aanhanger gezever

Gestart door QuattroFrits, 27 maart, 2010, 09:21:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

DeWitte

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

QuattroFrits

Citaat van: QuattroFrits op 27 maart, 2010, 09:21:42
Hij is zo te zien ongeremd en mag volgens mij dus niet achter de meeste auto's.
Mijn auto mag ongeremd 740 kg trekken en deze is al 750, dus ik weet het zo net niet.

In de wet wordt, voor zo ver als ik weet, altijd uitgegaan van het totaalgewicht, dus ook als hij helemaal leeg is.
Gebeurd in ieder geval met geremde aanhangwagens.

Als dit als gezever gezien wordt dan weet ik het ook niet meer, volgens mij was het bedoeld als een serieuze opmerking.
Dat er mensen zijn die niet kunnen lezen en dan een beetje vreemd commentaar schrijven, kan ik niets aan doen.

Ik heb in ieder geval dit topic niet gestart zoals er nu staat.
Ik heb niets te verbergen dus mijn tekst laat ik gewoon staan.
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

DeWitte

dat zag ik ook als een serieuze vraag> maar om de advertentie vrij te houden van discussies is het topic gesplitst, niet meer en niet minder  ;)
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Timeeh

Ik ben ook al een tijdje aan het kijken voor een motoraanhanger. De meeste zijn inderdaad 750kg ongeremd, terwijl onze auto maar 650 ongeremd mag trekken.
Nu was ik me aan het afvragen of je niet toch gewoon die max 750kg achter je auto mag hangen. Ervanuit gaand dat de trailer 125/150kg weegt en 2 motoren max. 200kg per stuk (heb ik het ruim genomen). Kom je dus op max 550kg. Zou toch moeten kunnen?! Of zie ikhet dan verkeerd?   :oops:

DeWitte

#19
volgens mij zie je het goed, zolang je het totaalgewicht dat op je autokenteken staat niet overschrijdt is er niets aan de hand. Ik zal proberen te achterhalen wat de hanger zo (netto/kaal)weegt zonder lading, er zit geen kenteken bij (hoeft ook niet <750kg)
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

SuzukiLimburg

Volgens mij klopt de redenering van Tim niet. Er wordt altijd gekeken naar de maximum toegestane massa van de aanhangwagen ongeacht of er lading op ligt of niet. In dit geval is deze dus altijd 750kg. En dat mag je dan niet trekken met jouw auto.
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

BMWhub

Informeer even bij de jongens van RDW, die moeten het weten.
Verbrand je rubber en niet je ziel

GRTZ Hoebair

Timeeh

Citaat van: BMWhub op 29 maart, 2010, 09:44:41
Informeer even bij de jongens van RDW, die moeten het weten.

ik ga die rakkers eens even mailen!  :lol:

DeWitte

http://caravanhandboek.biod.info/caravanenwet.htm

dit doorlezend, klopt Tims redenering wel. Ik heb het ook nog ff nagevraagd bij de man die bij ons het wagenpark (incl aanhangers dus) beheert

er wordt een voobeeld genoemd>

CiteerDe "massa ledig voertuig" blijkt in de praktijk bijna nooit te kloppen en dus het laadvermogen ook niet.
Maar dat is niet belangrijk.
"Maximum massa voertuig" is in dit voorbeeld (en dat zal voor de meeste aanhangers zo zijn) de beperkende factor: het totale gewicht van de aanhangwagen met alles er op, er aan en er in mag NOOIT hoger zijn dan 1000kg. Dat bij controles langs de weg door de controleurs andere maatstaven gehanteerd worden, doet er in feite niet toe. Als de totale massa van de aanhanger hoger is dan de vermelde maximum massa, bent u in overtreding.

???
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Busaberke

Citaat van: Dwars® op 29 maart, 2010, 10:46:22
http://caravanhandboek.biod.info/caravanenwet.htm

dit doorlezend, klopt Tims redenering wel. Ik heb het ook nog ff nagevraagd bij de man die bij ons het wagenpark (incl aanhangers dus) beheert

er wordt een voobeeld genoemd>

CiteerDe "massa ledig voertuig" blijkt in de praktijk bijna nooit te kloppen en dus het laadvermogen ook niet.
Maar dat is niet belangrijk.
"Maximum massa voertuig" is in dit voorbeeld (en dat zal voor de meeste aanhangers zo zijn) de beperkende factor: het totale gewicht van de aanhangwagen met alles er op, er aan en er in mag NOOIT hoger zijn dan 1000kg. Dat bij controles langs de weg door de controleurs andere maatstaven gehanteerd worden, doet er in feite niet toe. Als de totale massa van de aanhanger hoger is dan de vermelde maximum massa, bent u in overtreding.

???

Tim's beredenering klopt niet.
De laatste zin uit jouw citaat is wél correct, dus in principe ben je met zo'n ongeremde aanhangwagen reeds in lege toestand in overtreding als het bruto laadvermogen hoger is dan het maximale trekvermogen van je auto voor een ongeremde aanhangwagen.
Ik kan me echter voorstellen dat de meeste pliesie's in de praktijd hier geen probleem van zullen maken als de aanhangwagen + lading samen duidelijk lichter zijn.
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

d'r Blieje

Duh!

Er is een verschil tussen wat de auto mag trekken en wat de bestuurder mag trekken!

Met rijbewijs B mag je een aanhanger trekken met een maximaal toegestaan totaal  gewicht van 749 kg, het totaal gewicht van de combinatie mag daarbij niet boven de 3500 kg uitkomen. Hierbij geld wat er op het kenteken van de aanhanger staat. Dus Met rijbewijs B mag je geen (ook geen lege) aanhanger trekken met een maximaal toegestaan totaalgewicht van 751 kg.

Een auto mag niet meet trekken dan er op het kentekenbewijs van de auto staat. Dit is het daadwerkelijke gewicht van aanhanger en belading. Met een auto die maximaal 500 kg mag trekken kun je dus een lege aanhanger trekken met een maximaal toegestaan totaal gewicht van bijv. 2000 kg. Als deze aanhanger leeg maar niet meer dan 500 kg weegt. Op het kenteken van de aanhanger staat aangegeven dat de aanhanger meer dan 749 kg kan wegen. Om ermee te mogen rijden heb je dan wel dus rijbewijs BE nodig.

Voor Timeeg geld dus dat hij met rijbewijs B een aanhanger mag trekken die geen kenteken heeft (maximaal toegestaan totaal gewicht < 750 kg). Of zijn auto(tje) de aanhanger mag trekken hangt af van het daadwerkelijke totaalgewicht (175 kg + motor).

Snappie?
Blieve lache...8)

Timeeh

Ik wacht het mailtje van de RDW even af weten we 100% zeker wat nu wel en niet mag!  :lol:

Mounty

#27
Citaat van: d'r Blieje op 29 maart, 2010, 15:10:16
Duh!

Er is een verschil tussen wat de auto mag trekken en wat de bestuurder mag trekken!

Met rijbewijs B mag je een aanhanger trekken met een maximaal toegestaan totaal  gewicht van 749 kg, het totaal gewicht van de combinatie mag daarbij niet boven de 3500 kg uitkomen. Hierbij geld wat er op het kenteken van de aanhanger staat. Dus Met rijbewijs B mag je geen (ook geen lege) aanhanger trekken met een maximaal toegestaan totaalgewicht van 751 kg.

Een auto mag niet meet trekken dan er op het kentekenbewijs van de auto staat. Dit is het daadwerkelijke gewicht van aanhanger en belading. Met een auto die maximaal 500 kg mag trekken kun je dus een lege aanhanger trekken met een maximaal toegestaan totaal gewicht van bijv. 2000 kg. Als deze aanhanger leeg maar niet meer dan 500 kg weegt. Op het kenteken van de aanhanger staat aangegeven dat de aanhanger meer dan 749 kg kan wegen. Om ermee te mogen rijden heb je dan wel dus rijbewijs BE nodig.

Voor Timeeg geld dus dat hij met rijbewijs B een aanhanger mag trekken die geen kenteken heeft (maximaal toegestaan totaal gewicht < 750 kg). Of zijn auto(tje) de aanhanger mag trekken hangt af van het daadwerkelijke totaalgewicht (175 kg + motor).

Snappie?

zo dacht ik het ook, maar dat schijnt een regel van vroeger te zijn... Ik heb een hele tijd geleden dit eens nagevraafd bij de RDW en ze kwamen met hele andre regels etc..zal eens zoeken of ik het terug vind.


Zo is ook het rijden op een vrachtauto veranbderd, vroeger mocht ik met enkel het C rijbewijs niet meer rijden dan 3500 kg, ledig gewicht plus laadvermogen.
Nu is dat al 7500 kg..

och ja, ik vond ook nog dit:

Rijbewijs B
Rijbewijs B geeft de bevoegdheid tot het besturen van een personenauto met een aanhangwagen die, inclusief laadvermogen, niet meer weegt dan 750 kg.

In bepaalde gevallen is met alleen het rijbewijs B een zwaardere aanhangwagen toegestaan dan 750 kg. Dat kan alleen op twee voorwaarden:

De aanhangwagen mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het motorvoertuig dat de aanhangwagen trekt.
en
de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer bedragen dan 3500 kg.
Rijbewijs BE
Met rijbewijs BE bent U niet beperkt in het gewicht van de aanhangwagen die U mag trekken. Let wel op de technische mogelijkheden van het trekkend motorvoertuig (maximale trekhaaklast). Deze maximale trekhaaklast staat vermeld op het kentekenbewijs.

Ook het gewicht van de totale combinatie is niet van belang. Deze mag meer dan 3500 kg bedragen. Alleen voor het trekkende voertuig geldt, dat de toegestane maximum massa niet meer dan 3500 kg mag bedragen.

In de rijbewijzen, die tot en met 31 mei 1996 zijn afgegeven, staan nog de begrippen ledig gewicht en ledig gewicht + laadvermogen. Sinds 1 juni 1996 heten deze begrippen ledige massa en toegestane maximum massa
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

QuattroFrits

Citaat van: YZF_Ron op 29 maart, 2010, 21:45:02


Zo is ook het rijden op een vrachtauto veranbderd, vroeger mocht ik met enkel het C rijbewijs niet meer rijden dan 3500 kg, ledig gewicht plus laadvermogen.
Nu is dat al 7500 kg..

och ja, ik vond ook nog dit:

Rijbewijs B
Rijbewijs B geeft de bevoegdheid tot het besturen van een personenauto met een aanhangwagen die, inclusief laadvermogen, niet meer weegt dan 750 kg.

In bepaalde gevallen is met alleen het rijbewijs B een zwaardere aanhangwagen toegestaan dan 750 kg. Dat kan alleen op twee voorwaarden:

De aanhangwagen mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het motorvoertuig dat de aanhangwagen trekt.
en
de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer bedragen dan 3500 kg.
Rijbewijs BE
Met rijbewijs BE bent U niet beperkt in het gewicht van de aanhangwagen die U mag trekken. Let wel op de technische mogelijkheden van het trekkend motorvoertuig (maximale trekhaaklast). Deze maximale trekhaaklast staat vermeld op het kentekenbewijs.

Ook het gewicht van de totale combinatie is niet van belang. Deze mag meer dan 3500 kg bedragen. Alleen voor het trekkende voertuig geldt, dat de toegestane maximum massa niet meer dan 3500 kg mag bedragen.

In de rijbewijzen, die tot en met 31 mei 1996 zijn afgegeven, staan nog de begrippen ledig gewicht en ledig gewicht + laadvermogen. Sinds 1 juni 1996 heten deze begrippen ledige massa en toegestane maximum massa


Ook vroeger mocht je al met een B rijbewijs tot maximaal 3500 kg van de totale combinatie gaan, daar had je dus echt geen C voor nodig en volgens mij is dat nu nog steeds zo.

Met een C rijbewijs mag je in principe alles rijden, alleen geen aanhangwagen er achter.
Met CE is het onbeperkt, alleen de moderne extra lange combinatie's e.d. vergen een extra aantekening.

Is hetzelfde voor D (bus) , heb je alleen D mag je ook alleen maar een bus besturen, heb je E erbij mag er ook weer een aanhangwagen achter.

Je hebt tegenwoordig ook C1 en D1 of C1E en D1E, wat dat precies inhoud weet ik helaas ook niet maar daar zit ik ook niet zo mee, ik heb alle rijbewijzen en mag dus overal in en op rijden.
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

Mounty

Dus met mijn A-B-C mag ik alles rijden, zolang er maar geen zware aanhanger aanhangt of het een bus voor meer dan 8 personen is..
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009