BMW Motorrad opent als 1e eigen webshop?

Gestart door DeWitte, 30 juni, 2010, 14:48:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

In Duitsland heeft BMW Motorrad een geheel eigen webshop voor motorkleding en toebehoren geopend. Voor zover bekend is BMW hiermee het eerste merk dat zelf een complete webshop opent. Bij andere merken is dit vaak niet een probleem omdat dealers zich hiertegen verzetten, zij zien het vaak als oneerlijke concurrentie. Hierdoor kiezen veel fabrikanten en importeurs ervoor om niet via het internet materiaal verkopen, maar het lukt tot op heden nog maar weinig dealers om zelf een complete webshop met daarin alle leverbare items van de fabrikant te ontwikkelen. Hierdoor kiezen veel merken voor de zogenaamde wishlist; op de merksite kunnen wel alle onderdelen, kleding en accessoires bekeken worden, waarna een zogenaamde wishlist geprint kan worden, waarmee dan weer naar de dealer gegaan moet worden om de daadwerkelijke bestelling te plaatsen. De bestelling moet vaak ook weer bij de dealer worden afgehaald, een omslachtige methode die voor internetshoppers als klantonvriendelijk word gezien. De stap van BMW is dus een opvallende, op de Duitse site kan de hele line-up aan kleding, laarzen, helmen en communicatieapparatuur besteld worden. Op de site wordt geen melding gemaakt over verzendkosten en verzending naar Nederland.

Link: http://www.bmw-motorrad.de/de/de/index.html ga naar Equipment & Shop

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Gerard

Ik beheer zelf een webshop met motoronderdelen en accessoires en er zit helaas een andere kant aan de medaille. Vaak kunnen leveranciers/producenten nog geeneens een normaal CSV-bestand aanleveren met artikelgegevens, laat staan dat er een link bij staat naar een fatsoenlijk foto of überhaupt foto's kunnen leveren. Dat betekent dat je voor 100-den artikelen deze zelf met omschrijving e.d. moet gaan invoeren. Dat is op zich te doen, maar niet echt efficiënt.

Echter het grootste probleem is dat leveranciers/producenten geeneens de spullen kunnen leveren. Zo hadden wij de hele KTM collectie op de webshop staan van 2009 en 2010 (kleding en merchandise). Dat heeft flink wat inspanning gekost en de bestellingen liepen ook prima. Echter het probleem ontstond in mei/juni: KTM kon het overgrote deel van de collectie (zelfs van 2010) al niet meer leveren of een levertijd van 4 maanden (dan is het seizoen voorbij). Om de steeds weer de teleurstellende berichten naar klanten een halt toe te roepen hebben we de hele collectie maar weer verwijderd. Overigens is KTM daar niet de enige in. Misschien dat BMW het beter voor elkaar heeft......