Nieuw motormerk wordt volgende week gelanceerd

Gestart door BMWhub, 08 juni, 2010, 14:38:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BMWhub

Op 15 juni zal een nieuw Duits merk voorgesteld worden. Hoewel nog niet officieel bevestigd wijzen alle geruchten ernaar dat het historische merk Horex zal herrijzen uit haar as en dat niemand minder dan Ferdinand Piëch erachter zit, het motorgekke hoofd van de VAG-groep (VW, Audi, Seat, Skoda, Lamborghini, Bentley en sinds recent ook Porsche). Meer dan de website Das Neue Motorrad laten de ingenieurs en marketeers achter het merk niet los, maar wie de stukjes van de puzzel bij elkaar legt komt al gauw tot de conclusie dat het wel eens om Horex zou kunnen gaan en dat Piëch erachter zou kunnen zitten.



Patenttekeningen van Compact Bike, het bedrijf van de hoofdingenieur achter het project (C.N., alias Clemens Neese), wijzen uit dat ze werken aan twee motoren waarvan er eentje met een dwars geplaatste 1.005 cc VR6 motor en eentje met een W8 motorconfiguratie in de lengterichting. Hoe hier de driehoek Horex-Piëch-VAG naar boven komt drijven, lichten we even toe:



Horex

Horex zag in 1923 het levenslicht en staat het best bekend om de Regina, een populaire motorfiets uit de jaren '50. De stichters waren vader en zoon Kleemann uit Bad Homburg, die een glasfabriek genaamd Rex bezaten. De naam Horex was een samenvoeging van Homburg en Rex. In 1960 werd fabriek overgenomen door Daimler-Benz en de productie van motorfietsen gestaakt.
Heden is de naam Horex in handen van Hörmann-Rawema, dat samenwerkt met o.a. de VAG-groep.



Ferdinand Piëch

Hoewel hij op papier sinds 2002 slechts een adviseursfunctie heeft bij Volkswagen AG, wordt Ferdinand Piëch nog steeds beschouwd als het brein achter de VAG groep. Kleinzoon van Ferdinand Porsche en ingenieur van opleiding sprokkelde de man een indrukwekkend palmares bij elkaar voor hij in 1993 de baas van VW werd. Zo was hij verantwoordelijk voor de Audi 100 en 80, ontwierp hij tussentijds een vijfcilinder dieselmotor voor Mercedes-Benz en is hij het brein achter de beroemde Audi Quattro van de jaren '80.
Piëch is een rasechte motorfanaat, die zelf een Ducati 1098R bezit. Al sinds hij begon als CEO bij VW droomde hij ervan om een historisch motormerk aan het portfolio van de VAG groep toe te voegen, maar pogingen om Ducati over te nemen vielen jammerlijk in het water en zijn naam wordt nog steeds vermeld als potentiële koper in het MV Agusta verhaal. Het verbaasde totnogtoe menig analist van de auto- en motorindustrie dat hij nog niet heeft toegehapt om het historische merk uit Varese te kopen. Indien volgende week zijn droom eindelijk wereldkundig gemaakt wordt in de vorm van de wedergeboorte van een historisch Duits merk, zou dat veel verklaren.



VR6 en W8 motoren

VW staat bekend om haar VR6 en W-motorconfiguraties, waarvan de eerste in 1991 te vinden was in de VW Corrado VR6 en niet lang daarna zijn opwachting maakte in de VW Passat en VW Golf. De VR-motorconfiguratie, naar een ontwerp van het Italiaanse automerk Lancia dat dateert van vlak na de eerste Wereldoorlog, maakt door zijn cilinderhoek van amper 15° een erg compacte motor met V-configuratie mogelijk waarbij beide cilinderbanken gebruik maken van één gedeelde cilinderkop. De lengt en breedte van het motorblok zijn nauwelijks groter dan die van een viercilinder lijnmotor. De W-motorconfiguratie werd geboren toen de ingenieurs van de VAG groep twee VR-motoren in V-vorm aan elkaar smolten om zo een acht-, tien-, twaalf- of zelfs zestiencilindermotor te creëren die in relatie tot hun aantal cilinders nog steeds bijzonder compact waren. Voor de W8 motor worden twee V4 blokken met een cilinderhoek van 15° op een enkele krukas aan elkaar gekoppeld onder een hoek van 72°. De motor werd gebruikt in de Passat W8 uit 2001 en dook later ook op in VW's topmodel, de Phaeton.
Dat er in de patenten van Compact Bike een VR-motor is opgenomen kan louter toeval zijn, zelfs al gaat het om een VR6 - de configuratie als zescilinder is tot dusver uniek aan VW. In het verleden werd een viercilinder VR-configuratie reeds gebruikt door het Britse motormerk Matchless, nieuw is het idee dus niet. Dat er een W8 motorconfiguratie opduikt in de patenten doet echter wel de alarmbel rinkelen, daar enkel de VAG-groep de W-motorconfiguratie implementeert.



Toch is het niet 100% zeker dat het nieuwe motormerk Horex zal heten, noch dat Piëch erachter zit. Volgens kwatongen zou het wel eens een stunt van BMW kunnen zijn. Anderen beweren dan weer dat er helemaal geen link is met VAG maar wel met Mercedes gezien het verleden met Daimler-Benz. Wij zetten gewoon even de meest frappante feiten op een rijtje en wachten af. Op 15 juni weten we meer!


bron: http://www.demotorsite.be/content/nieuw-motormerk-wordt-volgende-week-gelanceerd
http://www.das-neue-motorrad.de/
Verbrand je rubber en niet je ziel

GRTZ Hoebair

Herr Tod

It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


BMWhub

#2
de spec's zijn niet slecht vermogen/koppel en over smaak valt te twisten

hier alvast een slideshow met een misselijk muziekje
http://www.youtube.com/watch?v=RdIIb7jd3sU&feature=player_embedded
Verbrand je rubber en niet je ziel

GRTZ Hoebair

SuzukiLimburg

Citaat van: BMWhub op 08 juni, 2010, 14:38:05
Op 15 juni zal een nieuw Duits merk voorgesteld worden.

Is hier al iets meer over bekend aangezien het ondertussen al een paar dagen geleden 15 juni is geweest?
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

Steefke™

Op den oetlaot nao ving ich het waal get hubbe. :yes6rs:
Smells like rubber

DeWitte

het betreft de:

Horex: 1200cc V6 Supercharger 
   
In Duitsland is de nieuwe Horex gepresenteerd. De VR6 is het eerste nieuwe Horex model na maar liefst 50 jaar van afwezigheid. Er is vijf jaar gewerkt aan de radicale, volledig nieuw ontwikkelde 1200cc V6 retro-naked. Het compacte 15 graden V6 motorblok heeft drie bovenliggende nokkenassen, drie kleppen per cilinder en een door de krukas aangedreven compressor (supercharger) met variabele (inlaatlucht)drukvulling. De producent claimt een maximaal vermogen tussen de 175 en 200pk, een koppel van 150Nm en een begrensde topsnelheid van 250km/h. Een riem zorgt voor de aandrijving van het motorblok naar het achterwiel.

Het frame is gegoten uit aluminium. Het rijwielgedeelte bestaat uit een 50mm upside-down voorvork en achter is een enkelzijdige swingarm/monoshock te vinden. De radiaal gemonteerde voorrem klauwen zorgen samen met grote wave-type remschijven voor de benodigde vertraging. De prijs zal volgens verwachting rond de 20.000 euro liggen. Het nieuwe Horex concern is volledig onafhankelijk van de historische Horex fabriek die tussen 1923 en 1956 spectaculaire en kwalitatief hoogwaardige motorfietsen produceerde. De nieuwe organisatie ligt in handen van Clemens Neese die de rechten van het merk in 2007 in handen kreeg.
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

BMWhub

Verbrand je rubber en niet je ziel

GRTZ Hoebair

@Nippon

mooie hé  ;)

als je de ogen sluit is 't net een boxer  :mrgreen:

DeWitte

2012 Horex V6: 161 PK en 135Nm   
   
In een recent persbericht hebben de makers van de nieuwe Horex V6 motorfiets de prestaties van het in eigen beheer ontwikkelde motorblok vrijgegeven:135 Nm bij 7000 toeren en 161 PK bij 9000 toeren per minuut.  Deze eigen cijfers komen van de vermogensbank van de fabriek in Augsburg. De opgegeven waarden tonen redelijk milde prestaties uit het 1218cc VR6 15-gradenmotorblok maar volgens het bericht is vooral de soepele acceleratie van de VR6 opvallend; de zescilinder zorgt al voor 90Nm bij 2000 toeren, dit stijgt dan naar 100 Nm bij 3500 toeren. Ter vergelijking, de Yamaha VMAX levert 200pk en 166,8 Nm terwijl de Ducati Diavel 162hp en 127.5Nm aan boord heeft. Horex maakt verder melding van het feit dat de secundaire aandrijving zal geschieden door een ketting met grafietsmering. Ook wordt er een compressie van 11,5:1 opgegeven en wordt er melding gemaakt van de drievoudige bovenliggende nokkenas, drie kleppen per cilinder, natte platenkoppeling, 48mm WP-voorvork, enkelvoudige swingarm met WP schokdemper, Brembo remmen, Bosch ABS, 19 liter tank, een totaalgewicht van 250 kilo en een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 kilometer per uur

bron Horex
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Joker

Never ever go west when you know you should be heading south.  Never ever whisper when you know it's time to shout.

DeWitte

Citaat van: Joker op 26 december, 2011, 10:11:05
Wat zou dat gaan kosten ?

ik heb nog geen prijs gevonden (ook niet in Duitsland) Maar dat zou wel wat voor je zijn he? heel aparte naked brommert :cool:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

HD4ever

Weer een poging om een oud bekend motormerk te doen herleven dat mogelijk op niets uitloopt. Resultaat zal zeer waarschijnlijk zijn dat er straks, voor de 'happy few', een paar onbetaalbare 'prototypes' ergens te koop zijn.  :yes6rs: Dus gewoon verspilde moeite en geld in een tijd dat steeds weiniger mensen motor willen rijden.  :roll:
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

Joker

Ligt aan de maketing en aan de centjes he
bij triumpf is het ze toch aardig gelukt. De tijd zal het leren.
Never ever go west when you know you should be heading south.  Never ever whisper when you know it's time to shout.

SuzukiLimburg

De kans dat het merk niet zal slagen is inderdaad aanwezig en het nadeel daarvan is dat je dan met een exotische motor blijft zitten. Maar dat we in een tijd zitten waar steeds minder mensen motor willen rijden is onzin. Er zijn juist steeds meer mensen die motor willen rijden, onder andere door files en parkeerproblemen.
[urlhttp://www.knmv.nl/rijopleidingen/beroeps/nieuws/forse-stijging-aantal-kandidaten-motorrijbewijs][/url]
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

DeWitte

Er rijden er nog steeds teveel naar mijn smaak, van mij mag 80% vd weg af (kan toch al niet rijden :yes6rs:)
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away