Quads vaker betrokken bij ongelukken

Gestart door DeWitte, 14 oktober, 2011, 10:23:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

Quads ontwikkelen zich in oost en zuid Nederland snel tot een serieus gevaar op de weg. De motoren met vier wielen, vooral populair in het landelijk gebied, eisten de afgelopen vijf jaar in Brabant en Gelderland zeker vier levens.


Dat blijkt de uitrukgegevens van de Nijmeegse traumahelikopters. "Wij doen ons werk graag, maar dit is een trend die we liever niet zouden zien", zegt traumachirurg Joost Peters van het Nijmeegse Radboud ziekenhuis. Na een dodelijk ongeval in het Brabantse Vessem, nu een maand geleden, nam hij het initiatief om uit te zoeken hoe gevaarlijk quads eigenlijk zijn.

De conclusie is dat het met de quads de verkeerde kant op gaat. Alleen dit jaar al rukte de Nijmeegse traumaheli zes keer uit voor een ongeluk waarbij zo'n vierwieler betrokken was. In heel 2007 was er nog maar één vlucht ervoor. Bijna een derde van de slachtoffers overlijdt. Nog eens dik 30 procent blijft invalide na een ongeluk op een quad.

Het is bij geen enkele instantie precies bekend hoeveel quads er in ons land rondrijden. Voor de wet zijn het auto's en daarom staan ze bij de Rijksdienst Wegverkeer ook zo geregistreerd. De verkoopaantallen zijn voor de Bovag te laag om een aparte registratie aan te houden.

Dat een relatief klein aantal vierwielers zoveel slachtoffers eist, komt volgens chirurg Peters omdat iedereen met een autorijbewijs op een quad mag stappen. Mensen beseffen onvoldoende hoe snel de vierwielers zijn en gaan daardoor regelmatig de mist in. De bemanning van de Nijmeegse heli ziet dit aan het soort ongelukken. Vaak gaat het om bestuurders die zonder dat er iemand anders in de buurt is de macht over het stuur verliezen en tegen een boom klappen

"Daarom pleiten wij ervoor dat de rijbewijsregels worden aangepast. Met een goede opleiding zou je veel ellende kunnen voorkomen. Ook zou het beter zijn wanneer mensen worden verplicht een helm te dragen. Nu hoeft dat nog niet. Een helm zou het letsel beperken."

bron NU.nl


Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

karz

alleen nog laten rijden met rijbewijs A die dingen  :mrgreen:
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Joepie1958

Een quad rijdt toch niet als een motor?
Volgens mij is het een aparte discipline, net zoals rijden op een motor met zijspan :-X
Motorrijden? Je moet maar gek zijn
Lid van de B.T.A.

Road Racing Tonnie

Citaat van: Joepie1958 op 14 oktober, 2011, 16:16:40
Een quad rijdt toch niet als een motor?
Volgens mij is het een aparte discipline, net zoals rijden op een motor met zijspan :-X

Helemaal correct, het is noch een motor, noch een auto, om een Quad te laten doen wat je wilt, vergt een hele lange tijd, als je denkt dat je het spelletje wel kent, dan neemt hij revanche.
In de verhuur, is het tweede uur altijd het gevaarlijkst, want velen denken, nou kan ik het wel, en gaat het gas er vol op, met alle gevolgen van dien, velen heb ik al waarschuwen, van doe wat rustiger aan, want je begint pas, en dan kijken ze me aan, van, "man ik kan het best heel goed"ja ja, vorige maand nog iemand een ernstige waarschuwing gegeven, en de volgende ronde was het al bingo, 7 gekneusde ribben, jammer.
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

karz

 :yawn: , maakt niet uit. Het gaat erom dat meteen hele volkstammen geen quad meer zouden kunnen rijden
Maar 'wij'  wel, mochten we daar zin in hebben. :twisted:. 
Daarom de ' :mrgreen: '    :confused:
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Steefke™

Een quad moet je op een baan rijden niet op de weg daar is zo'n ding niet geschikt voor. Een quad is meer als een stier. Niet te bewingen op de weg.
Smells like rubber

QuattroFrits

Citaat van: Steefke™ op 15 oktober, 2011, 18:16:00
Een quad moet je op een baan rijden niet op de weg daar is zo'n ding niet geschikt voor. Een quad is meer als een stier. Niet te bewingen op de weg.

Het ligt er volgens mij helemaal aan waarvoor je een quad gebruikt, als werkpaard of als hebbeding, dat laatste is voor de meeste mensen het geval. (de blits proberen te maken of de grote jongen proberen uit te hangen  :mrgreen: )
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.