Import motorfietsen in 2010 gedaald

Gestart door DeWitte, 02 februari, 2011, 05:26:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

Sinds een aantal jaren is het importeren van tweede hands motorfietsen sterk in populariteit gestegen. Door een uitspraak van de Hoge Raad medio 2009, moet de fiscus de resterende  bpm berekenen over de inkoopprijs zoals dit geldt in de handel en niet meer over de verkoopprijs of de actuele koerslijst. Ondanks deze versoepelende maatregel is de import in 2010 gedaald, dit blijkt uit de recente gegevens van VWE. In 2010 werden er 12.736 occasions uit het buitenland geïmporteerd versus 13.850 in 2009. In aantallen zijn dit 1.114 minder motorfietsen, een daling van 8,04%.

Bij de verkoopcijfers 2010 van nieuw verkochte motoren kwam BMW als winnaar uit de vergelijking met in totaal 2.008 verkochte exemplaren.  In de lijst van geïmporteerde occasions waarbij alleen de meest populaire merken zijn opgenomen, komt het Duitse merk procentueel op een vierde plaats,qua aantallen op plaats twee. Er werden 36 meer BMW's geïmporteerd dan in 2009 (+2,25%). Moto Guzzi komt als procentuele winnaar uit de bus met een stijging van 26,47%, een plus van 27 exemplaren ten opzichte van vorig jaar.Triumph is winnaar qua geïmporteerde aantallen (+54), procentueel komt het merk uit Hinckley op een solide tweede plaats  met +15,04%.

Merk                    2009      2010      stuks     verschil                                                             
Aprilia                      243         236          -7         -2,88%
BMW                     1.597     1.633       +36        +2,25%
Ducati                      563         512       -51         -9,06%
HD                        1.256     1.074      -182      -14,49%
Honda                  3.088     2.548      -540      -17,49%
Kawasaki                964         987       +23      +2,39%
KTM                          258         227        -31     -12,02%
Moto Guzzi              102         129        +27    +26,47%
MV Agusta                 28           24           -4     -14,28%
Suzuki                  1.782     1.642       -140        -7,86% 
Triumph                   359        413       +54     +15,04%
Yamaha               2.216     1.967      -249      -11,24%

Top 4 (aantallen)
1. Triumph (+54)
2. BMW (+36)
3. Moto Guzzi (+27)
4. Kawasaki (+23)

Top 4 (procentueel)

1. Moto Guzzi (+26,47%
2. Triumph (+15,04%)
3. Kawasaki (+2,39)
4. BMW (+2,25%)

Bij BMW zijn de R1200GS (+53%, 2009: 178 stuks, 2010: 273 stuks), R1200GS Adventure (+54%, 2009: 85 stuks, 2010: 131 stuks). De R1200R kende zelfs een stijging van 150% (2009: 6 stuks, 2010: 15 stuks), de K1300S doet daar nog een schepje bovenop door een stijging van 500% (2009: 1, 2010: 6 stuks). De import van de Triumph Bonneville steeg van 7 exemplaren in 2009 naar 23 exemplaren in 2010 (+229%), de Bonneville T100 steeg in 2010 van 12 naar motorfietsen naar 23 exemplaren  (+92%, 11 stuks). De Speed Triple(+20%, 2009: 59 stuks, 2010: 71 stuks) liet ietwat terrein liggen ten opzichte van de Street Triple (+114%, 2009: 14 stuks, 2010: 30 stuks).

De smaakmakers van het Italiaanse Moto Guzzi waren de Breva 1100 (+8, 2009: 2 stuks, 2010: 10 stuks, +400%), de Californa III (+2, 2009: 1, 2010: 3 stuks, +200%), de California Vintage (+4, 2009: 3 stuks, 2010: 7 stuks, 133%) en de Griso 1100 (+3, 2009: 1, 2010: 4 stuks, +300%). De import van de 1000cc supersports is verdeeld. Aprilia kende een stijging, Ducati kende een stijging en een daling. (Aprilia RSV1000R Factory +130%), de Ducati 1198 (+100%) en de 1198S (+100%), Ducati 1098 (-5%), 1098R (-100%), 1098S (-30%) en de 1098S Tricolore (-100%).

De import van Japanse 1000cc supersports kende in 2010 eveneens een daling ten opzichte van een jaar daarvoor.  De import van de Honda CBR1000RR Fireblade daalde 18% (-44 stuks), de Repsol variant werd in het geheel niet geïmporteerd (-100%). De ZX10R van Kawasaki kende een daling van 26% (-61 stuks), de GSX-R1000 van Suzuki  daalde 11% (-24 motorfietsen), de import van de Yamaha YZF-R1 daalde met 72 motoren naar -18%.

VWE heeft de vuistregel aangehouden waarbij pas sprake is van import als het verschil in dagen tussen het bouwjaar en de eerste tenaamstelling  van de motorfiets groter is dan 90 dagen.

Bron: VWE

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away