Een puntenrijbewijs voor iedereen is een goed idee

Gestart door DeWitte, 25 maart, 2011, 14:37:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

Krijgen we binnenkort allemaal een rijvergunning in plaats van een rijbewijs? Als het aan het Openbaar Ministerie ligt wel. Momenteel krijgen alleen beginnende bestuurders in Nederland een puntenrijbewijs. Als ze in de eerste vijf jaar na behalen van daarvan drie keer fors de fout in gaan kan het rijbewijs worden afgepakt.

Nu zijn er plannen om ook aan mensen die al jarenlang het rijbewijs hebben, zo'n puntenrijbewijs te geven. Bij negen punten ben je dan af, bij zeven punten raak je hem eerst alleen een half jaar kwijt.

Werkt het afschrikwekkend en verbetert het dus de verkeersveiligheid? Of is het overbodig omdat bestuurders hun rijbewijs nu ook al kwijtraken na meerdere grove overtredingen?

bron Radio1
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Joker

Lijkt me niet erg afschrikwekkend.
Bij vijf punten moet je alleen na beginnen te denken  :)
Never ever go west when you know you should be heading south.  Never ever whisper when you know it's time to shout.

Joepie1958

 :stupid:

wel geen puntaftrek bij 3km overschrijding, dan wordt het wel erg rustig op de weg :shock:
Motorrijden? Je moet maar gek zijn
Lid van de B.T.A.

Mounty

nee, volgens mij pas puntenaftrek bij 30km of meer overschrijding...
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

HD4ever

Citaat van: Dwars® op 25 maart, 2011, 14:37:53
Momenteel krijgen alleen beginnende bestuurders in Nederland een puntenrijbewijs.

Ik hoop toch dat niemand ooit het idee had dat het alleen bij beginnende bestuurders bleef. Beetje naief, zeker gezien het feit dat dit in de buurlanden ( Engeland/Duitsland ) al lang geldt voor bestuurders van alle leeftijden! Het was dus geen kwestie van Of maar WANNEER dit hier ging gebeuren. :? Och, de echte wegpiraten bereik je daarmee toch niet, want tegen domheid is geen kruit gewassen. De overheid heeft nu wel weer een nieuwe stok om de burgers mee te slaan, en daar was het toch om begonnen.  :mrgreen:

"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

Mounty

#5
ik vraag me af of die punten ook verjaren...

Overtredingen die punten 'opleveren' zijn:

1) bumperkleven
2) ernstige snelheidsovertredingen (meer dan 30 km/uur te hard)
3) veroorzaken van gevaar of hinder (artikel 5)
4) veroorzaken van materiële of immateriële schade door onjuiste naleving van de verkeersregels
5) veroorzaken van een ongeval met dodelijk gevolg of zwaar letsel.
6) Alcohol in het verkeer.
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Joepie1958

er zijn mensen al aan 3) voldoen als ze de weg oprijden :oops:
Motorrijden? Je moet maar gek zijn
Lid van de B.T.A.

QuattroFrits

Citaat van: YZF_Ron op 27 maart, 2011, 07:16:42
ik vraag me af of die punten ook verjaren...

Overtredingen die punten 'opleveren' zijn:

1) bumperkleven
2) ernstige snelheidsovertredingen (meer dan 30 km/uur te hard)
3) veroorzaken van gevaar of hinder (artikel 5)
4) veroorzaken van materiële of immateriële schade door onjuiste naleving van de verkeersregels
5) veroorzaken van een ongeval met dodelijk gevolg of zwaar letsel.
6) Alcohol in het verkeer.

Voor punt 5 wordt je gewoon vrijgesproken als je de slachtoffers niet kon zien. (bijvoorbeeld de twee tien jarige kinderen achter een bruggetje)

"Sorry meneer de rechter, ik heb ze echt niet kunnen zien, want ik was in een diepe slaap gehuld." (dit was dus niet in het bruggetjes geval)
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

Gassie

lees anders op de anwb site dat in de omringende landen het systeem niet echt werkt
dus wij lopen achter landen aan zonder een goed systeem te bedenken

dat ze dan ook maar 9 punten geven voor langzaam rijdende links blijvenhangende oudjes  :twisted:
KTM SMT 2011

QuattroFrits

Citaat van: Gassie op 27 maart, 2011, 10:21:50
lees anders op de anwb site dat in de omringende landen het systeem niet echt werkt
dus wij lopen achter landen aan zonder een goed systeem te bedenken

dat ze dan ook maar 9 punten geven voor langzaam rijdende links blijvenhangende oudjes  :twisted:

Niet wij, maar zij oftewel de regering die denkt dat ze iets goed doen.
En voor de laatste regel, moet dat ook gelden als de jeugd dat doet en dat zijn er heeeeel veeeel.  :yes6rs:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

karz

Citaat van: QuattroFrits op 27 maart, 2011, 10:33:43

En voor de laatste regel, moet dat ook gelden als de jeugd dat doet en dat zijn er heeeeel veeeel.  :yes6rs:

Ze moeten gewoon rechts inhalen  toestaan en mensen moeten dan gewoon uit hun doppen  kijken als ze van rijstrook  wisselen.
Hoef je ook niet te mopperen als er iemand links blijft plakken.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

QuattroFrits

Citaat van: karz op 27 maart, 2011, 13:53:30
Citaat van: QuattroFrits op 27 maart, 2011, 10:33:43

En voor de laatste regel, moet dat ook gelden als de jeugd dat doet en dat zijn er heeeeel veeeel.  :yes6rs:

Ze moeten gewoon rechts inhalen  toestaan en mensen moeten dan gewoon uit hun doppen  kijken als ze van rijstrook  wisselen.
Hoef je ook niet te mopperen als er iemand links blijft plakken.

Helemaal mee eens.
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

DeWitte

CiteerGeen puntenrijbewijs op korte termijn   
   
Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) wil niet versneld haar plannen voor de toekomst van het rijbewijsstelsel bekend maken. Dat bleek dinsdag in het vragenuurtje in de Tweede Kamer. Onlangs werd bekend dat het OM pleit voor een puntenrijbewijs voor iedereen. Sommige fracties zijn hier ook voorstander van en willen dat de minister snel een plan presenteert, omdat het puntenrijbewijs een langslepend dossier begint te worden.
Schultz van Haegen wil echter de kwestie eerst goed uitzoeken en werkt met collega Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) aan een plan. De bewindsvrouw denkt dit najaar haar visie op de toekomst van het 'rijbewijshuis' te kunnen presenteren. Daarna kan ze - afhankelijk van die visie - een start maken met het wijzigen van wetten, dus zo'n puntenrijbewijs kan nog wel even duren.

In de Kamer stelde ze daarom dat het nu nog veel te vroeg is om over het rijbewijshuis te praten. Vragensteller Ineke van Gent (GroenLinks) refereerde vervolgens aan het OM-stuk van vrijdag. "Maar ik ben op dit vlak niet met iets naar buiten gekomen", memoreerde de minister. "Er ligt een stuk van het OM uit november 2010 op straat. Daar denk ik het mijne van, maar wij moeten eerst studeren op de diverse opties."
Belangrijke vragen die wat Schultz betreft beantwoord moeten worden zijn bijvoorbeeld wie de strafpunten moet bijhouden. Of dat bijvoorbeeld het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) of het OM moet zijn. Dus of de eventuele komst van een puntenrijbewijs bestuursrechtelijk of strafrechtelijk moet worden ingebed.

Bron: NU.nl/ ANP/KNMV
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

DeWitte

CiteerAlleen puntenrijbewijs voor drank en drugs in het verkeer   
   
Er komt geen puntenrijbewijs voor iedereen, zoals die er nu is voor beginnende bestuurders. Wel krijgt iedereen een puntenrijbewijs voor de bestrijding voor alcohol en drugs in het verkeer. Ook wordt het systeem voor beginnende bestuurders aangescherpt. Dat schrijft minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) donderdag aan de Tweede Kamer.

Puntenrijbewijs
De minister legt daarmee een advies van het Openbaar Ministerie (OM) naast zich neer. In maart had het OM gepleit voor een puntenrijbewijs voor iedereen. Maar volgens Schultz van Haegen zijn de voordelen hiervan "niet evident". Bovendien leidt zo'n "generiek puntenstelsel" tot meer bureaucratie, aldus de minister. Voortaan worden ernstige verkeersovertredingen door beginnende bestuurders minder vaak getolereerd. Schorsing van het rijbewijs is straks al aan de orde na twee fouten in plaats van drie.

Strafpunt
Vanaf 1 juni treedt de zogenoemde recidiveregeling voor ernstige verkeersdelicten in werking. Daarbij krijgt een bestuurder een strafpunt voor elk verkeersdelict waarbij alcohol in het spel is. Gebeurt dit nog een keer en is er sprake van een alcoholpromillage van minstens 1,3 dan wordt na de veroordeling het rijbewijs ongeldig. De bestuurder moet dan opnieuw rijexamen doen en zijn 'geschiktheid' aantonen om opnieuw een rijbewijs te krijgen.

Drugs in het Verkeer
Schultz van Haegen zal deze regeling uitbreiden met drugsdelicten. Dat betekent dat ook iemand die twee keer wordt betrapt op het rijden onder invloed van drugs zijn of haar rijbewijs verliest. Om drugs te detecteren zal de zogenoemde speekseltest worden toegepast. Om drugsgebruik onder te kunnen brengen in de bestaande regelingen moet de wet worden gewijzigd. De minister wil een voorstel daartoe nog dit jaar indienen bij de ministerraad.


Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

QuattroFrits

Alle geneesmiddelen zijn volgens mij drugs, tenminste de meeste, eens kijken hoe ze dat gaan interpreteren.  :roll:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.