Hoofdmenu

2011 Triumph Sprint GT

Gestart door DeWitte, 18 mei, 2010, 15:12:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

DeWitte

http://www.youtube.com/watch?v=t3iZlRTWj7g

• Nieuwste sportieve toermotor van Triumph biedt prestaties en praktische inzetbaarheid
• 130 PK versie van Triumph's legendarische 1050 cc driecilinder
• Tot 117 liter aan bagageruimte mogelijk
• Standaard ABS
• Scherpe prijsstelling garandeert uitstekende value for money

Vijf jaar na de introductie van de populaire Sprint ST introduceert Triumph met de Sprint GT een geheel nieuw model. De Sprint GT biedt meer praktische functie en nadrukkelijk meer focus op de toercapcatiteiten van deze sportieve motorfiets. Daarbij hebben we de sportieve inborst van de GT absoluut geen tekort gedaan. Juist die sportiviteit heeft er namelijk voor gezorgd dat de Sprint één van de populairste en langs gevoerde motoren in ons gamma is. Zoals je van een Britse fabrikant bij het benoemen van een "Grand Tourer" mag verwachten, biedt de Sprint GT uitmuntende, dagelijks bruikbare prestaties in een praktische maar uiterst stijlvolle verpakking. Nu motorrijders steeds meer op zoek zijn naar die ene motorfiets die precies gemaakt is voor hun eigen specifieke omstandigheden, biedt de Triumph GT een uniek pakket voor al die motorrijders. Centraal in dit verhaal staan de woorden prestaties, prijs en praktische inzetbaarheid.

Voor optimale prestaties vertrouwt de Sprint GT op onze unieke 1050 cc driecilinder. In 2005 werd dit motorblok voor het eerst gemonteerd in de Sprint ST, in de daarop volgende jaren verfijnden we het 100% Triumhp motorblok tot het huidige, hoogstaande niveau van bruikbaar vermogen en koppel. Met 130 PK aan boord biedt de GT ideale prestaties bij dagelijkse gebruik, een gevolg van onze jacht op power in het middengebied in plaats van alleen maar hoogtoerig topvermogen. Praktische inzetbaarheid is dan ook de enige leidraad geweest bij de ontwikkeling van de GT. Kijk maar naar de koffers met 31 liter capaciteit per stuk, het standaard ABS-remsysteem, de bagageruimte onder het zadel, het ingebouwde bagagerek met passagiershandgreep, de actieradius van 300 kilometer op een tank en de optionele topkoffer die naast bergruimte voor 2 integraalhelmen ook een 12 Volts aansluiting heeft. Handig om onderweg zaken als laptops en mobiele telefoons op te laden!

De prijs van dit alles? Met € 15.440,- (BE € 13.940,-) biedt de Sprint GT een ideale verhouding tussen prijs en prestatie, een niveau waar andere sportieve toermotoren niet eens bij in de buurt komen.

Praktische inzetbaarheid leidend
Het projectteam van Triumph begon met de opdracht om een motorfiets te ontwikkelen die de praktische inzetbaarheid van de ST zou verhogen, maar dat wel zonder er gelijk een motor van te maken die alleen geschikt zou zijn voor lange afstanden. Zo begonnen ze aan een motor waarmee ze zelf door Europa zouden willen rijden maar waarbij ze, door goed naar de eigenaren van de ST te blijven luisteren, ervoor waakten dat hij zijn doel voorbij zou schieten. Het resultaat is een motorfiets waarmee je comfortabel van hier naar Engeland kunt rijden maar eenmaal aangekomen jezelf kunt uitleven op elke mooie slingerweg.

Als je de nieuwe GT vergelijkt met de oude ST is alles achter de benzinetank echt 100 procent nieuw, terwijl aan de voorzijde zoveel zaken aangepakt en verbeterd zijn dat met recht van een compleet nieuwe motor gesproken mag worden. De nieuwe GT geeft zowel rijder als passagier dan ook een compleet nieuwe beleving en gevoel in vergelijking met de "oude" ST. Als we aan de voorkant beginnen valt als eerste de compleet vernieuwde koplamp op. De nieuwe reflector in het aangepaste design biedt een veel betere lichtbundel in vergelijking met de ST. Ook de spiegelsteunen zijn nieuw en geven vooral veel meer zicht naar achteren. De hele kuip ziet er door de nieuwe vormgeving veel frisser en moderner uit, zonder het unieke en onderscheidende Sprint-uiterlijk met de drie koplampen geweld aan te doen. Het dashboard bestaat uit een in één oogopslag afleesbaar instrumentenpaneel met grote snelheidsmeter en toerenteller en een derde positie met daarin de data van de boordcomputer. Hier kan de bestuurder alle menu's oproepen en functies zoals actueel benzineverbruik, actuele tankactieradius, reistijd, gemiddelde snelheid en diverse klokfuncties bekijken.

De achterzijde van de GT is, zoals gezegd, compleet nieuw. De uitlaat onder het zadel is daarbij verruild voor een zijwaarts geplaatste uitlaat met een opvallende, driehoekige vorm, die onder de rechterkoffer doorloopt. De nieuwe locatie van de uitlaat is niet alleen goed voor meer vermogen, hij zorgt er ook voor dat er onder het zadel ruimte is ontstaan voor een optioneel Triumph D-Lock beugelslot. Op het nieuwe zadel zit de passagier ook lager dan op de ST het geval was, daarbij zorgt de lagere plaatsing van de passagierstepjes en het ingebouwde handvat voor nog meer passagierscomfort. GT-bezitter die kiezen voor de optionele topkoffer met stroomaansluiting bieden de passagier nog meer ontspanning en een letterlijke steun in de rug bij lange ritten.

Het achterwiel lijkt uiterlijk misschien op dat van de ST, het feit dat het wiel 1 kilo lichter is toont wel aan dat het helemaal nieuw is. De Bridgestone BT021 geeft meer grip en duurzaamheid dan zijn voorganger deed zonder in te leveren op duurzaamheid. De lange, enkelvoudige swingarm zorgt voor een 1537 mm lange wielbasis (ipv de 1457 mm van de ST) en biedt zo meer stabiliteit, zelfs met volle bepakking. De voorvork ziet er misschien hetzelfde uit maar de inwendige componenten zijn flink aangepakt en bieden daardoor meer stabiliteit bij het remmen. De compleet nieuwe schokdemper achter past perfect in de jacht naar praktische inzetbaarheid door de makkelijke, losse verstelknop van de veervoorspanning, die heel makkelijk bereikbaar is en je in een handomdraai laat kiezen tussen solo- of duogebruik. De remmen zijn volledig herzien en hebben nu lichtere schijven, die stijver gemonteerd zijn zodat ze langer meegaan. De nieuwe remblokken geven nog meer remgevoel en verbeteren de remcapaciteit met 10 procent.

Volop klaar voor bagage
Maximale bagagemogelijkheden voor de nieuwe GT speelden tijdens de ontwikkeling van de hele motorfiets een cruciale rol. Nou had de ST met twee 22-liter koffers al geen kinderachtige bagageruimte maar de GT gooit daar met zijn standaard dubbele 31-liter kofferset nog een zeer ruime schep bovenop. Wie kiest voor de optionele topkoffer (leverbaar 6 maanden na introductie) kan tot maar liefst 117 liter aan bagage kwijt in de koffers met harde schalen. Een tanktas kan dat getal dan nog eens met 30 liter verhogen!

Beide zijkoffers bieden met hun inhoud van 31 liter en de praktische vormgeving een zee van ruimte voor bagage, ze kunnen dan ook makkelijk een XXL integraalhelm kwijt. De kofferset is hierbij berekend op 15 kilo bagage, verdeeld over beide kanten. Natuurlijk zijn ze gewoon met de contactsleutel te openen en sluiten en zijn ze waterproof. Doordat ze standaard bij de GT horen zijn ze keurig meegespoten in de kleur van de motor en is de bevestiging perfect meegenomen in het ontwerp van de hele motorfiets. Dat laatste scheelt extra beugels, zodat ook zonder koffers de GT er perfect uit blijft zien. Ons unieke ophangsysteem voor de koffers is trouwens niet alleen netjes weggewerkt, maar ook nog eens zo ontwikkeld dat ook bij hogere snelheden de Sprint geruststellend stabiel blijft. Die stabiliteit is een gevolg van een slimme verbinding tussen de twee koffers, die als geheel weer enige beweging los van de motor toestaat. Resultaat hiervan is dat de GT kaarsrecht stabiel blijft, ook als het op de Autobahn wat harder gaat.

Als dat nog niet genoeg is heeft onze accessoireafdeling speciaal voor de GT een gigantische topkoffer met een inhoud van wel 55 liter ontwikkeld. Naast de enorme bergruimte voor 2 integraalhelmen is deze topkoffer ook nog voorzien van een 12 Volt aansluiting, waarmee u elektronische apparatuur zoals een laptop of mobiele telefoon onderweg inzetbaar kunt houden. Door de ingebouwde elektrische aansluitpunten hoeft u zich bij de koffer niet met snoeren en stekkers te bemoeien, dit bevestigingssysteem laat nou eens zien wat nou echt met "plug & play bedoeld wordt. Natuurlijk is ook deze topbox leverbaar in exact dezelfde kleur als de GT en met de contactsleutel te openen en weer af te sluiten.

Als accessoire is een binnentas verkrijgbaar en ook voor een luxueuze passagierszit kan het optionele rugkussen gemonteerd worden. Zoals voor al onze Genuine Accessories geldt ook hiervoor dat ze tegelijkertijd met de motorfiets ontwikkeld zijn, een veilige gedachte en de ultieme zekerheid dat accessoires en motorfiets perfect op elkaar afgestemd zijn. Op de accessoirelijst staan trouwens nog een groot aantal extra's die het voor elke motorrijder mogelijk maken de GT optimaal aan te passen aan zijn of haar persoonlijke wensen. Zo is er keuze uit handvatverwarming, een groter windscherm, een gelzadel en een magnetische tanktas van zeer hoge kwaliteit, waardoor de toch al enorme bagagecapaciteit met nog eens 30 liter vergroot kan worden.

Mooi koppel
Het 1050 cc driecilinder motorblok werd voor de Sprint GT nog verder verfijnd en kreeg daardoor vooral een prettiger motorkarakter. Het nieuwe uitlaatysteem en een nieuwe ECU zorgen samen voor 5 PK meer topvermogen, zodat dit nu op 130 PK uitkomt. Echter, we hebben vooral gezocht naar meer power in het middengebied. Het koppel steeg dan ook met 5 Newtonmeter naar 108 NM en dit wordt dan ook nog eens 1200 toeren lager al afgegeven, waardoor inhalen nog sneller en veiliger gaat.Omdat de Sprint GT gemaakt is voor lange afstanden waren brandstofverbruik en rijcomfort ook speerpunten tijdens de ontwikkeling. De tank met 20 liter inhoud zorgt ervoor dat er pas om de 300 kilometer gestopt hoeft te worden. Het nieuwe motormanagement zorgt er naast de vermogenswinst ook voor dat er iets minder brandstof verbruikt wordt en het gas nog soepeler oppakt dan ooit tevoren op een Sprint. De 6e versnelling is 7% langer geworden, hierdoor is het op de snelweg nog meer ontspannen toeren, terwijl ook hier weer brandstof door bespaard wordt.

Sprint GT frame: geboren comfortabel
We hebben er bewust voor gekozen het uiterlijk van de nieuwe GT niet teveel af te laten wijken van de ST, al hebben we alleen de tank en de onderkuip meegenomen. Het aluminium twin-spar frame is wegens bewezen topkwaliteit overgenomen van de Sprint ST, terwijl de voorvork van de ST meekwam maar wel inwendig geheel vernieuwd werd. De rest van het rijwielgedeelte is compleet nieuw. Het gewicht van het achterwiel werd met 1 kilo verlaagd, kenners weten dat dit een enorm verschil in stuureigenschappen oplevert. Ook de nieuwe Bridgestone BT021 dual compound band zorgt voor beter sturen, door een uitstekende mix van prestaties en duurzaamheid. Met het nieuwe uitlaatsysteem is het zwaartepunt van de GT lager komen te liggen, terwijl de 79.5 mm langere swingarm de motor veel stabieler maakt, ook als er een passagier en veel bagage vervoerd wordt Het nieuwe subframe maakt de hele achterzijde nog praktischer en ook de makkelijker te bedienen middenbok werd compleet nieuw ontwikkeld. Aan de voorzijde monteerden we dubbele, 320-mm zwevende remschijven die door zeer krachtige vierzuigerklauwen geremd worden. Ons veilige ABS-systeem is nooit hinderlijk aanwezig en nu zelfs standaard gemonteerd op alle Sprint GT's. Hiermee spelen we adequaat in op de verwachtingen die motorrijders van Triumph hebben op het gebied van veiligheid en zetten we een nieuwe stap in onze voortdurende zoektocht naar nog meer veiligheid voor onze klanten.

Het resultaat van dit alles is een motorfiets met een totaal ander gevoel dan de Sprint ST, die nu dus afgelost wordt door de Sprint GT. De GT is hierdoor veel meer een toermotor zonder zijn sportieve erfenis te vergeten. Zo is de Sprint GT een uitgebalanceerde motorfiets met zeer duidelijke en moeiteloze stuureigenschappen. Hierdoor kan je moeiteloos bijblijven bij de sportmotoren en dit zo comfortabel doen dat de GT nog uren door kan gaan als zij moeten afhaken.

De 2011 Sprint GT wordt leverbaar in de kleuren Aluminium Silver en Pacific Blue en zal € 15.440,- (BE € 13.940,-) gaan kosten. Verwachte levering begint vanaf 1 juli.

Meer info: Sprint GT op website Triumph Benelux

Motor:

Type Vloeitstofgekoelde 12 kleps 3-cilinder in lijn (DOHC)
Cilinderinhoud 1050cc
Boring/slag 79 x 71,4 mm
Compressieverhouding 12,0:1
Maximum toerental 9500 tpm
Stationair toerental 1170 tpm
Brandstofsysteem Multipoint sequentiele electronische brandstofinjectie
Uitlaat Roestvrij staal, 3 in 1 , zijwaarts opgehangen roestvrij stalen demper
Ontsteking Digitaal inductie via motormanagement
Gasklephuis diameter Ø46,0 mm
Afmeting inlaatklep 33,5 mm
Afmeting uitlaatklep 27,0 mm
Klepliftlift/timing (bij 1mm lift) inlaat Lift 8,75 mm, open 9,25° BTDC, sluit 39,25° ABDC, duur 228,5°
Klepliftlift/timing (bij 1mm lift) uitlaat Lift 7,45 mm, open 31,0° BBDC, sluit 1.0° ATDC, duur 212,0°

Transmissie:

Primaire aandrijving Tandwielen
Secundaire aandrijving X ring ketting
Koppeling Natte multiplaat
Versnellingen 6
Versnellingsbak verhoudingen Primair 105/60 - 1ste 15/41 - 2de 19/37 - 3de 22/34 - 4de 24/31 -

5de 26/30 - 6de 27/29
Verhouding secundaire aandrijving 19/42
Ketting 530 50VM 116Link
Capaciteit olie 3,5 liter

Rijwielgedeelte:

Frame Aluminium buizenframe
Swingarm Eenzijdig, aluminium met eccentrische kettingspanner
Voorwiel 5-spaaks, gegoten aluminium 17 x 3.5 inch
Achterwiel 5-spaaks, gegoten aluminium 1 17 x 5.5 inch
Voorband 120/70 ZR 17
Achterband 180/55 ZR 17
Voorvering Showa 43mm cartridge vork met dual rate veren en verstelbare veervoorspanning, 127mm slag
Achtervering Showa monoshock met verstelbare veervoorspanning en uitgaande demping 152mm slag
Voorremmen Dubbele 320 mm zwevende remschijven, Nissin 4-zuiger remklauwen met ABS
Achterrem Enkele 255mm schijf, Nissin 2-zuiger remklauw met ABS
Voorremcilinder Nissin, 16 mm diameter
Dashboard Analoge snelheidsmeter, tripmeter en toerenteller

Afmetingen:

Lengte 2260 mm
Breedte (stuur) 760 mm
Hoogte (zonder spiegels) 1210 mm
Zithoogte 815 mm
Wielbasis 1565 mm
Balhoofdhoek/naloop 23.5º / 84mm
Kroonplaat offset 40 mm
Gewicht (droog) 242,1 kg
Capaciteit benzinetank 20 liter
Stuurhoek(°) 32/32
Grondspeling 150 mm
Gewicht (rijklaar) 268 kg
Maximaal gewicht incl. belading 483 kg
Capaciteit koffers 31 liter
Maximaal laadgewicht koffers 7,5 kg

Prestaties

Maximum vermogen (EC) 130 PK
Maximum koppel (EC) 108 Nm

Bron: Triumph Motorcycles Benelux 
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Steefke™

vette sound heeft dat ding :dunno:
Smells like rubber

DeWitte

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away