ART introduceert 5-sterren keuring

Gestart door DeWitte, 15 maart, 2010, 18:41:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

Motorfietsen zijn in toenemende mate doelwit van diefstal. Te vaak komt het voor dat motoren niet of onvoldoende op slot staan, waardoor diefstal relatief eenvoudig is. En als de motor onvoldoende beveiligd was, keert de verzekering niets uit. Dus ook geen geld om een nieuwe motorfiets te kopen. Op de motorbeurs in Utrecht introduceerde de Stichting ART Diestalpreventie Tweewielers, een nieuwe categorie motorfietssloten in de strijd tegen de toenemende diefstal van motorfietsen. De nieuwe categorie ART goedegekeurde sloten draagt men vijf sterren en biedt verdergaande beveiliging tegen diefstal.

In 2009 werden er in Nederland 2112 motoren gestolen. Een toename van 9,7% ten opzichte van 2008 toen er 1926 ongewenst van eigenaar verwisselden. Uit recent onderzoek blijkt dat veel motorfietsen in woonomgeving worden gestolen. Het vastleggen aan de vaste wereld kan het diefstalrisico voor motoren terugdringen, omdat het optillen en meenemen in een bestelwagen daarmee veel moeilijker wordt gemaakt. Ook in de afgesloten stallingen of schuurtjes is een dergelijke maatregel zinvol, gezien het feit dat ook daaruit vaak diefstallen plaatsvinden.

Het voorgaande is een belangrijke reden voor Stichting ART, als certificeringsinstantie voor tweewielersloten, om een categorie5( een zogenaamde ART 5 sterren categorie) toe te voegen aan de al bestaande 4 sterrenomdat die vaak makkelijker zijn mee te nemen. Het gaat om zwaardere sloten met een zodanig formaat dat het altijd mogelijk is het voertuig aan de vaste wereld te bevestigen. Aangezien motoren vaker uit de woonomgeving gestolen worden wordt aan de verzekeringen voorgesteld om deze sloten alleen te eisen als de motor in of rond het woonhuis gestald staat. Voor een goede beveiliging onderweg adviseert de stichting een slot 4 sterren omdat die vaker gemakkelijker zijn mee te nemen.

De volgende sloten komen op dit moment in aanmerking voor een ART 5 sterren:
MBT 4127 Kryptonite New York Legend Chain 1515 (90 cm)
MBT 4127 Kryptonite New York Legend Chain 1515 ( 150 cm)
MBT 4131 LUMA, type SOLIDO CHAIN PLUS
MBT 4132 ABUS 59/13MKS 140
MBT 4133 ABUS combinatie 58/140HBIII260 14 KS Loop Chain 120
MBT 4133 ABUS combinatie 58/140HBIII310 14 KS Loop Chain 120
MBT 4134 ABUS 37RK/ 80140 14 KS Loop Chain 120

Bron: Stichting ART


Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

QuattroFrits

Citaat van: Dwars® op 15 maart, 2010, 18:41:13
De volgende sloten komen op dit moment in aanmerking voor een ART 5 sterren:
MBT 4127 Kryptonite New York Legend Chain 1515 (90 cm)
MBT 4127 Kryptonite New York Legend Chain 1515 ( 150 cm)
MBT 4131 LUMA, type SOLIDO CHAIN PLUS
MBT 4132 ABUS 59/13MKS 140
MBT 4133 ABUS combinatie 58/140HBIII260 14 KS Loop Chain 120
MBT 4133 ABUS combinatie 58/140HBIII310 14 KS Loop Chain 120
MBT 4134 ABUS 37RK/ 80140 14 KS Loop Chain 120

Bron: Stichting ART


Ik weet niet hoe deze sloten er uit zien, maar ik weet nog niet eens een goed plekje op mijn brommert om een schijfremslot mee te nemen en op te bergen.
Ik zou graag een heel goed slot meenemen, 4 of 5 sterren, maar het is erg lastig.

Eventueel advies ??
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

QuattroFrits

En die koffer zit er niet altijd op, anders was het geen probleem.  :roll:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

Mounty

Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Steefke™

De Kryptonite is zeker door 3 Doors Down ontworpen.  :mrgreen: http://www.youtube.com/watch?v=Lg8gEIBs5CU
Smells like rubber

HD4ever

Citaat van: QuattroFrits op 15 maart, 2010, 18:49:50

Ik weet niet hoe deze sloten er uit zien, maar ik weet nog niet eens een goed plekje op mijn brommert om een schijfremslot mee te nemen en op te bergen.
Ik zou graag een heel goed slot meenemen, 4 of 5 sterren, maar het is erg lastig.

Eventueel advies ??


Ik heb beide genoemde merken zelf in gebruik.  Bij beide zit een tasje om dat ding aan je broekriem te hangen, alhoewel dat niet erg comfortabel en zeker niet veilig is als je klapper maakt. Er zijn ook leren tasjes en kleine toolrollen in de handel om een slot ergens aan je motor te bevestigen. Ik heb wel eens een slot gezien aan een framebuis gemonteerd met een beugeltje en onder aan een stuur bevestigd. Wat ook kan is een helmslot aan je motor monteren en daar je slot aan hangen want bij het parkeren hangt dat slot uiteraard in je wiel, en je helm aan dat helmslot.  ;) Ligt uiteraard ook aan het type motor wat mogelijk is. Kwestie van even online zoeken, want je verzekering betaald je geen rooie als je brommer weg is.  :twisted:
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

QuattroFrits

Citaat van: HD4ever op 15 maart, 2010, 20:21:40
Citaat van: QuattroFrits op 15 maart, 2010, 18:49:50

Ik weet niet hoe deze sloten er uit zien, maar ik weet nog niet eens een goed plekje op mijn brommert om een schijfremslot mee te nemen en op te bergen.
Ik zou graag een heel goed slot meenemen, 4 of 5 sterren, maar het is erg lastig.

Eventueel advies ??


Ik heb beide genoemde merken zelf in gebruik.  Bij beide zit een tasje om dat ding aan je broekriem te hangen, alhoewel dat niet erg comfortabel en zeker niet veilig is als je klapper maakt. Er zijn ook leren tasjes en kleine toolrollen in de handel om een slot ergens aan je motor te bevestigen. Ik heb wel eens een slot gezien aan een framebuis gemonteerd met een beugeltje en onder aan een stuur bevestigd. Wat ook kan is een helmslot aan je motor monteren en daar je slot aan hangen want bij het parkeren hangt dat slot uiteraard in je wiel, en je helm aan dat helmslot.  ;) Ligt uiteraard ook aan het type motor wat mogelijk is. Kwestie van even online zoeken, want je verzekering betaald je geen rooie als je brommer weg is.  :twisted:

Ik neem maar even aan dat je het over schijfremsloten hebt, want een ketting van 90 of 120 cm aan je broeksriem lijkt me inderdaad zeeeer onhandig. (het loopt zo moeilijk met de broek tot op de knieen gezakt.)

Maar even terug ter zake, zijn er ook schijfremsloten die 5 sterren zijn ??
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

BMWhub

Frits
heb op de site van stichting ART gekeken en op de lijst geen schijfremsloten gevonden met 5 sterren.
Of de lijst helemaal is bij gewerkt weet ik even niet, want de sloten van ABUS met 5 sterren staan er nog niet op.

GRTZ Hoebair
Verbrand je rubber en niet je ziel

GRTZ Hoebair

QuattroFrits

Citaat van: BMWhub op 16 maart, 2010, 18:06:01
Frits
heb op de site van stichting ART gekeken en op de lijst geen schijfremsloten gevonden met 5 sterren.
Of de lijst helemaal is bij gewerkt weet ik even niet, want de sloten van ABUS met 5 sterren staan er nog niet op.

GRTZ Hoebair

Bedankt Hub.

Ik heb eens op de site van Abus gekeken en daar staan genoeg 4 sterren schijfremsloten op maar ook geen 5 sterren.
Ik ga eens met de tussenpersoon van de verzekering praten (mijn directe buurman) wat ik het beste kan nemen en of het daadwerkelijk nodig is om zo'n 5 sterrenslot te nemen.
Even wachten tot morgen of zo, hij is om +/- 17.00 uur gesloten en dus weg.
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.