Opvallende verschuivingen in verkoop nieuwe motoren

Gestart door DeWitte, 10 mei, 2011, 09:16:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

Uit de verkoopcijfers van VWE blijkt dat de verkoop van nieuwe motorfietsen ook in april van 2011 achterbleef bij die van 2010. Werden er vorig jaar in april nog 1872 nieuwe motorfietsen op kenteken gezet, de afgelopen maand waren dat er nog maar 1587, een daling van 15,22%. Daarmee is er ook voor de eerste vier maanden van 2011 nog een daling van 11,23% te zien, in 2010 werden er nog 5296 motoren op kenteken gezet, in 2011 nog maar 4701. BMW is hierbij nog steeds marktleider met 721 units, waarmee het Duitse merk voor het eerst sinds lange tijd een dalende verkoop laat zien. Uiterst opvallend is de tweede plaats van Honda met 701 motoren, daarachter volgt Yamaha met 645 en de voormalige marktleider Suzuki met 613 machines. Uit de cijfers blijkt ook dat Triumph een meer dan ruime stijging van het aantal verkochte motoren kan noteren, van 212 in de eerste vier maanden van 2010 naar 328 in dezelfde periode in 2011. Vooral de nieuwe Tiger 800 allroad is hiervoor verantwoordelijk. In het algemeen is de allroadmarkt dan ook nog steeds groeiend, daling is er voor de supersports en de choppers. Opvallend is een zeer ruime stijging van het aantal binnen de 50-150cc. In het verleden werd dit segment vaak gebruikt om de verkoopcijfers kunstmatig te verhogen, door veel 125cc motorscooters op kenteken te zetten voordat ze verkocht of zelfs geƫxporteerd werden.

Uit de onderliggende verkoopcijfers blijkt dat er in de afgelopen vier maanden maar liefst 173 scooters van het model Honda PCX125 op naam zijn gesteld. Dit is ongeveer het tienvoudige aan Honda-scooters in deze klasse in dezelfde periode in 2010

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away