Kawasaki introduceert Versys 1000

Gestart door Busaberke, 09 november, 2011, 14:24:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Busaberke

Kawasaki pakt in Milaan uit met een potentiële verkoopshit: de Kawasaki Versys 1000. Noem het maar de grotere versie van Kawasaki's allround motorfiets: de Versys 650. De Versys 1000 wordt aangedreven door een viercilinder in lijn blok dat we reeds kennen uit de Z1000. De motor mag dan al Versys 1000 heten, toch heeft het blok een cilinderinhoud van 1.043 cc. Het mag dus ietsje meer zijn. De viercilinder produceert een maximaal vermogen van 118 pk aan 9.000 o.p.m. Het maximaal koppel bedraagt 102 Nm aan 7.000 o.p.m. Het blok wordt door middel van een zesbak bediend.



Met een zithoogte van 845 mm staat de Versys behoorlijk hoog, maar nog steeds 5 mm lager dan de eveneens nieuwe Honda VFR1200X Crosstourer. Rijklaar weegt de motor 239 kg en dat is dan weer een pak minder dan voornoemde Honda. De tankinhoud bedraagt 21 liter. Vooraan wordt de Versys afgeveerd door een Kayaba UPSD-voorvork van 43 mm. Achteraan wordt de Versys afgeveerd door een schokdemper met 150 mm veerweg. Deze werd samen met de link boven de achterbrug geplaatst. Hierdoor ontstond er meer ruimte voor de uitlaatvoorkamer, waardoor de uitlaat korter werd en er een betere massacentralisatie mogelijk was.

Elektronica

Ook hoogpoters ontsnappen niet aan de elektronische wapenwedloop. Om te beginnen kreeg de Versys 1000 een ABS-systeem aangemeten. Niet zomaar één, maar wel het Bosch systeem dat ook op de ZX-10R te vinden is. Dit is meteen ook het meest compacte ABS-systeem ter wereld. Daarnaast mocht ook tractiecontrole niet ontbreken op de Versys. Daarvoor haalde men de mosterd bij het systeem van de GTR1400 en de nieuwe ZZR1400: KTRC. Concreet heeft de rijder de keuze uit drie tractiecontrole-standen op de Versys. Twee standen die een zo snel mogelijke voorwaartse acceleratie mogelijk maken en één stand voor op wegdekken met weinig grip. In beide eerste standen laat het tractiecontrole-systeem wielspin beperkt toe. Tot slot kan je met de Power Modus en van twee modi selecteren. Kies je voor Low Power, dan blijft het vermogen beperkt tot 75%. Bij Full Power krijg je het volledige vermogen tot je beschikking. Het gecombineerd gebruik van KTRC en de Power Modus levert 8 verschillende mogelijke combinaties op. Zo kan je bij regenachtig weer opteren voor de derde stand op het KTRC-systeem en dat combineren met Low Power in de Power Modus

De Versys 1000 zal in twee kleuren verkrijgbaar zijn: Pearl Stardust White en Mettalic Magnesium Gray.

bron: demotorsite.be
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009