Gooi je overige PK's maar in de vuilnisbak

Gestart door Joepie1958, 02 april, 2010, 16:25:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joepie1958

CiteerMotorrijders vrezen pk-limiet
BRUSSEL -  Motorrijders vrezen dat Europa een limiet van 100 pk gaat stellen aan motoren. Ze hebben opgevangen dat de Europese Commissie op die manier denkt het aantal ongelukken te verminderen.

Een redelijk aantal motoren heeft nu een vermogen dat meer is dan 100 pk. ,,Een limiet is absolute onzin", foetert voorzitter Nico Perk van de Motorrijders Actie Groep (MAG) vrijdag. ,,Er is geen enkel verband tussen het motorvermogen en ongelukken. Het gaat niet om de motor, maar om de discipline van de motorrijder."

Frankrijk heeft al wel een nationale limiet van 100 pk voor motoren. In Duitsland verkoopt het bedrijfsleven vrijwillig geen motoren van meer dan 98 pk. ,,Maar volgens de cijfers zijn daar niet minder ongelukken dan in andere landen", werpt Perk tegen, gesteund door de Federatie van Europese Motorrijders Associaties FEMA.

Plan schiet door

Europarlementslid Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD) bevestigt dat er achter de schermen wordt gewerkt aan een motorlimiet. Ze is het er niet mee eens. ,,Dit plan schiet door. Het is niet nodig zo'n limiet te stellen voor de veiligheid."

De motorrijders vinden dat Europa beter andere technische aanpassingen kan doen voor meer veiligheid. Zo dringen ze al tijden aan op een beter type vangrails. De scherpe randen van de huidige types hebben al heel wat armen en benen van gevallen motorrijders geamputeerd. Half juni is daarover een Europese vergadering in Praag.

Nederlandse motorrijders verzetten zich al langer tegen ideeën van politici en motorfabrikanten voor een APK op motoren. Nederland is nog een van de weinige landen waar die keuringsplicht niet geldt. ,,Wij vinden dat de APK ook in andere landen moet worden afgeschaft. De fabrikanten moeten maar motoren maken die probleemloos 50.000 kilometer meegaan. Dat helpt meer", aldus voorman Nico Perk van de Motorrijders Actie Groep, die in het pleidooi voor een APK vooral geldgewin ziet voor de fabrikanten en garages.

Bron: De Telegraaf

Als deze van 1 april was geweest had ik gelachen, volgens mij is dit al meer dan 25 jaar een gepasseerd station, ik kan me nog he :Drinneren dat indertijd eens zo'n discussie heeft gelopen en in Duitsland hebben ze toen die norm ook een tijdlang gehanteerd, maar ik denk dat de fabrikanten toen wel gelobbyd hebben om het ongedaan te maken :shock:
En met 80 PK kun je jezelf net zo dood rijden als met 195 PK, dat vind ik dus geen criterium :twisted:
en het is nog geen komkommertijd dus die politici hebben gewoon niets te doen, dat ze zich maar druk maken over de crisis, want als ze beweren dat die voorbij is hebben ze toch last van oogklepjes (of ooglapjes) :oops:

Laten we het artikel maar beschouwen als oud koetje uit de sloot en verder gaan met de orde van de dag :cool:
Motorrijden? Je moet maar gek zijn
Lid van de B.T.A.

DeWitte

100 pk is ook zat :mrgreen: meer is voor posers :schater:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Mixfighter

Citaat van: Dwars® op 02 april, 2010, 17:11:15
100 pk is ook zat :mrgreen: meer is voor posers :schater:
Laat mij dan maar een poser zijn met mijn 180pk  :mrgreen:  :yes6rs:





:worship-cool:
Ver kaomen misjien get laater, Mer ver kaomen altied


Timeeh


Steefke™

hahaha ik haal de 100 pk niet eens. :rofl: Ik heb een kleine 60 pk met een gewicht van ongeveer 120 kg. Ik heb geen 100 pk nodig. :lol:
Smells like rubber

SuzukiLimburg

Ik vind dit ook onzin. Mijn motor heeft 136pk, tenminste toen hij ooit nieuw geleverd werd.
Haal daar 36 pk van af en je komt op 100pk uit. Uiteindelijk zal dat niet veel schelen qua snelheid en optrekken.
Zeker niet als je bedenkt dat je vermogen tov je topsnelheid enz niet lineair verloopt.

Ik vind het overigens ook onzin dat een motor 180pk heeft bij een gewicht van 180kg. Maar goed, de emesten die dit hebben gebruiken toch maar de helft van het vermogen.

Al met al is dit grote onzin. Als dit doorgevoerd wordt denk ik dat de 2dehands markt helemaal gaan opbloeien!
Mijn TL1000 gaat dan in ieder geval niet meer de deur uit.
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

Gassie

denk dat het niet uit maakt voor het aantal ongelukken.
als het ongeluk van de motorrijder afkomt ligt het  meestal aan een inschattingsfout van een bocht icm met de snelheid
en aangezien de meeste merken steeds proberen de snelste motor te maken wordt het het dan een 100 pk motor wat retesnel wordt
kijk maar naar de formule 1 afgelopen jaren steeds werd er een beperking op de motor gelegd maar elk jaar werden de ronderecords verbroken
KTM SMT 2011

Mounty

als de pk verminderd worden, gaat dan het koppel niet ook omlaag ? dus ook minder snel optrekken ?
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

HD4ever

Citaat van: Timeeh op 02 april, 2010, 18:58:46
Kom maar op met die begrenzers!  :lol:

Als ik met mijn ongeveer 78 pk en 380 kg gewicht nog meer begrens, blijf ik wellicht helemaal stil staan !! :schater:
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

Timeeh

Citaat van: HD4ever op 03 april, 2010, 10:23:06
Citaat van: Timeeh op 02 april, 2010, 18:58:46
Kom maar op met die begrenzers!  :lol:

Als ik met mijn ongeveer 78 pk en 380 kg gewicht nog meer begrens, blijf ik wellicht helemaal stil staan !! :schater:

Haha! Ik bedoelde dan ook de begrenser voor op mijn brommerke

SuzukiLimburg

PK en koppel hebben uiterraard weinig met elkaar te maken Ron. Zo hebben stuntmotoren bijvoorbeeld vaak veel koppel omdat ze een groot tandwiel hebben. Zij hebben niks aan veel PK's omdat ze niet hard hoeven te gaan.
Een tractor is ook een goed voorbeeld van weinig PK maar heel veel koppel.
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

Mounty

kan zijn door het ontwerp en de gebruikte overbrenging ja, maar als ik een standaard motorfiets van pak m beet 150 pk neem met een koppel van 100 nm en ik ga het vermogen terugbrengen, gaat het koppel ook omlaag... tenzij je idd wat met de overbrenging gaat klooien.

zoals jij het stelt, "koppel en pk's hebben weinig met elkaar te maken" :dus
"ik begrens mijn motor tot ongeveer de helft van het vermogen, maar mijn koppel blijft daarbij wel nagenoeg gelijk"..logische redenering van mij is dat dit niet kan.
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Gassie

Kopen we toch een triumph roadster 148 ps en 221 mm aan koppel die mogen ze begrenzen op 100 ps heb je nog genoeg over
KTM SMT 2011

@Nippon

Als de fabrikanten zo doorgaan met die poser pk's
dan loont 't zich voor de verzekeringen/overheid om per pk premie te heffen ipv cc
weer een leuke bron van inkomsten  :-X


dus ga vooral zo door  ;)
ik zal met m'n 60pk niet tot de doelgroep behoren  :mrgreen:

Desmo-devil

Ik gun iedereen zijn pk tjes, maar ik lig er niet wakker van, voor mij is 100 pk meer dan zat zeker met het koppel van een Duc. Ik heb er nu maar 85 en een hoop lol .