Honda dual clutch transmissie in productie op VFR1200F

Gestart door DeWitte, 08 mei, 2010, 07:36:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

Honda Motor Co., Ltd. heeft 's werelds eerste volautomatische Dual Clutch Transmission (DCT) voor sportieve motorfietsen met een grote cilinderinhoud ontwikkeld. De nieuwe transmissie zorgt voor sportief rijplezier door bedieningsgemak terwijl het brandstofverbruik gelijk of zelfs beter is dan motorfietsen met een conventionele versnellingsbak. In eerste instantie zal de nieuwe Honda VFR die in 2010 in Europa en Amerika verkocht gaat worden gebruik maken van de nieuwe versnellingsbak.
In de nieuwe deels elektronische en hydraulische Dual Clutch Transmissie, zijn twee onafhankelijke koppelingen geplaatst. Een voor de oneven versnellingen (1, 3 en 5) en een voor de even versnellingen (2, 4 en 6). De twee koppelingen opereren onafhankelijk en afwisselend van elkaar. Voorbeeld; je schakelt van 1 naar 2, de elektronische regeleenheid detecteert dit en schakelt (koppelt) op dat moment de tweede versnelling in. Op het moment dat de tweede versnelling wordt ingeschakeld, wordt direct de eerste versnelling vrijgegeven (ontkoppelt) en een naadloos schakelmoment is gerealiseerd. De elektronische regeleenheid in combinatie met de hydraulische koppeling zorgen ervoor dat het op- en terugschakelen in milliseconden kan plaatsvinden.

De Dual Clutch Transmission is een licht en compact ontwerp, zodat het toegepast kan worden op bestaande motoren zonder dat er al te veel aanpassingen gedaan hoeven te worden. Dankzij de elektronische control technologie, dat soepel en naadloos schakelen moet garanderen, levert de nieuwe transmissie exact de acceleratie die de berijder wenst. Om er zeker van te zijn dat de transmissie onder alle omstandigheden precies doet wat de berijder wenst, is deze uitgerust met drie verschillende voorgeprogrammeerde instellingen; twee volautomatische instellingen, D-mode voor algemeen gebruik en S-mode voor sportief rijden en een manuele 6-versnellingen instelling waarmee op de bestaande conventionele manier geschakeld kan worden. Honda heeft de intentie om het DCT systeem geleidelijk aan ook op andere motoren met grote cilinderinhoud te introduceren. Vooral sportieve modellen voor ontwikkelde landen komen hiervoor in aanmerking. Honda gaat door met de ontwikkeling van motorfietsen die voldoen aan de behoeften van de maatschappij en gebruikers

http://www.youtube.com/watch?v=PLhx4cQq1sA
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

@Nippon

is 't normaal om je voet op de schakelpedaal te laten rusten na 't opschakelen
springt 't anders uit de versnelling  :dunno:

Joepie1958

Ik denk dat die voetpedaal gewoon een schakelaartje is, niet zoals bij you and me dat je manueel schakelt, anders is dat wel schlecht voor je versnellingsbak, bij zo'n autotomaat maakt dat denk ik niks uit :shock:
Ik vind het wel wat (mja, hou nou eenmaal van automaten want een beetje (nou ja beetje) schakellui :lol:)
Motorrijden? Je moet maar gek zijn
Lid van de B.T.A.

Motzippaldy

Als ik zo oud word als jullie dan zal ik ook misschien van automaten houden(schakellui)   :mrgreen:
Proud on the South  

QuattroFrits

Citaat van: BoxerQ op 08 mei, 2010, 07:49:26
is 't normaal om je voet op de schakelpedaal te laten rusten na 't opschakelen
springt 't anders uit de versnelling  :dunno:

Ik heb naar mijn idee goed naar het filmpje gekeken, maar ik zie helemaal geen voetenwerk, hij of zij doet alles met de handen.
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

Gassie

iemand die achterop zit zal dit pas echt goed merken geen schokken met schakelen meer
KTM SMT 2011

@Nippon

Citaat van: QuattroFrits op 08 mei, 2010, 10:30:45
Citaat van: BoxerQ op 08 mei, 2010, 07:49:26
is 't normaal om je voet op de schakelpedaal te laten rusten na 't opschakelen
springt 't anders uit de versnelling  :dunno:

Ik heb naar mijn idee goed naar het filmpje gekeken, maar ik zie helemaal geen voetenwerk, hij of zij doet alles met de handen.


:shock:

dan ben je eerste 1:02 min koffie gaan halen  :yes6rs:

:mrgreen:

QuattroFrits

Citaat van: BoxerQ op 08 mei, 2010, 11:29:12
Citaat van: QuattroFrits op 08 mei, 2010, 10:30:45
Citaat van: BoxerQ op 08 mei, 2010, 07:49:26
is 't normaal om je voet op de schakelpedaal te laten rusten na 't opschakelen
springt 't anders uit de versnelling  :dunno:

Ik heb naar mijn idee goed naar het filmpje gekeken, maar ik zie helemaal geen voetenwerk, hij of zij doet alles met de handen.


:shock:

dan ben je eerste 1:02 min koffie gaan halen  :yes6rs:

:mrgreen:

:oops: Sorry, nogmaals gekeken en wat zag ik linksonder in beeld,......... ja hoor de bekende voet.

Inderdaad een zeer vreemde situatie oftewel houding.
Ben inderdaad ook bang dat hier vernielingen door aangericht worden.
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

d'r Blieje

Citaat van: Gassie op 08 mei, 2010, 11:00:19
iemand die achterop zit zal dit pas echt goed merken geen schokken met schakelen meer

Ik heb een koppeling op m'n brommert?  :mrgreen:
Blieve lache...8)

SuzukiLimburg

Citaat van: d'r Blieje op 10 mei, 2010, 09:41:37
Ik heb een koppeling op m'n brommert?  :mrgreen:

Koppeling heb je sowieso alleen nodig bij het wegrijden...
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

d'r Blieje

Citaat van: SuzukiLimburg op 10 mei, 2010, 14:12:48
Citaat van: d'r Blieje op 10 mei, 2010, 09:41:37
Ik heb een koppeling op m'n brommert?  :mrgreen:

Koppeling heb je sowieso alleen nodig bij het wegrijden...

Opschakelen gaat goed. Terugschakelen bij sportieve rijstijl is minder...
Blieve lache...8)

QuattroFrits

Citaat van: SuzukiLimburg op 10 mei, 2010, 14:12:48
Citaat van: d'r Blieje op 10 mei, 2010, 09:41:37
Ik heb een koppeling op m'n brommert?  :mrgreen:

Koppeling heb je sowieso alleen nodig bij het wegrijden...

Zelfs dat nog niet, ook wegrijden kan zonder.
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

QuattroFrits

Citaat van: d'r Blieje op 10 mei, 2010, 14:33:08
Citaat van: SuzukiLimburg op 10 mei, 2010, 14:12:48
Citaat van: d'r Blieje op 10 mei, 2010, 09:41:37
Ik heb een koppeling op m'n brommert?  :mrgreen:

Koppeling heb je sowieso alleen nodig bij het wegrijden...

Opschakelen gaat goed. Terugschakelen bij sportieve rijstijl is minder...

Ook dat is niet zo moeilijk, als je dat een keer nodig hebt ben je blij als je het ooit geleerd en geoefend hebt.
Het is mij tot nog toe met alle voertuigen gelukt, ik probeer het ook nog af en toe uit.
Ik heb gelukkig ooit een hele goeie leermeester gehad in dienst op de zogenaamde dubbel kluts bakken.
Goed geleerd is goed gedaan.
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

SuzukiLimburg

Citaat van: QuattroFrits op 10 mei, 2010, 16:42:08
Citaat van: SuzukiLimburg op 10 mei, 2010, 14:12:48
Citaat van: d'r Blieje op 10 mei, 2010, 09:41:37
Ik heb een koppeling op m'n brommert?  :mrgreen:

Koppeling heb je sowieso alleen nodig bij het wegrijden...

Zelfs dat nog niet, ook wegrijden kan zonder.

Bij die fiets met zijwieltjes van jou wel ja  :mrgreen:
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

DeWitte

Citaat van: QuattroFrits op 10 mei, 2010, 16:42:08
Citaat van: SuzukiLimburg op 10 mei, 2010, 14:12:48
Citaat van: d'r Blieje op 10 mei, 2010, 09:41:37
Ik heb een koppeling op m'n brommert?  :mrgreen:

Koppeling heb je sowieso alleen nodig bij het wegrijden...

Zelfs dat nog niet, ook wegrijden kan zonder.

in de auto ook geen probleem (is uiteraard een automaat :mrgreen:)
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away