Hoofdmenu

sjek jij het nog?

Gestart door DeWitte, 16 januari, 2011, 17:36:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

DeWitte

CiteerMotorrijders verwaarlozen hun banden   
   
Bridgestone heeft in België een onderzoek uitgevoerd naar de controle van motorbanden. Hieruit bleek naar eigen zeggen dat heel wat motorrijders de controle van hun banden verwaarlozen. In totaal werden 1.076 motorrijders onderzocht. Hiervan bleek 72.3% zijn banden onvoldoende of helemaal niet correct te onderhouden. Verder bleek 72.6 procent niet in orde te zijn. 54.9% van de motoren had te weinig bandendruk en bij 17.2% stonden de banden veel te hard. 15.6% had banden met een onvoldoende profieldiepte en bij 5.6% zorgde die profieldiepte voor ronduit gevaarlijk rijden. Het gaat hier dan nog maar om een steekproef, die het bandenmerk uitvoerde in samenwerking met de MAG, de Motorcycle Action Group.
Wanneer alle 400 000 motorfietsen die in ons land rondrijden, zouden worden gecontroleerd, is het resultaat wellicht nog zorgwekkender, zo stelt men. Uit de proef bleek dat zowel mannelijke als vrouwelijke motorrijders nonchalant zijn bij het controleren van hun banden. Ook worden zowel duurdere als goedkopere motoren even weinig gecontroleerd.

Opvallendste cijfers van de bandencontrole voor motoren die Bridgestone met MAG uitvoerde in 2010:
• Van de 1076 geteste motors was 72,6 % niet in orde
• 54,9% van de motors had te weinig druk op de banden, 17,2% had te véél druk
• Bij 15,6% was de profieldiepte niet in orde, bij 5,6% was die ronduit gevaarlijk
• Er was geen duidelijk verschil tussen de motormerken of bandenmerken onderling noch tussen mannelijke of vrouwelijke motorrijders

Bron: Bandenportaal

sjek jij je banden regelmatig? ;)

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

SuzukiLimburg

Ik kijk regelmatig naar het profiel, maar de bandenspanning controleer ik meestal alleen aan het begin van het seizoen of wanneer het niet goed voelt.
Als de bandenspanning trouwens te hoog is dan heeft dat niks ermee te maken dat je niet je spanning controleert, maar dan weet je blijkbaar niet hoeveel druk er op moet, want er komt nooit meer druk op de banden na verloop van tijd. Dus je kunt dan controleren dat je een ons weegt, je weet dan blijkbar niet dat het te hoog is...
En te weinig profiel heeft volgens mij vaak te maken met het feit dat banden goud geld kosten en velen daar zolang mogelijk op willen doorrijden.
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

Mounty

Bandenspanning word tijdens seizoen regelmatig gecontroleert, profiel ook soms. Loopt de bandenspanning niet wat omhoog als de banden warm worden? Nooit op gelet eigenlijk...en met of zonder pasagier zou je ook een andere spanning moeten hanteren, net zoals als je veel snelweg gaat rijden..ik hou daar iig geen rekening mee.
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

HD4ever

Citaat van: Dwars® op 16 januari, 2011, 17:36:17
sjek jij je banden regelmatig? ;)

Nee natuurlijk niet. Eerst moet ik beide koffers afmonteren om aan het ventiel te komen, anders moet ik plat op de grond gaan liggen om erbij te kunnen. Daarna krijg ik dat dopje er niet af aangezien de ventiel veel te kort tussen 2 van de 28 'spaken' zit. Je kan dus niet met 1 hand aan dat dopje draaien. Daarna moet ik een haakse ventiel monteren, aangezien op geen enkele manier dat pompstangetje langs de schijfrem op het ventiel past. Kortom, zeker 20 minuten aan het klooien om een bandje op te pompen. Dus 2 keer per jaar is wel genoeg dacht ik  :-X
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

Steefke™

#4
Ja iedere keer als ik langs de motor loop haha ze zitten er nog steeds op haha


Nee even zonder gein Ik check het gelijk als ik voor de eerst keer weer wil gaan rijden en tussen door als ik de auto check ook nog eens. (nu ff niet door die stomme uitlaatklep grrrr)
Smells like rubber

Mounty

Citaat van: Steefke™ op 16 januari, 2011, 20:12:30
Ja iedere keer als ik langs de motor lopp haha ze zitten er nog steeds op haha


Nee even zonder gein Ik check het gelijk als ik voor de eerst keer weer wil gaan rijden en tussen door als ik de auto check ook nog eens. (nu ff niet door die stomme uitlaatklep grrrr)

ik zou die kleppen er uit laten...spaart ook wat gewicht.. :mrgreen:
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Steefke™

Citaat van: YZF_Ron op 17 januari, 2011, 18:30:57
Citaat van: Steefke™ op 16 januari, 2011, 20:12:30
Ja iedere keer als ik langs de motor lopp haha ze zitten er nog steeds op haha


Nee even zonder gein Ik check het gelijk als ik voor de eerst keer weer wil gaan rijden en tussen door als ik de auto check ook nog eens. (nu ff niet door die stomme uitlaatklep grrrr)

ik zou die kleppen er uit laten...spaart ook wat gewicht.. :mrgreen:

Ja is een goede tip dan kunnen ze ook niet meer kapot gaan. :mrgreen:
Smells like rubber