CBS: Te hard rijden grootste ergernis

Gestart door DeWitte, 14 augustus, 2011, 07:21:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

Hoewel het totale aantal in Nederland geregistreerde voertuigen sinds 2005 met een miljoen is toegenomen, is de overlast van verkeer vrijwel gelijk gebleven. Te hard rijden blijft de grootste ergernis, zowel op het platteland als in de stad. Zo meldt het CBS. Verkeersproblemen blijven een belangrijke bron van overlast in de woonomgeving. Van alle buurtproblemen wordt te hard rijden verreweg het vaakst genoemd als probleem dat met voorrang aangepakt moet worden. Het is een bron van ergernis voor ruim drie op de tien inwoners. Parkeeroverlast staat in de lijst met buurtproblemen op de derde plaats en is voor een kwart van de bevolking een vaak voorkomend probleem. Geluidsoverlast door verkeer staat op een zevende plek, en agressief verkeersgedrag op nummer negen. Hiervan ondervinden 14 respectievelijk 12 procent van de inwoners vaak hinder. 3 procent van de bevolking geeft aan overlast te hebben van stank van het verkeer. De overige buurtproblemen in de problemen-top 10 hebben niet met verkeer te maken. De verkeersoverlast blijft hoog, maar is sinds 2005 niet toegenomen. Het aantal personenauto's, bedrijfsvoertuigen, motoren en bromfietsen in Nederland is echter in de afgelopen jaren wel flink toegenomen.
Van alle leeftijdscategorieën ervaart de bevolkingsgroep van 25 tot 44 jaar de meeste overlast van te hard rijden, foutparkeerders en agressie in het verkeer. Geluidsoverlast door verkeer is bron van ergernis voor alle leeftijdscategorieën, al ergeren de mensen ouder dan 25 jaar zich daaraan meer dan de jongeren. Te hard rijden komt zowel voor in de stad als op het platteland. De overige verkeersproblemen zijn echter het grootst in de steden, Daar is de verkeersintensiteit ook groter. Deze verschillen zijn ook zichtbaar tussen de provincies. Drentenaren en Friezen ergeren zich het minst aan parkeeroverlast en geluidsoverlast en hebben de minste hinder van agressief verkeersgedrag. Inwoners van dichtbevolkte gebieden als Noord- en Zuid-Holland ergeren zich daaraan juist het meest. Wat betreft overlast van te hard rijden, scoren Noord-Holland en Flevoland lager en Limburg hoger dan het landelijk gemiddelde.

Bron: Verkeersnet.nl


Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

karz

die aantrekkelijke lap tekst heb ik niet (goed) gelezen, maar afgaand op het onderwerp ... ik geloof het niet. :no:
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

QuattroFrits

Citaat van: karz op 14 augustus, 2011, 10:47:03
die aantrekkelijke lap tekst heb ik niet (goed) gelezen, maar afgaand op het onderwerp ... ik geloof het niet. :no:

Dit is opgesteld door mensen die altijd veel te langzaam rijden, bijv. 50 waar 80 mag en dan lijkt alles erg hard.  :yes6rs:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

Toledo

Tonnie heeft het gemiddelde nog een beetje opgekrikt  ;)
BMW  R1200GS Triple Black bwj: 2013
BMW F800GS bwj: 2017

Road Racing Tonnie

Te hard rijden, ik heb daar totaal geen begrip voor, snap echt niet wat die gasten daar nou zo leuk aan vinden, hard rijden is niet meer van deze tijd, laat IEDEREEN zich keurig aan de regels houden, die paar minuten tijdwinst, staat toch niet in verhouding met veel hogere gebruik en extra slijtage, toch????
Of zie ik dat helemaal verkeerd :oops: :-X :roll: :cry: >:( :? :D ;) :lol: :) :shock: :evil: :twisted: :cool: :worship-cool: :mrgreen: :yes6rs: :yawn: :behindsofa: :whipping: :guns: :fuckyou: :thumbsup:
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

DeWitte

Tonnie, niet om te katten :mrgreen: maar moet Ma je nou rijden of ga je nu op de fiets?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Road Racing Tonnie

Citaat van: De Witte op 14 augustus, 2011, 14:07:11
Tonnie, niet om te katten :mrgreen: maar moet Ma je nou rijden of ga je nu op de fiets?

Hub, een fiets heb ik al 35 jaar niet meer, ik ga nu gezellig met Ma op stap, komt die er ook nog eens een keer uit :D, wie zei dat ook al weer, "Ieder nadeel heeft zijn voordeel" :oops:

p/s Donderdag is de uitspraak.
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

DeWitte

we zullen voor je duimen :yes6rs:

wel stoer om te vertellen vanaaf in de kroeg (ja ik heb nog vrij en ga ff ene pietsche)
"ik ken een opa met een raceverslaving waar je u tegen zegt, die ze zijn rijbewijs hebben afgenomen na een vette snelheidsovertreding met z'n hayabusa"  :cool:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Road Racing Tonnie

Citaat van: De Witte op 14 augustus, 2011, 18:09:38
we zullen voor je duimen :yes6rs:

wel stoer om te vertellen vanaaf in de kroeg (ja ik heb nog vrij en ga ff ene pietsche)
"ik ken een opa met een raceverslaving waar je u tegen zegt, die ze zijn rijbewijs hebben afgenomen na een vette snelheidsovertreding met z'n hayabusa"  :cool:

Ik zeg maar zo, "Strak houden de kabel" :oops:
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

Gerard

Misschien toch tijd om even te lezen. De klacht over te snel rijden gaat over te hard rijden in woonwijken. Op zich niet altijd ongegrond lijkt me. Echter wat er gebeurd door de overheid is dat die "ergernis" wordt misbruikt om de staatskast te spekken door te controleren op 80km/h wegen en snelwegen. In elk geval op die locaties waar de pakkans relatief groot is en het heeft dan niets mee met het oplossen van de ergenrnis te maken. Ik heb in elk geval nog nooit de politie zien controleren in een woonwijk op snelheid..... Koos Spee is zo'n kampioen die dan prat gaat op zulke onderzoeken om zijn mismanagement in het verkeer goed te praten.

QuattroFrits

Ik heb ze al ooit een keer zien controleren in een 30km straat.
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

SuzukiLimburg

Ze staan wel eens vaker te controleren in woonwijken en er staan zelfs op diverse 50 km/h wegen flitspalen. Maar het staat inderdaad in geen verhouding tot de controles buiten de bebouwde kom en op snel- en autowegen om snel te cashen.

Op de snelwegen erger ik mij niet aan mensen die te hard rijden, dan is er ook vaak plaats voor. Mensen die met 70 door een 30-zone rijden vind ik echter heel wat anders, en het gebeurt bij ons regelmatig. Overigens mogen ze van mij de 30-zones wel afschaffen. 30-zones zijn volgens mij bedoeld zodat kinderen 'veilig' op straat kunnen spelen en gezien de hedendaagse verkeersdrukte kan dat toch al niet meer.
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

Mounty

tja, ik erger me ook aan het verkeer dat door de woonwijken te hard rijd en ik maak me er zelf ook wel een beetje schuldig aan... :oops: als iemand 40-45 rijd waar 30 mag , no problem....maar hier scheuren ze vaak met 60-70 door de oonwijk en over de drempels....
De doorgaande weg hier is ook 30kmh en daar word wel regelmatig gecontroleerd.
Ik vind..: Doorgaande wegen door dorpen/steden 50kmh of bij tweebaanswegen 70kmh
Woonwijken mogen op 30kmh blijven en buiten bbk naar gelang de situatie 60, 70 of 80.... maar dan wel beter toepassen dan nu het geval is. om een voorbeeld te noemen....:
Ubachsberg-Voerendaal, brede weg, gescheiden fietspad/voetpad, rechte weg zonder bochten..daar kan makkelijk en veilig 80 gereden worden...nu mag je daar maar 60 en word er ook regelmatig gecontroleerd met flitsers en lazer-gun. 60 is daar een belachelijke snnelhied en maar weinig bestuurders die zich eraan houden..veel ergernis als er iemand zich aan de 60 kmh houd zelfs.
             
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

SuzukiLimburg

Ok, de weg tussen Spaubeek en Geleen. Daar mocht je vroeger 80 en dat kon ook makkelijk, ook met gescheiden fietspad en dergelijke. Maar schijnbaar kon het toch niet, want ik ken iemand die heeft er 2 auto's total loss gereden en ik weet dat er regelmatig ongelukken gebeurden. Nu mag je er nog maar 60 en gebeurt er volgens mij niet meer zo veel. Irritant blijft het echter wel!
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!