Europees rijbewijs komt eraan in 2013

Gestart door BMWhub, 27 januari, 2010, 08:52:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BMWhub

In 2013 is het zover: dan zullen de verschillende nationale rijbewijzen in de EU vervangen worden door een uniform Europees rijbewijs. Dat heeft wat implicaties voor wie vervolgens een motorrijbewijs wil behalen.


Er komen een apart rijbewijs voor bromfietsen (categorie AM) en drie verschillende voor zwaardere motoren: A1, A2 en A. Het AM-rijbewijs zal haalbaar zijn vanaf de leeftijd van 14 jaar, het A1-rijbewijs (motoren tot 125cc en maximaal 11kW) vanaf 16 jaar oud. Dat is nu reeds zo in veel Europese lidstaten, behalve België en Nederland. Of deze leeftijdscategorieën hier ook daadwerkelijk overgenomen zullen worden valt nog te zien, gezien de eigen interpretatie die beide landen steevast voor de dag leggen bij het invoeren van de Europese regelgeving.



Een A2-rijbewijs (maximaal vermogen van 35kW) zal vanaf 18 jaar toegankelijk zijn, met de optie om na 2 jaar door te evolueren naar een volwaardig A-rijbewijs (zonder beperkingen). Zo'n A-rijbewijs zal anders pas vanaf de leeftijd van 24 jaar tot de opties behoren. Dit betekent concreet dat de minimumleeftijd voor het behalen van een volwaardig onbeperkt motorrijbewijs met drie jaar zal worden opgetrokken, tenzij men eerst twee ervaringsjaren met een rijbewijs A2 doormaakt. Ook in deze categorie verandert er wat. De huidige beperking op deze rijbewijsklasse wordt opgetrokken van 25 tot 35kW, maar begrensde motoren komen enkel in aanmerking indien hun originele vermogen maximaal het dubbele bedraagt. Vandaag staat daar geen beperking op en mag elke motor tot 25kW teruggebracht worden voor rijders jonger dan 21.



Wat betreft de motoren waarmee het rijbewijs kan worden afgelegd luiden de regels als volgt:
A1: min. 120cc, max. 125cc - max. 11kW / 0,1kW/kg - min. topsnelheid 90km/u op een vlakke weg
A2: min. 400cc - min. 25kW, max. 35kW / 0,2kW/kg
A: min. 600cc - min. 40kW



Momenteel zijn er 125 verschillende rijbewijzen in omloop binnen de EU. Het uniforme Europese rijbewijs zal op een creditcardformaat worden uitgegeven, cfr. de digitale identiteitskaart. De lidstaten die dat wensen kunnen deze kaart ook van een chip met persoonsgegevens voorzien. De omschakelingstermijn voor personen die reeds in het bezit zijn van een nationaal rijbewijs is zeer ruim: 20 jaar.

bron:http://www.demotorsite.be/content/europees-rijbewijs-komt-eraan-2013

Verbrand je rubber en niet je ziel

GRTZ Hoebair

Timeeh

Of we daar nu blij van moeten worden?  :roll:
Mogen ze dan ook in Nederland vanaf 14jaar gaan brommeren?

Busaberke

Citaat van: BMWhub op 27 januari, 2010, 08:52:43De lidstaten die dat wensen kunnen deze kaart ook van een chip met persoonsgegevens voorzien.

Let op mijn woorden:

Die chip komt er uiteindelijk wel, net als een gleuf in je voertuig waar je dat ding in moet steken (kastje van Camiel?) om op de openbare weg toegelaten te worden, dan kunnen ze meteen je rijgedrag vastleggen en/of km's / bekeuringen afrekenen!

Big Brother krijgt ons steeds meer in de tang!
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

SuzukiLimburg

De vraag is of dit ook voor Nederland geldt. Ik zie namelijk dat dit uit een Belgische bron komt.
Ik kan me goed voorstellen dat Nederland hier niet in mee gaat, alhoewel ik er zelf geen problemen in zie.

Waarom kan iemand van 14 niet brommer rijden en iemand van 16 wel?
In veel zuidelijke landen geldt al dat je vanaf 14 een brommer mag besturen en daar gaat het ook allemaal goed.
Lijkt mij wel leuk om met mijn neefjes aan hun brommertjes te sleutelen en als ze 16 zijn een 125cc te kopen en samen met ze te gaan toeren.

Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

HD4ever

Citaat van: SuzukiLimburg op 27 januari, 2010, 13:03:45

Waarom kan iemand van 14 niet brommer rijden en iemand van 16 wel?

Met verstand brommer rijden doen ze waarschijnlijk op beide leeftijden toch niet, dus wat maakt het uit.  :schater:
Laat ze dus met 14 jaar maar lekker gaan 'brommeren'.  :yes6rs:
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

Steefke™

Ik reed mijn eerste brommert toen ik 11 was.  :yes6rs: toen ik 14 was bracht ik altijd de gazet rond op het Dappje van een vriend :lol: (was ook zijn wijkje trouwens)
Smells like rubber

QuattroFrits

Citaat van: HD4ever op 30 januari, 2010, 18:09:19
Citaat van: SuzukiLimburg op 27 januari, 2010, 13:03:45

Waarom kan iemand van 14 niet brommer rijden en iemand van 16 wel?

Met verstand brommer rijden doen ze waarschijnlijk op beide leeftijden toch niet, dus wat maakt het uit.  :schater:
Laat ze dus met 14 jaar maar lekker gaan 'brommeren'.  :yes6rs:

:shock: Zoals nu, midden op de weg en verder schijt aan alle regels ??  :shock:

Laat ze dan maar mooi weer op het fietspad en anders uiterst rechts houden, dan heb ik er ook vrede mee.
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.