Europese Commissie wil ABS op motoren verplichten

Gestart door BMWhub, 11 december, 2010, 04:13:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BMWhub

 

De Europese Commissie heeft een voorstel klaar dat inhoudt dat alle motoren van meer dan 125cc standaard worden uitgerust met ABS. Momenteel beschikt 16% van alle nieuw geproduceerde motoren in de EU over ABS.

Het voorstel doorloopt momenteel de procedure om het tot wet te schoppen. Als het in de loop van volgend jaar wordt gestemd en aangenomen, zal de wet in 2017 van kracht worden. ABS-fabrikanten ontvangen zo'n wetgeving met open armen. Op wagens is – op initiatief van de autoconstructeurs – ABS sinds 2004 overal aanwezig.



Door ABS voor motorfietsen te verplichten hoopt de Europese Commissie het rijden voor motorrijders veiliger te maken. In een persbericht geeft Bosch ons deze cijfers mee: In België waren in 2008 108 motorrijders betrokken bij een dodelijk ongeval; in Nederland ging het om 67 motorrijders. In de hele Europese Unie raakten in datzelfde jaar 5.520 motorrijders betrokken bij fatale ongevallen. Dat is 14 procent van alle verkeersslachtoffers. Dit Europese cijfer is sinds 1998 nauwelijks gewijzigd, terwijl het aantal autobestuurders betrokken bij dodelijke ongevallen in die periode met 49 procent daalde volgens een analyse van 17 Europese landen. Motorrijders lopen in Europa 18 keer meer kans dan autobestuurders om het slachtoffer te worden van een dodelijk ongeval, aldus de European Transport Safety Council.



Leveranciers gebruiken doorgaans de ABS-technologie voor personenauto's als basisvoor hun ABS-systemen voor motoren. Bosch heeft nu voor het eerst een reeks ontwikkeld speciaal voor motorfietsen. Met een gewicht van amper 0,7 kilogram en een sterk gereduceerd volume is de instapversie van de ABS 9 half zo zwaar en groot als zijn voorganger. Daardoor is het veruit het meest compacte systeem op de markt. Het ontwerp is daarnaast ook kostenefficiënt, heel belangrijk met het oog op het gebruik ervan in alle motorfietsen met hydraulische remmen.

bron:http://www.demotorsite.be/content/europese-commissie-wil-abs-op-motoren-verplichten
Verbrand je rubber en niet je ziel

GRTZ Hoebair

DeWitte

CiteerVerwarring na artikel Telegraaf ABS-voorstel EC   
   
In diverse media wordt melding gemaakt van een artikel op de website van de Telegraaf, waarin gemeld zou worden dat ABS voor motorfietsen vanaf 2017 verplicht zal zijn. Door sommigen wordt dit geïnterpreteerd alsof het beslissingsmoment  vanuit de Europese Commissie al geweest is en dat de aanvullende regelgeving dus al zeker is. Dit is echter onjuist. Het bedoelde artikel gaat eigenlijk over het voorstel over "L-vehicles", zoals dit al op 4 oktober ingediend is en wat dus nog door "Europa" bekrachtigd moet worden. Na het indienen is er zowel vanuit de industrie, verenigd in de ACEM, als vanuit de motorrijdersorganisaties tegengas gegeven en middels diverse lobby's geprobeerd het voorstel op een aantal zaken aan te laten passen. Voorbeelden hiervan zijn de Oostenrijkse lobby, die probeert voor enduromotoren aangepaste regelgeving te krijgen, en de discussie of ABS al bij 125cc of pas bij 250cc verplicht moet worden. Het is nog niet bekend wanneer de defintieve wetgeving wel aangekondigd zal worden, uiteindelijk zijn het het Europese Parlement en de Europese Raad die hierover beslissen. Het lijkt erop dat de berichtgeving een gevolg is van berichtgeving vanuit een ABS-fabrikant, die zelfs voorgesteld heeft ABS al per 2011 verplicht te stellen.

oliepeil.nl
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Desmo-devil

Nu zal iedereen wel roepen dat dat goed is en veiliger en zo, maar Ik vind het het zoveelste voorbeeld van "betutteling"
Laat mij maar lekker zonder rijden , zoals ik al 28 jaar doe.
De oplossing is simpel, ik koop geen nieuwe motor, er zijn nog genoeg oudere  :mrgreen:

Mounty

is die ABS ook uit te zetten ? in de merc. bus gaat dat schijnbaar niet, al zou ik dat wel graag willen..
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

DeWitte

mijn ervaring is dat een ABS op all-roads (en dan ook nog alleen maar de GS en de ktm) is uit te schakelen, de rest zover ik weet niet.
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

SuzukiLimburg

In mijn auto kun je dat niet uitzetten en dat is zwaar kl*te als het glad is op de weg. Dan rem je dus en schuif je net zo hard rechtdoor.
Met de motor ga ik ervan uit dat je minder vaak in dit soort situaties terecht komt dus lijkt me uitschakelen minder noodzakelijk. Behalve op een off-road/all-road.
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

karz

sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Mounty

Citaat van: SuzukiLimburg op 14 december, 2010, 15:36:47
In mijn auto kun je dat niet uitzetten en dat is zwaar kl*te als het glad is op de weg. Dan rem je dus en schuif je net zo hard rechtdoor.
Met de motor ga ik ervan uit dat je minder vaak in dit soort situaties terecht komt dus lijkt me uitschakelen minder noodzakelijk. Behalve op een off-road/all-road.

Op de motor heb ik geen ervaring met ABS dus daar oordeel ik niet over...op de auto bij glad weer heb je er niks an en glij je naar mijn gevoel juist meer door....bij nat of droog weer daarintegen helpt het wel
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

karz

Als ik het me goed herinner heeft het abs op de bmw me 2x behoed voor onval.
Komt wat bruusk in, en mocht ik op een afgrond afrijden, dan heb ik liever niet dat het ingrijpt, want het gebruikt toch wel een paar meter .
Maar dat abs systeem dateert van 1993, ik neem aan dat er nu betere systemen zijn.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.