Hoofdmenu

Autopraat

Gestart door Yvil, 24 november, 2009, 21:34:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

SuzukiLimburg

Waarom eigenlijk een diesel? Maak je genoeg kilometers om met een diesel goedkoper uit te zijn als met een benzine?

Ik moet wel zeggen dat een diesel erg lekker rijdt mits er een turbo opgeschroefd zit.
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

B-Witch

Vanaf hoeveel kilometer per jaar rijden wordt diesel eigenlijk interessant?
Ik ben me namelijk aan het orienteren voor een nieuwe "gezinsauto" aan te schaffen.
Aangezien ik dadelijk alleen met de kids ben, is de jimny niet meer ideaal te noemen.
en ik rij per maand een kilometer of 1200 gemiddeld
Dus benzine, diesel of toch maar beter gas?
Wil liefst een jonge station (skoda Fabia combi ben ik over aan het denken).
You may own the bike, but the bike possesses you.

QuattroFrits

Citaat van: Suzuki-Girl© op 26 november, 2009, 19:36:28
Vanaf hoeveel kilometer per jaar rijden wordt diesel eigenlijk interessant?

Als mijn informatie nog klopt, 15000 km minimaal per jaar.
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

SuzukiLimburg

Citaat van: QuattroFrits op 26 november, 2009, 20:08:41
Citaat van: Suzuki-Girl© op 26 november, 2009, 19:36:28
Vanaf hoeveel kilometer per jaar rijden wordt diesel eigenlijk interessant?

Als mijn informatie nog klopt, 15000 km minimaal per jaar.

Ehum... :-X we zitten in 2009  :mrgreen:

Omslagpunt bij diesel ligt op ongeveer 30-35 duizend km.
LPG is echter al aantrekkelijk vanaf 15 duizend km, maar kost een hoop bagageruimte en eventueel inbouwkosten van 2000 tot 2500 Euro als er in de auto nog geen gas installatie zit.

Een en ander is echter volledig afhankelijk van de brandstofprijzen.
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

Yvil

Citaat van: SuzukiLimburg op 26 november, 2009, 20:34:34
Citaat van: QuattroFrits op 26 november, 2009, 20:08:41
Citaat van: Suzuki-Girl© op 26 november, 2009, 19:36:28
Vanaf hoeveel kilometer per jaar rijden wordt diesel eigenlijk interessant?

Als mijn informatie nog klopt, 15000 km minimaal per jaar.

Ehum... :-X we zitten in 2009  :mrgreen:

Omslagpunt bij diesel ligt op ongeveer 30-35 duizend km.
LPG is echter al aantrekkelijk vanaf 15 duizend km, maar kost een hoop bagageruimte en eventueel inbouwkosten van 2000 tot 2500 Euro als er in de auto nog geen gas installatie zit.

Een en ander is echter volledig afhankelijk van de brandstofprijzen.

Als iemand me dat nu eens uitrekende met daadwerkelijk de getallen erbij i.p.v. steeds een getal te roepen!!

Ik heb eens even snel gerekend aan de hand van één of andere site en toen kwam ik er toch echt op uit dat
het idd vanaf +/- 15000 km interessant is. Maar ook ik heb daar dus even geen getallen bij, dus dat zou eens
heel fijn zijn als iemand me dat voor kon rekenen op basis van bijv. een astra station.

Voor als iemand zich geroepen voelt  :mrgreen::

OPEL ASTRA 1.7 DTL
Gewicht: 1178 kg
Wegenbelasting iets van 80 euro per mnd meen ik (mijn schoonouders hebben deze auto namelijk)
Verbruik van 1:19

ten opzichte van een 1,6 benzine
Gewicht: 1145 KG
Wegenbelasting weet ik even niet, zal ongeveer de helft zijn.
Verbruik van 1:12

Nou, wie wil hier de schoolmeester(es  :-X)  spelen?  :twisted:



Gassie

#20
wegenbelasting voor de benzine versie is 113,00 per kwartaal
dus 37,66 per maand

voor de diesel is het 236,00 per kwartaal =78,66 p/m

en voor een g3 gas is het 151 euro per kwartaal =50 p/m
KTM SMT 2011

Gassie

lpg heeft een gem verbruik van 1 op 13,8

KTM SMT 2011

SuzukiLimburg

Citaat van: Gassie op 26 november, 2009, 21:22:03
lpg heeft een gem verbruik van 1 op 13,8


Hoe kom je aan die wijsheid?  :roll:
LPG zelf heeft geen 'verbruik'...het is dus puur afhankelijk van de auto en het blok. Een dikke Amerikaanse V8 kan rustig 1 op 2 verbruiken met LPG. Een normale stationcar zoals de Opel Astra zal 1 op 8 verbruiken. Een liter gas is minder efficiënt als een liter benzine of diesel.
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

karz

#23
Citaat van: Gassie op 26 november, 2009, 21:22:03
lpg heeft een gem verbruik van 1 op 13,8

? wat  :shock:  

Dat ligt net zoals met benzine en diesel toch echt wel in het apparaat waar je in rijdt of niet ? En welke LPG installatie je hebt.

LPG heeft een lagere dichtheid daardoor zal het verbruik altijd hoger liggen dan benzine en natuurlijk diesel.
Daar staat tegenover dat LPG per liter veel goedkoper is uiteraard.

Als voorbeeld, mijn dodge w200 reed op bezine 1 op 3,5 en met LPG 1 op 2.

edit: wat suzukilimburg al zei dus
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Gassie

#24
ff gauw uitgerekend bij een  15000 km

diesel
15000/19=789,47*1,097=866,04 aan diesel + 12*80=960 dus bij elkaar = 1826,04
benzine
15000/12=1250*1,458=1822,5 aan benzine+ 12*37,66 dus bij elkaar =2274,24

gas(G3 installatie)
15000/13=1153,84*0,635=732,68 aan gas + 12*50 dus bij elkaar 1332,68
dit is ff gauw zonder evt afschrijving en ongemak door de gas tank
gas met een verbruik van  1op 10 wordt het dus
15000/10=1500*0.635=952,5+600=1552,50
en bij een gebruik van 1op8 is het bedrag 1792,60
KTM SMT 2011

Gassie

Citaat van: SuzukiLimburg op 26 november, 2009, 21:30:32
Citaat van: Gassie op 26 november, 2009, 21:22:03
lpg heeft een gem verbruik van 1 op 13,8


Hoe kom je aan die wijsheid?  :roll:
LPG zelf heeft geen 'verbruik'...het is dus puur afhankelijk van de auto en het blok. Een dikke Amerikaanse V8 kan rustig 1 op 2 verbruiken met LPG. Een normale stationcar zoals de Opel Astra zal 1 op 8 verbruiken. Een liter gas is minder efficiënt als een liter benzine of diesel.


gegoogle en gezocht naar gem verbruik opel astra met g3 installatie  dont shoot the messenger
KTM SMT 2011

Yvil

Thnx Gassie,

Daar kwam ik dus ook ongeveer op uit met die site.
Iemand het hier niet mee eens, of andere wijsheden
toe te voegen? Of mogen we gewoon de conclusie
trekken dat diesel bij een 15000km p jaar al voordeliger
is dan een benzinemotor en dat het omslagpunt zelfs
nog lager ligt?

We zagen vandaag zelfs een corsa (1.3 diesel) van
2005 die zelfs gemiddeld 1:22 zou halen. Dan wordt
het toch steeds interessanter als je even vergeet
dat je dan maar 69pk hebt.


DeWitte

Omslag punt moet je altijd berekenen met 2 gelijkwaardig zware auto's (bijv corsa diesel met polo benzine) het meer aan wegenbelasting wegstrepen tegen verbruik. Maar Yvil, wat wil je? goedkoop rijden of exclusief? voor 5dzd euri (ff als voorbeeld) haal je een mooie corsa oid uit, maar ook een dikke beemer 530i oid. wat wil je op de oprit en waar neem je genoegen mee? Persoonlijk zou ik niet dood gevonden willen worden in een corsa, maar als jouw beurs en wellicht vrouw zegt van wel, wie zijn wij dan? Gewoon je rekenmachine naast je gevoel :yes6rs: Een opel is iig niet duur in zijn onderdelen, dat scheelt dan weer ;) en echt veel slechte auto's worden er niet meer gemaakt, wel slecht waardevast, dat wel. Rijd er eens mee, op papier is het een ander verhaal vaak.
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Yvil

Idd, ik moet er maar eens in gaan rijden. Corsa denk ik zelf dat erg klein is. Wat ik
heel mooi vind en ook graag zou willen hebben is een Seat Diesel (Ibiza of Leon).
Maar die zijn vaak weer net te duur. Dan kom ik toch weer op die Astra station uit.

Het is in dit geval absoluut de vrouw die echt goedkoop wil rijden. Daarnaast wordt
haar wil min of meer beargumenteerd door de wisselvallige beurs  ;). Daarom hoop ik
op een comprimis, wellicht in de vorm van een Seat TDI  :mrgreen:

Ik weet het ook echt niet allemaal... Eerst maar eens wachten op uitsluitsel van de
schadeexpert en ondertussen misschien al eens wat proefritten gaan maken  :dunno:

SuzukiLimburg

Ik rij zelf met een Seat Ibiza TDI met 105 PK.
Kan ik van harte aanbevelen. Rijdt erg fijn en heeft ruim voldoende vermogen.
Verbruikt met mijn rijstijl 1 op 17, maar ik hoef dan ook niet naar verbruik te kijken omdat mijn werkgever de diesel betaald.

Een Ibiza is overigens net zo klein als een Corsa, dus voor dat verschil hoef je de Ibiza niet boven de Corsa te verkiezen.

Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!