT
Lange Reksestraat 25, naast Mc Donalds
4538 AZ Terneuzen
T: +31 (0)115-617779
E: showroom@motorcentrumterneuzen.nl
W: www.motorcentrumterneuzen.nl
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Steefke™

Ik weet niet of je daar zo blij mee moet zijn. Ik vrees dat de wheelies verleden tijd zijn.
Smells like rubber

Busaberke

Citaat van: Dwars® op 07 oktober, 2009, 18:53:58
Hoe werkt de VEE TWO Superclutch in de praktijk?
Zorg dat de versnelling in neutraal staat voordat de motor wordt gestart. Zet de motor in eerste versnelling zonder het koppelingshandel te gebruiken. Zodra de motor in de eerste versnelling staat, kan het gas subtiel worden open gedraaid. Tussen 1.500 en 2.000 RPM zal de koppeling oppakken en rijdt de motor weg. Om over te schakelen naar de tweede versnelling, laat het gas iets los, schakel over naar de tweede versnelling en geef weer gas bij.

Tijdens het rijden in stadsverkeer of tussen de 3.000 en 4.000 RPM is het niet nodig om het koppelingshandel te gebruiken om te schakelen. Echter, bij het naar beneden schakelen bij hoge snelheden tot in de eerste of tweede versnelling, is het noodzakelijk om ofwel snelheid te minderen of de koppelingshandel erbij te gebruiken.

Ik weet niet of het veel verschil maakt tussen 2- en 4 cilinders, maar bij alle (4 cil.) motoren die ik gereden heb, kon ik altijd zonder koppelen omhoog EN omlaag schakelen door het gas iets te lossen.
Daar is geen apparaat van 1000 piek voor nodig,
Dus wat krijg je daar extra voor: vertrekken vanuit stilstand zonder te koppelen MITS je het gas subtiel opendraait  :? :?
Beetje onzinnig allemaal IMO.
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Desmo-devil

Ben ik het helemaal mee eens, ik kan ook probleemloos schakelen zonder te koppelen met mijn Ducje, zowel op als af. Geen toegevoegde waarde imo.

Hakinnen

Citaat van: Desmo-devil op 10 oktober, 2009, 11:49:51
Ben ik het helemaal mee eens, ik kan ook probleemloos schakelen zonder te koppelen met mijn Ducje, zowel op als af. Geen toegevoegde waarde imo.

op ne 4 klepper duc mit 3000 toeren truksjakele zonger koppeling?
nuh..
opsjakele waal es ze det zouws willuh (en dan aug ruum bovenin in toere), truksjakele neet
sterker nog..es ste ne dikke veerklepper zonger slipperclutch hubs..is truksjakele zonger koppeling zonder meer" een achterwiel mit neiging tot stempele"


waarum zouws ste zonger koppeling willuh varuh bie straotgebroek?
het heaf immers gein fuctie en het voegt niks toe es ste de koppeling neet gebroeks.
en die dinger zittuh er neet sjuus op om, het dink in de vrie te kriege es ste urgus stops



bin het waal mit diech ins det bovenstaand accesoire euverbodig is joa

SuzukiLimburg

Ik rij ook voornamelijk zonder de koppeling te gebruiken. Gaat prima op het moment dat je de gas even dichtzet, alleen soms wat schokkerig.
Maar alles beter dan na een half uur geen kracht meer in je linkerhand hebben. De koppeling van de TLS is erg zwaar om te bedienen.

Wat mij betreft geen toegevoegde waarde. Volgens mij zijn de meeste Ducs trouwens bedoeld om mee te raggen en niet voor stadsverkeer met files  :D
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

Desmo-devil

Citaat van: Hakinnen op 11 oktober, 2009, 19:17:41
Citaat van: Desmo-devil op 10 oktober, 2009, 11:49:51
Ben ik het helemaal mee eens, ik kan ook probleemloos schakelen zonder te koppelen met mijn Ducje, zowel op als af. Geen toegevoegde waarde imo.

op ne 4 klepper duc mit 3000 toeren truksjakele zonger koppeling?
nuh..
opsjakele waal es ze det zouws willuh (en dan aug ruum bovenin in toere), truksjakele neet
sterker nog..es ste ne dikke veerklepper zonger slipperclutch hubs..is truksjakele zonger koppeling zonder meer" een achterwiel mit neiging tot stempele"




waarum zouws ste zonger koppeling willuh varuh bie straotgebroek?
het heaf immers gein fuctie en het voegt niks toe es ste de koppeling neet gebroeks.
en die dinger zittuh er neet sjuus op om, het dink in de vrie te kriege es ste urgus stops



bin het waal mit diech ins det bovenstaand accesoire euverbodig is joa

echt wel, no problemo terugschakelen zonder koppeling op mijn 4 klepper ducje
let wel, ik zeg dat het makkelijk kan, en niet dat ik dat altijd doe, zit niet voor niets een koppeling op